Gå til innhold

Den nye lærerlønna...


Anbefalte innlegg

Gjest segunda
Skrevet

Der er jeg uenig. Disse skolene har lenge slitt med rekrutteringsproblemer pga stor innvandringsproblematikk, sosiale problemer og disiplinproblemer. Så for å få kvalifiserte og gode lærere så har lærerene fått dette tilbudet. Jeg tror også at de binder seg til å jobbe ved skolen en viss tid også.

Et annet aspekt er også at det kan være mer trøblete å komme seg til en del av disse groruddølskolene. Med offentlig transport blir det vanskelig og tungvint, med egen bil kan det også bli klønete. En av skolene som Bjøråsen ligger jo absolutt ikke i Oslos navle heller. For mange av de lærerene som sier opp eller ikke velger skolen har reiseveien en del å si.

Jeg håper at du vet hva du gjør når du utroper skoler på det viset. Jeg tar sterk avstand fra slikt.

Det bor mange lærere i områdene du snakker om og de får lang reisevei hvis de skal jobbe i skoler som du snobber for.

Gjest Amazoonas
Skrevet

Jeg håper at du vet hva du gjør når du utroper skoler på det viset. Jeg tar sterk avstand fra slikt.

Det bor mange lærere i områdene du snakker om og de får lang reisevei hvis de skal jobbe i skoler som du snobber for.

''Det bor mange lærere i områdene du snakker om og de får lang reisevei hvis de skal jobbe i skoler som du snobber for.''

jepp og det samme blir det for lærere som bor utenfor Groruddalen også. De vil ha lang reisevei til disse skolene. Det er jo heller ikke slik at alle lærere som bor i Groruddalen jobber på disse skolene.

Men jeg må si jeg klør meg i hodet og fatter ikke hva du hyler sånn over. Mange skoler i Groruddalen har rekrutteringsproblemer blant annet pga dårlig rykte akademisk. Jeg har selv gått på en av disse groruddalsskolene og hadde periode store hull akademisk. De har som alle skoler også positive sider, men vi må kunne ta en debatt om problemene her uten å tilte helt.

Gjest segunda
Skrevet

''Det bor mange lærere i områdene du snakker om og de får lang reisevei hvis de skal jobbe i skoler som du snobber for.''

jepp og det samme blir det for lærere som bor utenfor Groruddalen også. De vil ha lang reisevei til disse skolene. Det er jo heller ikke slik at alle lærere som bor i Groruddalen jobber på disse skolene.

Men jeg må si jeg klør meg i hodet og fatter ikke hva du hyler sånn over. Mange skoler i Groruddalen har rekrutteringsproblemer blant annet pga dårlig rykte akademisk. Jeg har selv gått på en av disse groruddalsskolene og hadde periode store hull akademisk. De har som alle skoler også positive sider, men vi må kunne ta en debatt om problemene her uten å tilte helt.

Vi kan gjerne ta en debatt om de skolene uten å hyle om at det er innvandrenes skyld. Det ble gitt en ekstra satsing på Groruddalen og så kan hver og en tolke det som en vil.

Glem dette med innvandrerpoltikk, og se hvor mye potensiale Grorudskolene har.

Gjest Amazoonas
Skrevet

Vi kan gjerne ta en debatt om de skolene uten å hyle om at det er innvandrenes skyld. Det ble gitt en ekstra satsing på Groruddalen og så kan hver og en tolke det som en vil.

Glem dette med innvandrerpoltikk, og se hvor mye potensiale Grorudskolene har.

Det er ikke den enkelte innvandrer sin skyld, men det er jo klart at det kan bli problemer når det blir en ghetto. Når flesteparten ikke har norsk som morsmål så vil jo det også gå utover det akademiske. Hvis jeg hadde barn som skulle begynt på skole så hadde jeg ikke latt dem begynne på en skole hvor flesteparten var innvandrere. Det er ikke fordi jeg ikke liker innvandrere, de fleste jeg har møtt er flotte mennesker, men pga at disse skolene som regel gjør det dårlig i fagene når det er så mange som er fremmedspråklige. Jeg vet også om innvandrere som av den grunnen sender barna sine til mere blandede skoler.

Som jeg nevnte så er det også en problemer med tanke på at det er mye sosial nød der. Det er en del vanskeligstilte familier som bor der og det vil jo påvirke bydelen.Det er også en god del kriminalitet. Jeg er oppvokst i en av disse bydelene selv og har opplevd det på kroppen.

