Gå til innhold

Greie til å bruke internett i ferier

Anbefalte innlegg

Gjest segunda
Skrevet

Jeg leter etter slik greie jeg kan få som gjør at jeg kan bruke internett hvor som helst. Vet ikke hva den heter eller hva den koster eller om jeg kan bruke den i andre land.

Noen som kan hjelpe meg?

Skrevet

Hei,

Det du trenger er en USB-stick med mobilt bredbånd.

Det finnes minst 2 hovedtyper mobilt bredbånd i Norge - Telenor og NetCom (som bruker GSM/3G-nettet), og Ice, som bruker det gamle 450MHz frekvensen fra NMT nettet.

Ice sitt utstyr er stort og tungt, men har god dekning.

Telenor har bedre dekning enn NetCom (viktig hvis du ikke bare skal bruke den i hovedstaden).

De har forskjellige tilbud for tiden.

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

Hei,

Det du trenger er en USB-stick med mobilt bredbånd.

Det finnes minst 2 hovedtyper mobilt bredbånd i Norge - Telenor og NetCom (som bruker GSM/3G-nettet), og Ice, som bruker det gamle 450MHz frekvensen fra NMT nettet.

Ice sitt utstyr er stort og tungt, men har god dekning.

Telenor har bedre dekning enn NetCom (viktig hvis du ikke bare skal bruke den i hovedstaden).

De har forskjellige tilbud for tiden.

Med vennlig hilsen

Jeg lurer vel mest på om jeg må kjøpe abonnement, og om jeg kan bruke det i alle land.

Jeg bor i Norges hovedstad og trenger ikke mobilt bredbånd der;-)

Skrevet

Jeg lurer vel mest på om jeg må kjøpe abonnement, og om jeg kan bruke det i alle land.

Jeg bor i Norges hovedstad og trenger ikke mobilt bredbånd der;-)

Ice.net sitt abonnement gjelder i Norge, Sverige og Danmark (samme pris).

Telenor og NetCom må du betale dyrt for å bruke i andre land. Veldig dyrt i mange tilfeller. Da er det lettere å få et kontantkort med mobiltbredbåndabonnement.

Det pleier jeg å gjøre når jeg reiser i utlandet - et lokalt SIM-kort.

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

Ice.net sitt abonnement gjelder i Norge, Sverige og Danmark (samme pris).

Telenor og NetCom må du betale dyrt for å bruke i andre land. Veldig dyrt i mange tilfeller. Da er det lettere å få et kontantkort med mobiltbredbåndabonnement.

Det pleier jeg å gjøre når jeg reiser i utlandet - et lokalt SIM-kort.

Med vennlig hilsen

Mener du at jeg kan kjøpe et USB-stick og så kjøpe kontantkort????

Skrevet

Mener du at jeg kan kjøpe et USB-stick og så kjøpe kontantkort????

Skal du bruke den i flere land? En USB-stick er ofte bundet til en operatør (akkurat som en mobiltelefon), og aksepterer bare SIM-kort fra den operatøren. Hvis ikke må du kjøpe en USB-stick som ikke er "operatørlåst".

Ordningen er litt forskjellig fra land til land. I Norge har de fleste operatører et tak (f. eks. maks 20 kr per dag) for surfing på nett. Du må sjekke sidene deres. Jeg antar mange operatører i andre land har det samme.

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

Skal du bruke den i flere land? En USB-stick er ofte bundet til en operatør (akkurat som en mobiltelefon), og aksepterer bare SIM-kort fra den operatøren. Hvis ikke må du kjøpe en USB-stick som ikke er "operatørlåst".

Ordningen er litt forskjellig fra land til land. I Norge har de fleste operatører et tak (f. eks. maks 20 kr per dag) for surfing på nett. Du må sjekke sidene deres. Jeg antar mange operatører i andre land har det samme.

Med vennlig hilsen

Jeg viste ingenting hva jeg snakket om i begynnelsen, men jeg forstår nå at jeg må sjekke om jeg kan bruke den i flere land. Det jeg ikke vil er å kjøpe abonnement i Norge eller andre steder hvis ikke jeg kan bruke det overalt. Derfor vil jeg gjerne ha kontantkort. Island er det landet som er mest aktuelt for meg å bruke slikt så jeg får sjekke prisene der.

Takk for tipsene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...