Gå til innhold

Filosoferer over... fast grunn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvor mange meter med berggrunn det er generelt sett, før man kommer til magmaen inne i jordkloden?

Skrevet

Google er et fint dyr! ;-)

Med vennlig hilsen

Ah, du igjen.

Skrevet

Ja! :-)

Med vennlig hilsen

Kanskje du kan gå ut og begynne å borre et hull og se hvor langt du kommer?

Det hadde vært fint hvis du kunne hjulpet meg med dette.

Skrevet

Da jeg var barn trodde jeg at man kunne borre seg hele veien til Kina, emn man brenner jo opp før man kommer halvveis.

Skrevet

''Jorden er inddelt i flere lag med adskilte kemiske og seismiske egenskaber (dybde i km):

0- 40 Skorpe

40- 400 Øvre mantel eller kappe

400- 650 Transitionszone

650-2700 Nedre mantel eller kappe

2700-2890 D"-lag

2890-5150 Ydre kerne

5150-6378 Indre kerne

Jordskorpens tykkelse varierer betragteligt: Den er tyndere ved havbunden og tykkere ved kontinenterne. Skorpen er sprød og kappen og den indre kerne er faste, den ydre kerne er plastisk eller halv-flydende. De forskellige lag er adskilt af diskontinuiteter, som kan ses ved analyse af seismiske data, den mest kendte af disse er Mohorovicic-diskontinuiteten mellem skorpen og den øvre kappe. ''

http://bogwebs.systime.dk/cd/orbit/deniplaneter/nineplanets/earth.html

Skrevet

Egentlig hadde du lyst å skrive "kan du ikke gå ut og bore et hull og ramle oppi!"... sant? Bare innrøm det! *ler høyt*

Skrevet

Da jeg var barn trodde jeg at man kunne borre seg hele veien til Kina, emn man brenner jo opp før man kommer halvveis.

Jeg kommer ALDRI til å glemme et Donald Duck jeg leste for hundre år siden. Der han gravde et digert hull på ordre fra Onkel Skrue. Og så ble han så inderlig lei, så han kylte spaden ned i hullet til slutt.

Neste stripe begynner med at spaden kommer hylende opp fra et hull i bakken og treffer en intetanende kineser i bakhodet! *dør* Han "banner" på labelensk og gnir seg i bakhodet mens han spekulerer på hva som skjedde. Og så kyler han spaden tilbake ned i hullet.... gjett hva som skjer... :0D

Skrevet

Jeg kommer ALDRI til å glemme et Donald Duck jeg leste for hundre år siden. Der han gravde et digert hull på ordre fra Onkel Skrue. Og så ble han så inderlig lei, så han kylte spaden ned i hullet til slutt.

Neste stripe begynner med at spaden kommer hylende opp fra et hull i bakken og treffer en intetanende kineser i bakhodet! *dør* Han "banner" på labelensk og gnir seg i bakhodet mens han spekulerer på hva som skjedde. Og så kyler han spaden tilbake ned i hullet.... gjett hva som skjer... :0D

LOL, kanskje det er derfra jeg fikk ideen? Jeg var (er?) super Donald-fan, men husker ikke den historien,

Skrevet

Det er synd.

Skrevet

''Jorden er inddelt i flere lag med adskilte kemiske og seismiske egenskaber (dybde i km):

0- 40 Skorpe

40- 400 Øvre mantel eller kappe

400- 650 Transitionszone

650-2700 Nedre mantel eller kappe

2700-2890 D"-lag

2890-5150 Ydre kerne

5150-6378 Indre kerne

Jordskorpens tykkelse varierer betragteligt: Den er tyndere ved havbunden og tykkere ved kontinenterne. Skorpen er sprød og kappen og den indre kerne er faste, den ydre kerne er plastisk eller halv-flydende. De forskellige lag er adskilt af diskontinuiteter, som kan ses ved analyse af seismiske data, den mest kendte af disse er Mohorovicic-diskontinuiteten mellem skorpen og den øvre kappe. ''

http://bogwebs.systime.dk/cd/orbit/deniplaneter/nineplanets/earth.html

Interessant

Skrevet

Egentlig hadde du lyst å skrive "kan du ikke gå ut og bore et hull og ramle oppi!"... sant? Bare innrøm det! *ler høyt*

Jeg prøver å være mer subtil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...