Gå til innhold

Elgjakt med Chihuahua

Anbefalte innlegg

Gjest Blodrød elg
Skrevet

Jeg har nylig fått interessen for elgjakt. Min chihuahua er med på jakta, men jeg synes ikke han fungerer så veldig bra. Er det mulig å få en Chihuahua til å bli en bra elghund?

Skrevet

Ha ha ;-)

Nei. Men turkamerat er fint, de har godt av mosjon.

hidi, the scorpion
Skrevet

'' Er det mulig å få en Chihuahua til å bli en bra elghund?''

Jada, bare introduser hunden for elgkjøtt, så er saken biff;))))

Skrevet

'' Er det mulig å få en Chihuahua til å bli en bra elghund?''

Jada, bare introduser hunden for elgkjøtt, så er saken biff;))))

Elgbiff!

hidi, the scorpion
Skrevet

Elgbiff!

Absolutt;) Hunden blir født på ny av opplevelsen, og blir en hund etter elg;))) Må jo kalles elghund da?

Skrevet

Jeg ser ikke bort i fra at det faktisk kan la seg gjøre. En venn av oss her har en elghund. Men den får ikke være med på jakt for den er redd for elg...

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg ser ikke bort i fra at det faktisk kan la seg gjøre. En venn av oss her har en elghund. Men den får ikke være med på jakt for den er redd for elg...

''Men den får ikke være med på jakt for den er redd for elg...''

Endelig en hund med vett! Jeg synes elg er flotte dyr, på avstand;))

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Chihuahuaer er intelligente, og har fysikk til å gå lange turer. Så det skulle være mulig å lære dem opp til å bli jakthunder.

Skrevet

Chihuahuaer er intelligente, og har fysikk til å gå lange turer. Så det skulle være mulig å lære dem opp til å bli jakthunder.

Problemet er at jakt med hund baserer seg veldig mye på instinkter. Elghund kan mye av jobben fra den er født, den må bare lære hva den skal gjøre når. Det er veldig forskjell på fuglejakt med feks setter, vannfugljakt med feks labrador, elgjakt med elghund/spisshunder, harejakt med dunkerstøverdrever, rådyrjakt med petit eller dachs osv osv osv. Det er derfor det ikke fins bare "jakthunder", men er så mange forskjellige raser. De har forskjellige instinkter og brukes til forskjellige ting. Jeg sier ikke at det 100 % sikkert ikke _går_ å lære en hund å jakte på noe den ikke er "født for", men det skal nok veldig mye til å få en chihuahua til å få los på elg he he. Jeg har forresten sett en elghund med sprukket milt og en ødelagt nyre og rift i leveren etter et velrettet spark av en elg. Den overlevde etter en operasjon, en chihuahua hadde antagelig bare vært en våt flekk etter et sånt spark...

MEN - chihuahuaer har veldig mye bedre av å være med på timelange turer i skog og mark enn å sitte i en veske! Det er i hvertfall sikkert. De er ikke så pysete som mange eiere ser ut til å tro.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Problemet er at jakt med hund baserer seg veldig mye på instinkter. Elghund kan mye av jobben fra den er født, den må bare lære hva den skal gjøre når. Det er veldig forskjell på fuglejakt med feks setter, vannfugljakt med feks labrador, elgjakt med elghund/spisshunder, harejakt med dunkerstøverdrever, rådyrjakt med petit eller dachs osv osv osv. Det er derfor det ikke fins bare "jakthunder", men er så mange forskjellige raser. De har forskjellige instinkter og brukes til forskjellige ting. Jeg sier ikke at det 100 % sikkert ikke _går_ å lære en hund å jakte på noe den ikke er "født for", men det skal nok veldig mye til å få en chihuahua til å få los på elg he he. Jeg har forresten sett en elghund med sprukket milt og en ødelagt nyre og rift i leveren etter et velrettet spark av en elg. Den overlevde etter en operasjon, en chihuahua hadde antagelig bare vært en våt flekk etter et sånt spark...

MEN - chihuahuaer har veldig mye bedre av å være med på timelange turer i skog og mark enn å sitte i en veske! Det er i hvertfall sikkert. De er ikke så pysete som mange eiere ser ut til å tro.

Jeg innrømmer glatt at jeg ikke har vært med på å oppdra en hund til jakt noen gang. Derimot har jeg god kjennskap til rasen Chihuahua og svarte ut i fra det. Så det er fint at du kommer med tilleggsopplysninger til trådstarter :-)

Skrevet

Jeg innrømmer glatt at jeg ikke har vært med på å oppdra en hund til jakt noen gang. Derimot har jeg god kjennskap til rasen Chihuahua og svarte ut i fra det. Så det er fint at du kommer med tilleggsopplysninger til trådstarter :-)

Serriøst spørsmål detta, må jo svare så godt man kan ;-)

*humre* Syns jeg ser det for meg...

Skrevet

''en chihuahua hadde antagelig bare vært en våt flekk etter et sånt spark... ''

Men kanskje mindre risiko for at elgen faktisk klarer å trffe et såpass lite dyr? ;-)

''MEN - chihuahuaer har veldig mye bedre av å være med på timelange turer i skog og mark enn å sitte i en veske! ''

Helt enig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...