Gå til innhold

Ingen hvite på Sør-Afrikas fotbalag?

Anbefalte innlegg

Gjest fra bergen
Skrevet

Hvordan vet du det?

Det har jeg aldri hørt om.

• Svar 162
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

62

• Dorthe

7

• Maximia

7

• morsan

5

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo
Skrevet

Men da burde ihvertfall i det minste én spiller vært hvit, gjerne keeperen. Men kvotering er vel ikke så vanlig i fotball? Der gjelder det vel å velge de beste, i motsetning til ved valg av, for eks, bedriftsstyre og regjering.

Minst en spiller er hvit. Han heter Bough (eller noe sånt), så det lyder Buuuuuuuu fra tribunen hver gang han har ballen.

Skrevet

Hmmm er ikke så inne i astronomi så jeg vet ikke hvilke planeter som er sør for oss. :)

Jeg jobbet i Sør Afrika da jeg først kom på DOL.

Skrevet

Det er ikke forbudt, men man kaller da ikke hvite mennesker for "arier" i dagligtale, så da bør man jo forstå at man heller ikke snakker om svarte som "negre"?

Det er jo ikke akkurat vanskelig å regne ut?

Med vennlig hilsen

Jeg skrev forbudt i anførselstegn, men du snakket om 70år, det er ikke veldig mange år siden man sa og snakket om negere. Jeg bruker ikke ordet neger lenger, men gjorde det før uten at det var med onde hensikter.

Gjest fra bergen
Skrevet

Neppe...

Godt forsøk, men kanskje du bør utvide ditt perspektiv litt, til utenfor Norges grenser.

Antarktis da.

Skrevet

Det har jeg aldri hørt om.

Joda, men at du ikke har hørt om det betyr vel ikke annet enn at du ikke har hørt om det?

Skrevet

Jeg skrev forbudt i anførselstegn, men du snakket om 70år, det er ikke veldig mange år siden man sa og snakket om negere. Jeg bruker ikke ordet neger lenger, men gjorde det før uten at det var med onde hensikter.

Vel, Draketemmeren skrev nettopp i en annen tråd at han ikke var gammel, så det med 70 år var en hentydning til det.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Antarktis da.

Nærmere.

"Sør" er en forkortelse for "Sørlige Halvkule".

Gjest fra bergen
Skrevet

Samme her. Vi lærte til og med sangen om negergutten Zambo i barnehagen .

Skrevet

Det er ikke forbudt, men man kaller da ikke hvite mennesker for "arier" i dagligtale, så da bør man jo forstå at man heller ikke snakker om svarte som "negre"?

Med vennlig hilsen

Du sier svarte, det er det noen som blir støtt av. Eksens afro-amerikanske arbeidskollega ville ikke bli kalt svart, da kunne du like gjerne kalle han neger. Farget var greit.

Gjest fra bergen
Skrevet

Det er vel mer fordi fotball neppe er så vesentlig.

Det er nok mer diskusjon om hudfargen til spillerne til cricket-teamet.

Fotball er ekstremt viktig for veldig mange. Det er derfor det er så viktig å ha det beste laget.

Gjest fra bergen
Skrevet

Joda, men at du ikke har hørt om det betyr vel ikke annet enn at du ikke har hørt om det?

Det var helt vanlig før, og vi mente jo ikke noe galt med det.

Skrevet

Du sier svarte, det er det noen som blir støtt av. Eksens afro-amerikanske arbeidskollega ville ikke bli kalt svart, da kunne du like gjerne kalle han neger. Farget var greit.

Man kan selvsagt diskutere hvilken hudfarge folk har, og generelt ser jeg faktisk ingen grunn til å referere til folks hudfarge bortsett fra i slike tråder.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det var helt vanlig før, og vi mente jo ikke noe galt med det.

Jeg har ikke sagt at du mente noe galt med det.

Poenget er dog at det også er vesentlig hvordan det oppfattes av den du snakker om.

Skrevet

Fotball er ekstremt viktig for veldig mange. Det er derfor det er så viktig å ha det beste laget.

Joda, men poenget er at det er *mange* firma, og arbeidsplasser (og at det derfor er vesentlig å kvotere der), mens et fotballag neppe har samme antall arbeidsplasser.

Skrevet

Det er jeg. Men man bruker jo kvotering når man skal sette sammen regjeringen, så hvorfor ikke i fotball? Eller er det bare i fotball det er viktig å få med de dyktigste?

Du finner ørten steder hvor det ikke er kvotering.

Dessuten, hvis 1 av 12 (eller hvor mange det er på et fotballag) er hvit (som SDD skriver) så er jo de hvite representert.

Gjest Draketemmeren
Skrevet

Med vennlig hilsen

Grøss ble ikke "arier" brukt av nazistene?

Gjest Draketemmeren
Skrevet

Jeg jobbet i Sør Afrika da jeg først kom på DOL.

Spennende. Hvordan var det å leve i et land med så mange negere? Det er noen her jeg bor og de er for det meste hyggelige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...