Gå til innhold

Ufør og tannbehandling.

Anbefalte innlegg

Gjest Lemur
Skrevet

Lurer på om en minstepensjonist har mulighet til å få hjelp med tannbehandling. Hvis tannlegeregningen kommer på mange tusen, vil det jo være nesten umulig for en med veldig lav inntekt å klare det økonomisk. Har tittet litt på nav sine sider, og det dukker stadig opp 1600 kr som et tak. Men jeg klarer ikke å finne ut om dette kun gjelder vel tannsykdommer, eller om det også kan gi ytelser for de med lavest inntekt. Noen som kan noe om dette?

• Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

30

• morsan

9

• frosken

6

• laban

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Min første tanke er: Bør ikke du som "godt voksen" og minstepensjonist ha opparbeidet deg såpass med sparepenger at du har råd til å g til tannlegen og betale det det koster? Uten å spekulere i systemet?

Skrevet

Nei, man må nok betale tannlegeregningen sin sjøl hvis man ikke ligger under normen på sosialkontoret og kan få hjelp der.

Gjest Sjokket!
Skrevet

Min første tanke er: Bør ikke du som "godt voksen" og minstepensjonist ha opparbeidet deg såpass med sparepenger at du har råd til å g til tannlegen og betale det det koster? Uten å spekulere i systemet?

Oj, der sjokkerte du meg Colette! At du vet så lite om Norge og ikke minst at ikke alle mennesker som lever her er rike...

Skrevet

Oj, der sjokkerte du meg Colette! At du vet så lite om Norge og ikke minst at ikke alle mennesker som lever her er rike...

Sorry..er bare så lei av "hva har jeg krav på- mentaliteten". Det blir mer og mer av det. Og noen av oss må jo betale for det:-(

Gjest prust
Skrevet

Sorry..er bare så lei av "hva har jeg krav på- mentaliteten". Det blir mer og mer av det. Og noen av oss må jo betale for det:-(

men Colette - de aller fleste vil jo benytte seg av velferdsordninger som allerede er etablert. Så da må en jo orientere seg og finne ut hva som finnes?

Da jeg hadde små barn, jobbet jeg redusert og hadde dem bare deltid i barnehage, og mottok kontantstøtte, som jeg da hadde krav på. Selvsagt!

Skrevet

men Colette - de aller fleste vil jo benytte seg av velferdsordninger som allerede er etablert. Så da må en jo orientere seg og finne ut hva som finnes?

Da jeg hadde små barn, jobbet jeg redusert og hadde dem bare deltid i barnehage, og mottok kontantstøtte, som jeg da hadde krav på. Selvsagt!

Krav, krav, krav...Jeg er ikke tilheger av denne tankegangen, og har heller aldri benyttet meg av den selv. Og rik..det har jeg heller aldri vært.

Gjest Lemur
Skrevet

Jo jøss, med 4000 kr igjen å leve for i mnd, har man selvfølgelig råd til både å spare og få servert en tannlegeregning på 15 til 20 tusen kroner.

Skrevet

Jo jøss, med 4000 kr igjen å leve for i mnd, har man selvfølgelig råd til både å spare og få servert en tannlegeregning på 15 til 20 tusen kroner.

Mitt kyniske hodet sier da: "Det man ikke har råd til har man ikke råd til". Akkurat som det er med alt mulig annet. Hva er grunnen til at du får så høy tannlegeregning, hvis jeg kan spørre om det?

Gjest Lemur
Skrevet

Vet du, jeg bytter gjerne bort sykdom og smerte og en dårlig økonomi mot å stå opp frisk å gå på jobb.

Det handler ikke om krav, kun å orientere seg i en verden av lover og regler som ikke alltid er like lett å finne ut av.

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Krav, krav, krav...Jeg er ikke tilheger av denne tankegangen, og har heller aldri benyttet meg av den selv. Og rik..det har jeg heller aldri vært.

Og du har vel aldri vært fattig heller..Og tenk hvis du blir syk og ufør, og minstepensjonist. Vil du ikke lete etter rettigheter du har da? Eller: Du vil bare si til arbeidsgiver: jeg er for syk til å jobbe, så jeg sier opp. og så søker du ikke nav om hjelp til uføre-søknad en gang, fordi du ikke vil KREVE KREVE. Du spiser gress og drikker vann, fordi du vil ikke at skattebetalere skal betale for deg?

Du har en rar holding...

Gjest prust
Skrevet

Kontantstøtte gir jo foreldre en bedre mulighet til å jobbe litt mindre i en kort periode mens barna er små. Dersom vi ikke hadde fått dette, er det ikke sikkert vi hadde kunnet ta oss råd til det.

Det samme gjelder jo frikort på medisiner. Lar du være å bruke det, eller betaler du full pris dersom du ett år har vært mye tl lege eller brukt mye medisiner?

Krav, krav,krav sier du. Norge har jo mange velferdsordninger, og vi har ganske høy skatt. Du får stemme blått da, for å gjøre ditt for å ta bort de dyreste av disse ordningene.

Gjest prust
Skrevet

Og du har vel aldri vært fattig heller..Og tenk hvis du blir syk og ufør, og minstepensjonist. Vil du ikke lete etter rettigheter du har da? Eller: Du vil bare si til arbeidsgiver: jeg er for syk til å jobbe, så jeg sier opp. og så søker du ikke nav om hjelp til uføre-søknad en gang, fordi du ikke vil KREVE KREVE. Du spiser gress og drikker vann, fordi du vil ikke at skattebetalere skal betale for deg?

