Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Oona.

Hei, jeg er en kvinne på 59 som er ca 20 kg for tung. Jeg har skjønt at det siste i tiden er å slanke seg med fett, både animalsk og vegetabilsk. Leste i et ukeblad om slik kur, leste meg deretter opp på nettet, og fant ut at at dette var den sikreste metoden for raskt vekttap. Leste også sammenlignende studie mellom middelhavskost, karbo/grønnsakskost, og LC/HF. Fant i denne studien, som hadde gått over to år, at LC/HF ikke bare reduserte vekta, men også førte til lavere verdier av blodsukkerog kolesterol , samt senket blodtrykk. Heller ingen spesifikk risiko for avleiringer i blodårene, heller motsatt. Leste jeg. Vel, fint for meg, som både er feit, har høyt blodtrykk, høyt kolesterol, og ganske sikkert tette årer. Dessuten liker jeg fet mat, og kan godt avstå fra karbohydrater og søtsaker. Så, her var det bare å sette i gang. Hvilket jeg gjorde. Bacon og to egg til frokost. Salat med olivenolje og fetaost til lunsj. Feit kotelett pluss smørdampet brokkoli til middag. Bær med fløte til kvelds. Nøtter sånn innimellom. Jeg trivdes! Men: Vekta skjøt rett til himmels! I løpet av de tre første dagene la jeg på meg nesten tre kg. Dette stikk i mot alle jeg snakket med, som hadde opplevd at kg raste av. Snakka med eksen, han prøvde dette, og mista 5 kg på to og en halv uke. Hva i all verden gjorde jeg feil???Ikke èn karbohydrat kom innenfor mine lepper. Uansett, jeg hoppet av kuren. Men nå står jeg der med alle kiloene mine, da. Og noe må gjøres! Jeg har prøvd vanlig, fettfattig slanking, kombinert med trening, uten å miste et gram. ( Trening: Går hver dag 3 kvarter i raskt tempo.) Har holdt på siden i vinter, men uten resultat. Var derfor jeg tenkte at "fett-diett" kanskje var noe for meg. Hadde flott kunnet leve med sånn kur, men den bør jo helst virke, da. Nå er jeg ganske forvirra, for uka etter at artikkelen om " slank med fett"sto på trykk, kom en helt annen kur opp i samme bladet. Den gikk ut på minimalt med carbs, men også minimalt med fett, og da utelukkende vegetabilsk fett. Jeg må innrømme at det nå går helt rundt for meg hva dette med fett angår! Jeg har nå lagt opp følgende spiseplan: Frokost: To grovbrødskiver med ett egg, tomat, agurk, persille, null smør. Lunsj: Salat med tomater, grønn salat, oliven, fetaost, tunfisk, tzaitziki. Middag: Kokt brokkoli med meierismør, et stk kokt laks. Kvelds: Tomatsuppe av bokstomater, grønnsakbuljong, vann, persille. Litt bær med fløte. Så jeg skjeler til begge diettene! Men vil de to brødskivene til frokost ( karbo) tilsi at jeg ikke kan spise noe animalsk fett, og at jeg dermed må kutte ut fetaost til salaten, smør til brokkolien, og fløte til bærene?? Jeg bare spør! Må ha hjelp nå, for kiloene er både uskjønne og helsefarlige. Men har altså gang på gang prøvd fettfattig kost, uten å gå et gram ned. Sprekker også ganske fort på sånne kurer. Trening ( turene mine), ser ut til å ha null effekt. Kan føye til at jeg var sylslank inntil for få år tilbake, da medikamenter, pluss for stort matinntak, gjorde meg 25 kg tyngre på ganske få år. Må ha hjelp nå, og er veldig takknemlig for svar! Hilsen Zizka.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/348534-slank-med-fett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

candyqueen_83

Og så må du holde ut i mer enn tre dager :o) Du går ned etterhvert. Noen går ned masse med en gang, noen bruker lengre tid på å komme i gang. Men du kommer til å gå ned i vekt om du fortsetter, og også kutter bær og nøtter i begynnelsen.

På www.lavkarbo.no kan du f.eks legge inn nøyaktig dagsmeny så kan du få tips til endringer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/348534-slank-med-fett/#findComment-2970720
Del på andre sider

Gjest Skal ned 60 kg -65

Jeg prøvde fett-dietten før jeg prøvde lavkarbo. Det var ikke det rette kostholdet for meg. Jeg prøvde i 3,5 uker og gikk ned 1 kg, til tross for at jeg var i ketose allerede etter et døgn, det målte jeg med sticks i urinen. Kan hende jeg hadde gått ned mer hvis jeg hadde holdt ut lenger, men det verste for meg var at jeg var kvalm og i dårlig form hele tiden.

Som jeg har fortalt tidligere gikk jeg over til lavkarbo, og det var vellykket for meg.

Håper du finner kostholdet som passer for deg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/348534-slank-med-fett/#findComment-2972920
Del på andre sider

candyqueen_83

Jeg prøvde fett-dietten før jeg prøvde lavkarbo. Det var ikke det rette kostholdet for meg. Jeg prøvde i 3,5 uker og gikk ned 1 kg, til tross for at jeg var i ketose allerede etter et døgn, det målte jeg med sticks i urinen. Kan hende jeg hadde gått ned mer hvis jeg hadde holdt ut lenger, men det verste for meg var at jeg var kvalm og i dårlig form hele tiden.

Som jeg har fortalt tidligere gikk jeg over til lavkarbo, og det var vellykket for meg.

Håper du finner kostholdet som passer for deg!

