Gå til innhold

Kreftkø

Anbefalte innlegg

Skrevet

Respekt for mennesker er noe man har eller ikke har. De som har det, klarer man å bevare det, også i tunge situasjoner.

Det er ganske kynisk, slemt, og usympatisk å velge å ta ut frustrasjon over ventetider på andre som har det minst like ille. Det er ganske kynisk, slemt og usympatisk å mene at andre er mindre verdt enn en selv er, fordi de har gjort noen dumme valg. OG det er ganske usympatisk med personer som virkelig tror at folk har samme sjanser i livet, og at ANDRE has skyld i sin egen skjebne, mens DE er perfekte, rasjonelle vesner som aldri har gjort noe feil.

Grunnleggende verdier består vanligvis selv under store prøvelser, så lenge vi snakker innenfor rammen av vårt "siviliserte" samfunn.

"Respekt for mennesker er noe man har eller ikke har. De som har det, klarer man å bevare det, også i tunge situasjoner. "

Kom ned fra din høye hest...

Skrevet

Jeg veier godt over 90 kilo. Jeg røkte inntil nylig 20 sigaretter daglig.

Betyr det at det er mindre ille for mine unger enn for dine at mammaen blir syk?

''Jeg veier godt over 90 kilo. Jeg røkte inntil nylig 20 sigaretter daglig.

Betyr det at det er mindre ille for mine unger enn for dine at mammaen blir syk?''

Hun har da ikke sagt noe om at det var mindre ille for ungene dine, men kanskje mer at du i større grad har hatt innflytelse på om du ble syk eller ei.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det spørs hva du mener med sniking i køen det?? Jeg snakker ikke om at man skal betale seg foran her. Jeg lurer på om sykehuset prioriterer i køene i det hele tatt. Det kan jo ikke være slik at alle, uansett diagnose må stå like lenge i kø? De må jo prioritere de det er verst med? Det er jo logisk i mine øyne, og ikke sniking. Håper bare at det er slik.

Det gjøres prioriteringer hele tiden ut i fra antatt alvorlighetsgrad:-)

Skrevet

''Jeg veier godt over 90 kilo. Jeg røkte inntil nylig 20 sigaretter daglig.

Betyr det at det er mindre ille for mine unger enn for dine at mammaen blir syk?''

Hun har da ikke sagt noe om at det var mindre ille for ungene dine, men kanskje mer at du i større grad har hatt innflytelse på om du ble syk eller ei.

Med vennlig hilsen

Jeg har i grunnen aldri vært syk, og er så naiv at jeg tror at de som trenger det mest, får behandling først.

For min del ville det vrenge seg vel så mye dersom jeg visste at jeg hadde gått før et menneske som hadde et mer akutt behov enn meg og av den grunn kanskje fått forverret prognosene sine. Jeg stoler på at de som jobber med dette vet hva de driver med.

Og hvis jeg var desperat etter å få behandling (noe som vel neppe er usannsynlig hvis jeg fikk en alvorlig sykdom) så ville det bety fint lite om den som sto i køen før meg "fortjente" det mer enn meg. Situasjonen min ville være akkurat den samme enten det var en førstegangs kreftsyk småbarnsmor eller en førstegangs kreftsyk hva som helst annet.

Tror vel i grunnen plassen var like opptatt dersom vedkommende var andre- eller tredjegangs kreftsyk også.

tzatziki1365380058
Skrevet

"Respekt for mennesker er noe man har eller ikke har. De som har det, klarer man å bevare det, også i tunge situasjoner. "

Kom ned fra din høye hest...

Hehe, jeg har levd lenge nok og opplevd nok til å vite at verdier er noe man har, uansett situasjon. Men er man ikke hel ved i utgangspunktet, blir man det ikke når ting drar seg til, nei.

Hva får deg forresten til å tro at jeg har levd et liv uten motgang og alvorlig sykdom?

tzatziki1365380058
Skrevet

Hallo!!!

Det er jo nettopp det jeg sier! Jeg finner meg gjerne i å stå i en rettferdig kø hvor alle er like mye verd. Men at noen skal få gå inn foran har jeg for øyeblikket store problemer med å forholde meg til. For få måneder siden ville jeg nok hatt et helt annet syn på det, men nå er jeg bare redd for at tiden jobber mot meg.

MItt liv er ikke mer verdt enn noen annens, men da vil jeg heller ikke at noen andre skal surfe inn i køen foran meg.

Det er naturligvis ikke noen som skal surfe inn i køen foran deg, dersom det ikke er noen grunn til det. Men så vidt jeg vet, opererer helsevesnet med ganske klare retningslinjer på hvor lenge folk skal kunne vente, og hvor lang tid man tåler å vente uten at det øker risikoen. Og dersom noen har større risiko enn noen andre, av en eller annen årsak, så bør det være ganske klart at de, som hovedregel, bør inn først. Selv om de røyker...

