Gå til innhold

Examen philosophicum

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden det snakkes så mye om filosofering her for tiden,

-er det mange av dere som har tatt ex phil? Og var det spennende? Jeg skal ta det snart.

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cathlin

13

• morsan

11

• Dorthe

6

• Axcia

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli
Skrevet

Jeg tok det for...skal vi se..... 22 år siden... jøsses som tida flyr ;)

Joda, spennende tema, men jeg var ikke overvettes motivert for å si det sånn. Var så mye annet som var mer spennende å bedrive tida med ;) Jeg sto iallefall :)

Skrevet

Joda, spennende tema, men jeg var ikke overvettes motivert for å si det sånn. Var så mye annet som var mer spennende å bedrive tida med ;) Jeg sto iallefall :)

Samme årskull som Plato?

;-)

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

Nei jeg har aldri tatt det, men nå er jeg ikke overklasseutdannet heller;-)

Skrevet

Ihvertfall den gangen jeg studerte, måtte alle ha ex phil for å studere på universitet, også historie.

Gjest segunda
Skrevet

Ihvertfall den gangen jeg studerte, måtte alle ha ex phil for å studere på universitet, også historie.

Ja, men jeg har greid å studere uten å ta examen philosphicum,, og jeg har aldri studert historie.

candyqueen_83
Skrevet

Herregud..

Skrevet

Oh,,, please...

Skrevet

Da er du klar for å diskutere filosofi med meg om noen måneder, da? :-)

Skrevet

Jeg tok ex phil i 1985! :-)

BrA! Du og togli stiller opp.

Skrevet

Jeg har, men det er evigheter siden :o)

Super-BRA! :-)

Skrevet

Det var da slik da eldstemannen min begynte på universitetet og det er ikke evigheter siden.

Skrevet

Jeg tok ex phil i 1985! :-)

Hysj, jeg tok i 75 ;o)

Gjest mallet
Skrevet

Jeg tok det for mange år siden. Jeg syntes logikken og vitenskapsfilosofien var spennende, men filosofihistorien var mindre engasjerende. Mest fordi de prøvde å trykke altfor mye stoff inn i et altfor lite fag, så det ble veldig overfladisk og oppsummerende.

Gjest togli
Skrevet

Samme årskull som Plato?

;-)

Med vennlig hilsen

Nei, Immanuel Kant ;)

Skrevet

Ja, men jeg har greid å studere uten å ta examen philosphicum,, og jeg har aldri studert historie.

Ok, så den særoppgaven om Snorre Sturlason var ikke på universitetsnivå, med andre ord.

Gjest togli
Skrevet

Da er du klar for å diskutere filosofi med meg om noen måneder, da? :-)

Veeel....

*nervøs*

Skrevet

''Opprinnelig var det forberedende studiet på to eller tre semestre. Man ble prøvet i fag som filosofi, matematikk, astronomi, naturfag, latin, gresk, historie og, for teologer, hebraisk. I 1845 ble latin, gresk og historie byttet ut med bl.a. fysikk og kjemi, og i 1875 ble filosofi det eneste obligatoriske faget'' Hentet fra wikipedia.

Jeg skulle gjerne hatt latin:-) OG astronomi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...