Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg tåler ikke frukt, grønnsaker, sukker og endel flere matvarer. Sist jeg spiste frukt var i juli 2009. Da spiste jeg en skål med blåbær og fikk en voldsom reaksjon etterpå. Jeg tisset enorme mengder helt til kroppen var så tom for veske at jeg ikke klarte reise meg for egne krefter. Dette pågikk i 2 døgn før jeg ble kjørt til sykehus fordi jeg ikke kunne gjøre rede for meg. Jeg rotet med ordene og klarte ikke sitte eller stå oppreist. Jeg var helt borte og avkreftet. På sykehuset ble jeg innlagt på intensiven med EKG overvåkning i over 1 døgn og med kalium intravenøst. Det viste seg at jeg hadde ALT for lav pH på blodet. Den var bare 7,21. Jeg kunne heller ikke får glukose intravenøst fordi kroppen klarte ikke mobilisere insulin til å holde blodsukkeret normalt. Og kroppen responderte heller ikke på insulin de gav meg i sprøyter. (jeg har ikke diabetes for å understreke det). Så de måtte fjerne glukosedryppet da jeg hadde et blodsukker på nesten 25 som ikke lot seg regulere.

Spørsmålet mitt er: Bør jeg ta en fruktosebelastning? Fastlegen min har sendt henvisning, og nå har jeg fått time. Der skal jeg svelge 50 gram fruktose til en sånn pusteprøve. Jeg synes dette høres totalt uforvarlig ut med tanke på hvilken voldsom reaksjon jeg har på disse tingene. De sier det er helt ufarlig og at jeg bare skal gjøre det. Men jeg er redd og kommer til å avlyse timen. Så jeg skriver til deg i håp om å få en "second opinion" på en måte. Jeg vil gjerne høre din mening om saken. Og hvo lavt er 7,21 i pH egentlig? Kan det være farlig? (Nå er jeg oppe på 7,43 når jeg er frisk og de har kontrollmålt). På forhånd takk for svar.

Fortsetter under...

Hei,

Men hvis kroppen din ikke responderer på insulin, så er du vel insulinresistent (en type diabetes type 2)?

Og har du blodsukker på 25, så har du diabetes.

====

Fruktose, glukose, poteter, brød, osv. er egentlig samme sak innen det går gjennom fordøyelsessystemet ditt - da blir det til glukose, som opptas og går inn i blodet. Så hvis du tåler poteter og brød, så er det sannsynlig (fra et blodsukkerperspektiv) at du ikke har større problemer med fruktose.

En helt annen diskusjon er om du kan være allergisk til blåbær og annen frukt.

Med vennlig hilsen

Hei,

Men hvis kroppen din ikke responderer på insulin, så er du vel insulinresistent (en type diabetes type 2)?

Og har du blodsukker på 25, så har du diabetes.

====

Fruktose, glukose, poteter, brød, osv. er egentlig samme sak innen det går gjennom fordøyelsessystemet ditt - da blir det til glukose, som opptas og går inn i blodet. Så hvis du tåler poteter og brød, så er det sannsynlig (fra et blodsukkerperspektiv) at du ikke har større problemer med fruktose.

En helt annen diskusjon er om du kan være allergisk til blåbær og annen frukt.

Med vennlig hilsen

Jeg har ikke diabetes. Det var kun under denne "episoden" jeg har hatt problemer med blodsukkerregulering, aldri før og aldri etter. Noe jeg ser i sammenheng med at kroppen var såpass nedkjørt. Jeg må nevne at jeg tåler en type brunt rårørsukker. Og får ikke problemer med blodsukker etter inntak av dette. (har målt i tillegg så det vet jeg). Men denne type brunsukker inneholder ikke fruktose, noe vanlig hvitt sukker gjør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...