"Fett-diett" som du kaller det er også lavkarbo.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/348534-slank-med-fett/#findComment-2973068
Del på andre sider

Gjest Skal ned 60 kg -65

"Fett-diett" som du kaller det er også lavkarbo.

Det er jeg klar over. Kostholdet jeg prøvde en periode ble kalt fettkuren, det er ikke jeg som har funnet på betegnelsen. Forskjellen på de to lavkarbokurene var nettopp det med vektleggingen på fettrik mat. I lavkarbokostholdet jeg bruker nå tillates mer karbohydrater, men ikke raske karbohydrater fra ris, poteter, pasta, hvitt mel og sukker. Det blir også lagt vekt på proteinrik mat, men den behøver ikke nødvendigvis være fettrik. Som sagt, fettkuren passet ikke for meg, men jeg vet om mange andre som har hatt stor nytte av den. Sikkert mange "mitt" kosthold ikke passer for, men jeg er veldig glad for at jeg har funnet kostholdet som passer nettopp meg. Det ønsker jeg også for andre, enten det er Grete Roede, fettkuren, Fedon kuren eller hva de nå kalles alle sammen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/348534-slank-med-fett/#findComment-2973364
Del på andre sider

Annonse

candyqueen_83

Det er jeg klar over. Kostholdet jeg prøvde en periode ble kalt fettkuren, det er ikke jeg som har funnet på betegnelsen. Forskjellen på de to lavkarbokurene var nettopp det med vektleggingen på fettrik mat. I lavkarbokostholdet jeg bruker nå tillates mer karbohydrater, men ikke raske karbohydrater fra ris, poteter, pasta, hvitt mel og sukker. Det blir også lagt vekt på proteinrik mat, men den behøver ikke nødvendigvis være fettrik. Som sagt, fettkuren passet ikke for meg, men jeg vet om mange andre som har hatt stor nytte av den. Sikkert mange "mitt" kosthold ikke passer for, men jeg er veldig glad for at jeg har funnet kostholdet som passer nettopp meg. Det ønsker jeg også for andre, enten det er Grete Roede, fettkuren, Fedon kuren eller hva de nå kalles alle sammen.

Hvilket lavkarbokosthold går du på nå da? Egenkomponert?

Jeg er i gang med ketolyse, og er spent på om jeg klarer å holde vekten nede med egenkomponert/Fedon når jeg har nådd målene mine denne gangen. Har bestemt meg for at jeg MÅ! Kun kos i helgene ;O)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/348534-slank-med-fett/#findComment-2973372
Del på andre sider

Gjest Skal ned 60 kg -65

Hvilket lavkarbokosthold går du på nå da? Egenkomponert?

Jeg er i gang med ketolyse, og er spent på om jeg klarer å holde vekten nede med egenkomponert/Fedon når jeg har nådd målene mine denne gangen. Har bestemt meg for at jeg MÅ! Kun kos i helgene ;O)

Jeg startet opp med Fedon med noen tilpasninger. Etterhvert som jeg har fått erfaringer med hvordan jeg reagerer på ulike matvarer kan det kanskje kalles egenkomponert. Jeg er f.eks glad i frukt men blir fortere sulten og får søtsug hvis jeg spiser bare det. Hvis jeg derimot spiser det sammen med noe proteinrikt f.eks ost eller nøtter tåler jeg det godt. Bær kan jeg spise nesten ubegrenset av uten å få noen negative reaksjoner. Dersom jeg skal skeie ut tåler jeg is mye bedre enn alle andre søtsaker. Mye kornprodukter gjør at jeg får lyst på "noe" på ettermiddagen og kvelden, men fullkornprodukter til et eller to måltider tidlig på dagen går bra. Men behøver ikke å tenke så mye over hva jeg spiser lenger, det går helt av seg selv. Og jeg stortrives med kostholdet. Føler ikke at jeg er på slankekur eller forsaker noe. Det gjør jeg ikke heller. Til spesielle anledninger spiser jeg hva som helst, og det har jeg gjort hele tiden.

Lykke til med kostholdet ditt, og håper du når målene dine!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/348534-slank-med-fett/#findComment-2973386
Del på andre sider

candyqueen_83

Jeg startet opp med Fedon med noen tilpasninger. Etterhvert som jeg har fått erfaringer med hvordan jeg reagerer på ulike matvarer kan det kanskje kalles egenkomponert. Jeg er f.eks glad i frukt men blir fortere sulten og får søtsug hvis jeg spiser bare det. Hvis jeg derimot spiser det sammen med noe proteinrikt f.eks ost eller nøtter tåler jeg det godt. Bær kan jeg spise nesten ubegrenset av uten å få noen negative reaksjoner. Dersom jeg skal skeie ut tåler jeg is mye bedre enn alle andre søtsaker. Mye kornprodukter gjør at jeg får lyst på "noe" på ettermiddagen og kvelden, men fullkornprodukter til et eller to måltider tidlig på dagen går bra. Men behøver ikke å tenke så mye over hva jeg spiser lenger, det går helt av seg selv. Og jeg stortrives med kostholdet. Føler ikke at jeg er på slankekur eller forsaker noe. Det gjør jeg ikke heller. Til spesielle anledninger spiser jeg hva som helst, og det har jeg gjort hele tiden.

Lykke til med kostholdet ditt, og håper du når målene dine!

Jeg syns det var veldig vanskelig å følge Fedon ettersom man får lov til å ta LITT pasta, eller LITT brød. Ble plutselig mye ut av det. Så jeg håper jeg klarer å endre livsstilen litt mer innen jeg har gått ned de siste kg. Har igjen ca 10 kg.

Du har jo vært knallflink :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/348534-slank-med-fett/#findComment-2973391
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...