Gå til innhold

Dom kan true korset i det norske flagget

Anbefalte innlegg

Gjest Megler Smekk
Skrevet

En dom mot kors i italienske skoler truer retten til å bruke religiøse symboler i flagg, mener 37 europeiske jurister. En konsekvens av kan være at ikke-kristne kan kreve at flagg med kristne symboler fjernes i deres nærvær.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10008625

Skal vi likesågodt ta bort det hvite og blå, og hva er hel-rødt flagg?

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

9

• hidi, the scorpion

8

• morsan

7

• Dorthe

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er det mest tullete jeg har hørt. Flagget er flagget vårt og skal da Tyrkia ta bort stjernen og halvmånen?

Skal vi forandre nasjonalsangen også?

Skrevet

Vet at korset symboliserer kristendom, men tenker aldri over det og for meg betyr det ikke noe.

Hvis noen andre skal bestemme at vi skal bytte flagg så blir jeg sur. *liker flagget*

Gjest ammmmmmmmmmen
Skrevet

Man får se på det som man vil, det er egentlig et kors,

men det er jo bare et kryss og....

De færreste her i Norge reagerer på at det er et kors, selv om de ikke er kristne.

Har aldri sett en satanist i 17. mai toget med flagget oppned?:D

nei spøk til side.....

Vi har blitt glade i det norske flagget, det symboliserer da Norge ble fritt.

Vi kommer aldri til å få det samme forholdet til flagget om vi får nytt motiv på det.

Behold det gamle.

Skrevet

Det er det mest tullete jeg har hørt. Flagget er flagget vårt og skal da Tyrkia ta bort stjernen og halvmånen?

Skal vi forandre nasjonalsangen også?

Det var jo debatt på tv for ca 20år siden om nasjonalsangen skulle endres p.g.a. at den var lite inkluderende for våre nye landsmenn. Det holdt på en stund og det var ikke 1.april.

Skrevet

De eneste jeg egentlig har hørt diskutere dette er (norske) ateister, og aldri muslimer. Likevel er det alltid muslimene som får "skylden" når man ser slike ting.

Skrevet

De eneste jeg egentlig har hørt diskutere dette er (norske) ateister, og aldri muslimer. Likevel er det alltid muslimene som får "skylden" når man ser slike ting.

Ingen i artikkelen som anklager muslimene ;)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Høres bra ut. La oss heller lage røde, hvite og blå striper. Da slipper vi å identifisere oss med korset.

hidi, the scorpion
Skrevet

Høres bra ut. La oss heller lage røde, hvite og blå striper. Da slipper vi å identifisere oss med korset.

''Da slipper vi å identifisere oss med korset.''

Korset har en mektig kraft, altså;)

Gjest en god jøssing
Skrevet

Judas Quisling Hamsun med uren hud og akner kalle vi slike som deg.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Kommaregler er et fint dyr.

ShitDiddelyDo
Skrevet

''Da slipper vi å identifisere oss med korset.''

Korset har en mektig kraft, altså;)

Joda, kjære. ;)

Det ironiske er at jeg ikke har sett korset i flagget før i dag. Hehe. :)

Skrevet

Ingen i artikkelen som anklager muslimene ;)

Neida, men det er vanligvis de som blir fremstilt som "motsetningen" til kristendommen, mens de i virkeligheten jo har nesten samme religion.

Med vennlig hilsen

hidi, the scorpion
Skrevet

''Judas Quisling Hamsun med uren hud og akner kalle vi slike som deg.''

Vi kaller slike som deg bare for en tufs.....!

hidi, the scorpion
Skrevet

Joda, kjære. ;)

Det ironiske er at jeg ikke har sett korset i flagget før i dag. Hehe. :)

Så det bryr deg egentlig midt i navlen....;) Kors eller ei, jeg liker flagget vårt! Vanedyr som jeg er;)

Gjest en god jøssing
Skrevet

''Judas Quisling Hamsun med uren hud og akner kalle vi slike som deg.''

Vi kaller slike som deg bare for en tufs.....!

Humørløs kjerring kalle vi slike som deg.

Gjest en god jøssing
Skrevet

Neida, men det er vanligvis de som blir fremstilt som "motsetningen" til kristendommen, mens de i virkeligheten jo har nesten samme religion.

Med vennlig hilsen

Nå ser du spøkelser på høylys dag.

Gjest en god jøssing
Skrevet

Kommaregler er et fint dyr.

Kommaregler er oppskrytt.

hidi, the scorpion
Skrevet

Humørløs kjerring kalle vi slike som deg.

Sårbar for kritikk altså!

Godt jeg har sterke skuldre, for jeg tåler kritikk utmerket;))) Ergo, jeg er tøffere enn deg!

Skrevet

Jeg tenker som så at dette er et overdrevent scenarie. At man mener at et krusifiks ikke kan anses bare som en uskyldig ikke-religiøs tradisjon er fair enough, men det opprinnelig kristne symbolet i flagget er et adskillig svakere symbol på religion. Det står heller ikke "riktig" vei.

Ellers lurer jeg på hvem alle de 19 andre europeiske landene med kors i seg er - kommer bare på Sverige, Finland, Danmark, Island, Færøyene, og til nød Storbritannia samt England og kanskje andre av landene i UK.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...