Det jeg ville frem til er at jeg har full forståelse for de lærerne som heller snobber seg ut av bydelen.Det er jo klart at det kan være lettere å være kontaktlærer for en klasse som ikke har alle disse problemene i bunn. De fleste lærere vil jo tross alt bruke mesteparten av sin tid til undervisning, ikke til oppdragelse og sosialt arbeid.

Gjest segunda
Skrevet

Det er ikke den enkelte innvandrer sin skyld, men det er jo klart at det kan bli problemer når det blir en ghetto. Når flesteparten ikke har norsk som morsmål så vil jo det også gå utover det akademiske. Hvis jeg hadde barn som skulle begynt på skole så hadde jeg ikke latt dem begynne på en skole hvor flesteparten var innvandrere. Det er ikke fordi jeg ikke liker innvandrere, de fleste jeg har møtt er flotte mennesker, men pga at disse skolene som regel gjør det dårlig i fagene når det er så mange som er fremmedspråklige. Jeg vet også om innvandrere som av den grunnen sender barna sine til mere blandede skoler.

Som jeg nevnte så er det også en problemer med tanke på at det er mye sosial nød der. Det er en del vanskeligstilte familier som bor der og det vil jo påvirke bydelen.Det er også en god del kriminalitet. Jeg er oppvokst i en av disse bydelene selv og har opplevd det på kroppen.

Det jeg ville frem til er at jeg har full forståelse for de lærerne som heller snobber seg ut av bydelen.Det er jo klart at det kan være lettere å være kontaktlærer for en klasse som ikke har alle disse problemene i bunn. De fleste lærere vil jo tross alt bruke mesteparten av sin tid til undervisning, ikke til oppdragelse og sosialt arbeid.

Det kan virke slik, men min erfaring er at lærere utenfor Groruddalen hare forutinntatte meninger som ikke hører hjemme i vårt samfunn.

Hva mener du om at jeg har møtt en lærer i en liten skole langt utenfor Groruddalen som fortalte meg i begynnelsen av vår samtale at en somaler jeg kom for å observere var lat som hans kulturelle bakgrunn ga aksept for? Jeg satt der og lurte på om gutten hadde Asberger uten å ville si det, og hun la ut i det vide og brede om guttens latskap som overbeviste meg om Asberger diagnosen.

Jeg var glad neste gang jeg dro opp til Groruddalen og møtte den kompetansen lærerne har der, som ikke har snobbet seg vekk til slike skoler.

Gjest Amazoonas
Skrevet

Det kan virke slik, men min erfaring er at lærere utenfor Groruddalen hare forutinntatte meninger som ikke hører hjemme i vårt samfunn.

Hva mener du om at jeg har møtt en lærer i en liten skole langt utenfor Groruddalen som fortalte meg i begynnelsen av vår samtale at en somaler jeg kom for å observere var lat som hans kulturelle bakgrunn ga aksept for? Jeg satt der og lurte på om gutten hadde Asberger uten å ville si det, og hun la ut i det vide og brede om guttens latskap som overbeviste meg om Asberger diagnosen.

Jeg var glad neste gang jeg dro opp til Groruddalen og møtte den kompetansen lærerne har der, som ikke har snobbet seg vekk til slike skoler.

Nå virker det som om du tillegger meg meninger som jeg ikke har. Jeg har da ikke sagt noe om at innvandrere er late, jeg setter derimot fokus på det faktum at når det blir en ghetto så kan det skape en del problemer.

Har selv en far som har jobbet på flere av disse skolene. Nå er det primært mest pga han har kort reisevei. Han har pådratt seg en del helseproblemer pga han har hatt en del vanskelige klasser med mye problemer uten at jeg skal generalisere det. Det gjorde jeg også i oppveksten da det var store disiplinproblemer og nærmest umulig å få arbeidsro.

Det er kjempefint at du trives på skolen du jobber på, men hvorfor er det så vanskelig å akseptere at mange heller vil jobbe på vestkantskoler? . Man velger jo arbeidsted ut fra trivsel, ikke pga idealistiske årsaker.

Gjest segunda
Skrevet

Nå virker det som om du tillegger meg meninger som jeg ikke har. Jeg har da ikke sagt noe om at innvandrere er late, jeg setter derimot fokus på det faktum at når det blir en ghetto så kan det skape en del problemer.

Har selv en far som har jobbet på flere av disse skolene. Nå er det primært mest pga han har kort reisevei. Han har pådratt seg en del helseproblemer pga han har hatt en del vanskelige klasser med mye problemer uten at jeg skal generalisere det. Det gjorde jeg også i oppveksten da det var store disiplinproblemer og nærmest umulig å få arbeidsro.