Du har en rar holding...

Enig

Skrevet

Vet du, jeg bytter gjerne bort sykdom og smerte og en dårlig økonomi mot å stå opp frisk å gå på jobb.

Det handler ikke om krav, kun å orientere seg i en verden av lover og regler som ikke alltid er like lett å finne ut av.

Du er sikkert ikke alene om det:-) Det er mange med tilsvarende plager som aldri åpner munnen:-)

Hvis det er snakk om tannkjøttsykdom med tannøsning, eller trekking av tenner så har du krav på en viss støtte, tror jeg.

Gjest Lemur
Skrevet

Mitt kyniske hodet sier da: "Det man ikke har råd til har man ikke råd til". Akkurat som det er med alt mulig annet. Hva er grunnen til at du får så høy tannlegeregning, hvis jeg kan spørre om det?

Har en del tannproblemer som ikke dekkes av folketrygden. Trenger en stift, en rotfylling og en krone. Tusenlappene flyr fort. Jeg har betalt mange tusen i tannlegeutgifter, men forandring i livs situasjonen har gjort at økonomien er på det laveste nå.

Det er bare slik at enkelte ganger, og det skjer ting man ikke har kontroll på.

Synes egentlig kommentaren din var sårende. Jeg har ikke bestilt hverken sykdom eller dårlig økonomi. Men for all del, du få mene hva du vil. Jeg spurte bare om det var mulig å få hjelp.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Hva er grunnen til så høy regning? Har du mye arbeid pga medisiner e.l?

Det går an å søke om å få dekket behandlingen. Det er vanskelig å få det dekket, så det må gode erklæringer til, gjerne fra spesialist dersom du går til det?

Det må dokumenteres medisinbruk eller fysiske årsaker til tannskade. Det må dokumenteres hvorfor du evnt ikke har gått jevnlig til tannlegen. Det er her mange får avslag, hvorfor de ikke har gått jevnlig, så det er ett svært viktig moment å få med. Hos meg var det sykdommen som isolerte meg hjemme, og det skrev legen i erklæringen.

Så må tannlegen søke, det kan hn forklare for deg, sette opp hvilke behandling, kostnad osv. Jeg mener at det var tannlegen som søkte, jeg gav erklæringene til tannlegen.

Det er egenandel, 1600 kr, så får du dekket 90% av resten. (det var i allefall 90%, det kan jo ha endret seg)

Om det er muligheter å få dekket pga lav inntekt vet jeg ikke, men dersom du skal søke slik jeg har skissert, få gjerne med i erklæringen at du er ufør og lavt inntekt.

Skrevet

Du har en rar holding...

Nei, jeg har selvfølgelig aldri vært fattig. Jeg har vært styrtrik så lenge jeg kan huske.Jeg har alltid satt min ære i å klare meg selv. Ellers får det være.

Jeg kan ikke fordra å snylte på systemet - gjerne i kombinasjon med klaging på skattenivået. Beklager.

Skrevet

Såvidt jeg har kjennskap til, så tas det ikke hensyn til inntektsnivå når det gjelder støtte til tannbehandling med utgangspunkt i navs regelverk. (Unntaket er dersom man søker om sosialstønad for å dekke regningen. )

Dersom vedkommende benytter medisiner som gir munntørrhet, så finnes det en egen bestemmelse i regelverket om dette. Se punkt 10 side 19 i følgende rundskriv om dette er aktuelt: http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/rundskriv/2009/folketrygdens-stonad-til-dekning-av-utgi.html?id=541323

Forøvrig er det en ordning i de fleste kommuner som gir brukere av hjemmesykepleie tilgang til gratis tannlege. Sjekk med den "offentlige" tannlegen (fylkeskommunale tannhelsetjenesten, tror jeg det heter) der du bor om kvalifiserer for behandling.

Skrevet

Har en del tannproblemer som ikke dekkes av folketrygden. Trenger en stift, en rotfylling og en krone. Tusenlappene flyr fort. Jeg har betalt mange tusen i tannlegeutgifter, men forandring i livs situasjonen har gjort at økonomien er på det laveste nå.

Det er bare slik at enkelte ganger, og det skjer ting man ikke har kontroll på.

Synes egentlig kommentaren din var sårende. Jeg har ikke bestilt hverken sykdom eller dårlig økonomi. Men for all del, du få mene hva du vil. Jeg spurte bare om det var mulig å få hjelp.

Jeg har en tannlegeutgift på ca. 50 000 foran meg. Men det har aldri falt meg inn annet enn at det er en utgift jeg må ta selv, i og med at tannlegebehandling ikke dekkes av det offentlige.

Gjest prust
Skrevet

Jeg har en tannlegeutgift på ca. 50 000 foran meg. Men det har aldri falt meg inn annet enn at det er en utgift jeg må ta selv, i og med at tannlegebehandling ikke dekkes av det offentlige.

Men som minstepensjonist hadde en slik regning vært umulig å kunne betale, med mindre en tok opp lån. Og ikke sikkert en ville fått lån heller.

og da er det lov å bruke velferdsordninger, dersom en har krav på det, mener jeg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...