Det at man må vente noen uker på feks en brystkreftoperasjon utgjør visstnok normalt ikke noen fysisk risiko. Psykisk, derimot, er det jo en ekstrem påkjenning, naturligvis. Men når man skal prioritere, bør man jo ta hensyn til risikobildet ved sykdommen mer enn til psykisk belastning for å stå i kø.

Gjest syvorda
Skrevet

Det kan godt hende. Jeg er førstereis, og får adrenalinstigning bare ved tanken på at noen skal snike inn i køen foran meg. Egentlig er det vel naturlig at de som har vært behandlet tidligere er inne i oppfølgingssystemet allerede, og vil ha kortere linjer til undersøkelse og behandling. Selv om alt i meg vrenges ved tanken på at en overvektig storrøyker av den grunn skal gjøre min venting enda lenger.

Jeg har kreft med spredning. Jeg er overvektig. Jeg er overvektig på grunn av nedsatt stoffskifte på grunn av at skjoldbruskkjertelen er blitt strålet i stykker. I tillegg har jeg lagt på meg på grunn av massive doser med kortisol i forbindelse med cellegiftkurer.

Lykke til med din behandling.

Skrevet

Hehe, jeg har levd lenge nok og opplevd nok til å vite at verdier er noe man har, uansett situasjon. Men er man ikke hel ved i utgangspunktet, blir man det ikke når ting drar seg til, nei.

Hva får deg forresten til å tro at jeg har levd et liv uten motgang og alvorlig sykdom?

Det har jeg vel da ikke gitt uttrykk for at jeg vet noe som helst om?? Mitt poeng er at man kan ha respekt for andre mennesker selv om man i panikken og redselens time føler at det er urettferdig at noen som nesten ikke bryr seg om helsen sin (ved røyking f. eks) skal komme før noen som gjør det? Tror ikke man skal dømme noen som kan tenke dette.. Jeg kan skjønne at man kan føle urettferdighet og sinne i en slik situasjon.

Nå kjenner ikke jeg hele denne historien og det kan godt være at trådstarter er like "ille" med helsen sin ift andre farlige ting, Men poenget er at jeg tror ikke alle reagerer /tenker like stort og politisk korrekt når man er i en kampen-for-å-overleve-situasjon. Og dette må- til en viss grad- være greit?

Sa trådstarter noe om at hun så seg selv mer verdt enn andre?

Man kjemper for livet sitt og da er det vel jammen meg lov til å kjempe?

tzatziki1365380058
Skrevet

Det har jeg vel da ikke gitt uttrykk for at jeg vet noe som helst om?? Mitt poeng er at man kan ha respekt for andre mennesker selv om man i panikken og redselens time føler at det er urettferdig at noen som nesten ikke bryr seg om helsen sin (ved røyking f. eks) skal komme før noen som gjør det? Tror ikke man skal dømme noen som kan tenke dette.. Jeg kan skjønne at man kan føle urettferdighet og sinne i en slik situasjon.

Nå kjenner ikke jeg hele denne historien og det kan godt være at trådstarter er like "ille" med helsen sin ift andre farlige ting, Men poenget er at jeg tror ikke alle reagerer /tenker like stort og politisk korrekt når man er i en kampen-for-å-overleve-situasjon. Og dette må- til en viss grad- være greit?

Sa trådstarter noe om at hun så seg selv mer verdt enn andre?

Man kjemper for livet sitt og da er det vel jammen meg lov til å kjempe?

Det er lov å kjempe, men en viss verdighet tjener man på å beholde. Jeg tror ikke kampen vinnes av å reagere med bitterhet og misunnelse fordi noen forserer køen pga en mer alvorlig tilstand.

Og det er uverdig og veldig, veldig ufint å trekke inn ting som røyk, og en insinuering om at folk "fortjener" tilstanden, eller i alle fall fortjener å vente på behandling, fordi hun mener de har påført seg tilstanden selv. Det var det som lå under utbruddet hennes i første omgang - det går ikke an å lese det annerledes - og det finnes vel knapt noe som provoserer meg så mye som en sånn arroganse i forhold til mennesker og hvilke valg de tar. Hun burde jo tatt med alle som debuterte seksuelt tidlig og/eller har hatt mange partnere også - siden det er en disponerende faktor for livmorhalskreft, for ikke å snakke om alle kvinner som for få barn for seint i livet - en gedigen risikofaktor for brystkreft... + alle hjerte-kar pasienter som ikke har drukket nok vin, kreftpasienter som har drukket for mye vin, og sikkert en hel rekke andre ting som disponerer for sykdom.

En slik begrensning av mennesker er skrekkelig! Dom pga et enklet karaktertrekk, basert på generelle fordommer, og veldig lite spesifikk kunnskap om enkeltmenneskers livssituasjon og valg.

Sykdom dreier seg uansett aller mest om uflaks.

Hva trådstarter tenker er en ting, hva hun sier er en helt annen. Og når hun uttaler seg som hun gjør, må hun tåle å få motstand.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...