Det er kjempefint at du trives på skolen du jobber på, men hvorfor er det så vanskelig å akseptere at mange heller vil jobbe på vestkantskoler? . Man velger jo arbeidsted ut fra trivsel, ikke pga idealistiske årsaker.

Nå jobber ikke jeg lenger på en fast østkantskole, og den skolen jeg tok eksempel fra er langt utenfor Oslo.

Jeg tror og vet at de opplevelsene du beskriver kan oppleves på alle skoler. Det er ikke mer sykdom på østkanskoler i Oslo fremfor vestkantskoler.

Diskkuterer gjerne mer med deg denne problematikken.

Gjest Amazoonas
Skrevet

Nå jobber ikke jeg lenger på en fast østkantskole, og den skolen jeg tok eksempel fra er langt utenfor Oslo.

Jeg tror og vet at de opplevelsene du beskriver kan oppleves på alle skoler. Det er ikke mer sykdom på østkanskoler i Oslo fremfor vestkantskoler.

Diskkuterer gjerne mer med deg denne problematikken.

Men da lurer jeg på hvorfor det er så mange lærere på østkantskoler som slutter og heller begynner på mere blandede skoler eller vestkantskoler? Hvis det virkelig var slik at alle skolene var like, så hadde ikke østkantskolene hatt et slikt rekrutteringsproblem. jeg tror ikke på at det først og fremst er fordommer, jeg tror at lærere også får tilbakemeldinger fra andre lærere som har jobbet på disse skolene og da har de ikke disse skolene som førstevalg.

Hvis jeg var lærer så hadde jeg foretrukket å jobbe på en skole hvor jeg først og fremst var lærer og ikke sosialarbeider. Å være klasse for en lærer hvor nitti prosent ikke har norsk som morsmål gir en del ekstra utfordringer. Å jobbe med barn som har flyktningsproblematikk eller andre sosiale problemer kan selvfølgelig være en ekstra belastning når man først og fremst er der som lærer. Noe annet er det å være sosiallærer, da jobber man bare med den biten.

Jeg er for blandede skoler, om de så er på vestkanten eller østkanten. Etter min mening så er det bedre for alle parter. Det er vanskelig å lære norsk for en innvandrer når ingen andre i klassen har norsk som morsmål. Det er heller ikke lett å oppnå gode faglige resultater i en klasse når så mange av elevene sliter. Man trenger ofte noen som går foran og drar de andre med seg. Kanskje løsningen er å busse dem av sted?

Gjest segunda
Skrevet

Men da lurer jeg på hvorfor det er så mange lærere på østkantskoler som slutter og heller begynner på mere blandede skoler eller vestkantskoler? Hvis det virkelig var slik at alle skolene var like, så hadde ikke østkantskolene hatt et slikt rekrutteringsproblem. jeg tror ikke på at det først og fremst er fordommer, jeg tror at lærere også får tilbakemeldinger fra andre lærere som har jobbet på disse skolene og da har de ikke disse skolene som førstevalg.

Hvis jeg var lærer så hadde jeg foretrukket å jobbe på en skole hvor jeg først og fremst var lærer og ikke sosialarbeider. Å være klasse for en lærer hvor nitti prosent ikke har norsk som morsmål gir en del ekstra utfordringer. Å jobbe med barn som har flyktningsproblematikk eller andre sosiale problemer kan selvfølgelig være en ekstra belastning når man først og fremst er der som lærer. Noe annet er det å være sosiallærer, da jobber man bare med den biten.

Jeg er for blandede skoler, om de så er på vestkanten eller østkanten. Etter min mening så er det bedre for alle parter. Det er vanskelig å lære norsk for en innvandrer når ingen andre i klassen har norsk som morsmål. Det er heller ikke lett å oppnå gode faglige resultater i en klasse når så mange av elevene sliter. Man trenger ofte noen som går foran og drar de andre med seg. Kanskje løsningen er å busse dem av sted?

Nei løsningen er ikke å busse dem andre steder. For noe tull. At lærerne sliter har med de fordommene vi alle har innebygget i oss. "Hvis du var lærer": Det vil si at du at du ikke er det...............

Det er forklaringen på at du har en litt unyansert syn på problematikken. Det er ikke mer givende og helsevennlig å jobbe på en vestkantskole hvor man diskuterer fontstørrelse på brevene som blir sendt ut til foreldre.

Gjest Amazoonas
Skrevet

Nei løsningen er ikke å busse dem andre steder. For noe tull. At lærerne sliter har med de fordommene vi alle har innebygget i oss. "Hvis du var lærer": Det vil si at du at du ikke er det...............

Det er forklaringen på at du har en litt unyansert syn på problematikken. Det er ikke mer givende og helsevennlig å jobbe på en vestkantskole hvor man diskuterer fontstørrelse på brevene som blir sendt ut til foreldre.

Nå vil jeg si at du også har fordommer mot vestkantskolene. Hvordan vet du hva de holder på med der? Vestkanskolene er jo like forskjellige som andre skoler. Noen er kanskje mer snobbete enn andre, men alle skoler har jo sitt.

Så du synes det er bedre at innvandrerne gjør det faglig dårlig enn at de faktisk kan dele seg opp og menge seg med de som har norsk som morsmål? Vet om mange innvandrerforeldre som er positive til et slikt forslag. Alle vil jo at barna deres skal få mest utbytte av skolegangen. Så da må en tak i bruk de midlene som fines. En av de løsningene mener jeg er å løse opp i ghettoen, blande dem mer. Å ikke gjøre noe med et problem vil jo skape enda større problemer på sikt. Det er vanskelig å klare seg i yrkeslivet dersom man prater dårlig norsk og ikke har gode skoleresultater å vise til.

jeg gikk på en verstingskole, skiftet skole og kom i en klasse hvor det omtrent bare var akademikerbarn. Faglig sett hang jeg mye etter, men disiplinen var en helt annen. Jeg fikk også noen som jeg strakk meg etter, det blir jo en salg Vygotsky-tankegang, man strekker seg etter nærmeste utviklingssone. Det blir noe annet når du går i klasse og ingen elever er motivert til å gjøre noe som helst. Man er ikke så opptatt av å gjøre det bra på skolen da.

Gjest Amazoonas
Skrevet

Nei løsningen er ikke å busse dem andre steder. For noe tull. At lærerne sliter har med de fordommene vi alle har innebygget i oss. "Hvis du var lærer": Det vil si at du at du ikke er det...............

Det er forklaringen på at du har en litt unyansert syn på problematikken. Det er ikke mer givende og helsevennlig å jobbe på en vestkantskole hvor man diskuterer fontstørrelse på brevene som blir sendt ut til foreldre.

''Det er ikke mer givende og helsevennlig å jobbe på en vestkantskole hvor man diskuterer fontstørrelse på brevene som blir sendt ut til foreldre.''

Da lurer jeg veldig på hvorfor mange av østkantskolene har måttet tilby lønnsøkning for mye lærere hvis det virkelig var like givende å jobbe der som på vestkanskoler. Er ikke med på argumentasjonen din. Desverre, har gått på østkantskoler før som ikke var bra.

Gjest segunda
Skrevet

Nå vil jeg si at du også har fordommer mot vestkantskolene. Hvordan vet du hva de holder på med der? Vestkanskolene er jo like forskjellige som andre skoler. Noen er kanskje mer snobbete enn andre, men alle skoler har jo sitt.

Så du synes det er bedre at innvandrerne gjør det faglig dårlig enn at de faktisk kan dele seg opp og menge seg med de som har norsk som morsmål? Vet om mange innvandrerforeldre som er positive til et slikt forslag. Alle vil jo at barna deres skal få mest utbytte av skolegangen. Så da må en tak i bruk de midlene som fines. En av de løsningene mener jeg er å løse opp i ghettoen, blande dem mer. Å ikke gjøre noe med et problem vil jo skape enda større problemer på sikt. Det er vanskelig å klare seg i yrkeslivet dersom man prater dårlig norsk og ikke har gode skoleresultater å vise til.

jeg gikk på en verstingskole, skiftet skole og kom i en klasse hvor det omtrent bare var akademikerbarn. Faglig sett hang jeg mye etter, men disiplinen var en helt annen. Jeg fikk også noen som jeg strakk meg etter, det blir jo en salg Vygotsky-tankegang, man strekker seg etter nærmeste utviklingssone. Det blir noe annet når du går i klasse og ingen elever er motivert til å gjøre noe som helst. Man er ikke så opptatt av å gjøre det bra på skolen da.

Grunnen til at jeg vet hvordan diverse skoler er at jeg har vært omtrent på alle skoler i Oslo og omegn. Utover det slutter jeg å diskutere her fordi jeg ikke vil gå over mine egne grenser og andres i hva jeg sier/skriver.

Skrevet

Du har nok regnet riktig. Jeg får også 16 års ans.i høst og dette lønnshoppet merkes ja! Gleder meg:-)

Gjest togli
Skrevet

Du har nok regnet riktig. Jeg får også 16 års ans.i høst og dette lønnshoppet merkes ja! Gleder meg:-)

Wow! Kunne ikke kommet mer beleilig :))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...