Gå til innhold

Examen philosophicum

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, tok det første året jeg studerte på universitetsnivå, og syntes det var et forferdelig kjedelig og unyttig fag. Laaange rekker med rare navn og rare tanker som jeg vel egentlig aldri følte at jeg hadde oversikten over. Noen år senere har jeg faktisk hatt bruk for deler av det, tro det eller ei! ;)

Så bra:-) Hva var det du fikk bruk for? Kanskje vitenskapsteorien?

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cathlin

13

• morsan

11

• Dorthe

6

• Axcia

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

Jeg likte forresten store deler av ex phil ganske godt:-) Jeg gikk faktisk til nyinnkjøp av Anfinn Stigens "Tenkningens historie" her i fjor, men har ikke kommet i gang med "lesing for moro skyld" ennå.

Skrevet

Spiser du marsipankake?

Det er det beste jeg vet :o)

Skrevet

Alle dannede studenter har avlagt examen philosophicum.

Skrevet

Det er det beste jeg vet :o)

Ok. Jeg har et par stykker til overs, så lurte på om jeg skulle levere de på vei forbi deg, fordi jeg skal i nabolaget ditt i morra.

Skrevet

Ok. Jeg har et par stykker til overs, så lurte på om jeg skulle levere de på vei forbi deg, fordi jeg skal i nabolaget ditt i morra.

Det synes jeg hadde vært riktig hyggelig :o)

Gjest segunda
Skrevet

Du er like sprø under alle dine nick

så vidt jeg vet har jeg skrevet i hele kveld under nicket segunda. Hvor sprø du er under andre nick enn du bruker i denne tråden har jeg ikke muligheter til å uttale meg om, men du er ganske sprø med nicket du bruker nå. Kan ikke bli sprøere uten å dette i mange biter.

Gjest solfryd
Skrevet

Ja, det har jeg tatt. Da jeg tok det var studiet delt inn i to bolker; språk og filosofihistorie. Jeg likte det siste best og fikk best karakter på den bolken.

Gjest AnnePanneOlsen
Skrevet

Så bra:-) Hva var det du fikk bruk for? Kanskje vitenskapsteorien?

Ja, og elementer og tanker fra filosofer som Aristoteles, Kuhn, Gadamer, Habermas, Mead, Husserl, Schütz m.fl. Greit å ha et visst grunnlag når man mer eller mindre frivillig og flere år senere ser at deler av det kan brukes til noe mer nyttig og konkret.

Skrevet

Jeg har ikke ex phil fra Norge, jeg har studert i utlandet og der tok jeg grunnleggende filosofi, psykologi og religion ("myter, ritualer og symboler") der vi nok hadde endel av det samme.

Gjest solfryd
Skrevet

så vidt jeg vet har jeg skrevet i hele kveld under nicket segunda. Hvor sprø du er under andre nick enn du bruker i denne tråden har jeg ikke muligheter til å uttale meg om, men du er ganske sprø med nicket du bruker nå. Kan ikke bli sprøere uten å dette i mange biter.

Hva er galt med å være sprø? Kult, det vel?!?! ;-)

Skrevet

Jeg tok det i 1972! Den gang bestod eksamen av filosofi, logikk og psykologi. Gikk noen måneder på kveldskurs på landsbygda ved siden av full jobb, og alle bestod eksamen. Ser mange stryker nå.

Gjest segunda
Skrevet

Hva er galt med å være sprø? Kult, det vel?!?! ;-)

Ikke hvis du detter i biter.

Skrevet

Jeg tok det i 1972! Den gang bestod eksamen av filosofi, logikk og psykologi. Gikk noen måneder på kveldskurs på landsbygda ved siden av full jobb, og alle bestod eksamen. Ser mange stryker nå.

Lurer på hvorfor mange stryker nå.

Skrevet

Jeg tok ex.phil i 1989. Jeg syntes det var ganske gøy, selv om det ble en litt rask gjennomgang av filosofihistorien. Jeg likte både filosofihistorien og logikk og vitenskapsteorien, men gjorde det best på det siste.

Gjest kahloli
Skrevet

Ja. Jeg tok det for to år siden. Var en grei eksamensform. Var delt opp i to - en portprøve som bare var bestått, ikke bestått, og så en skriftlig hjemmeeksamen med gitt oppgave.

Fikk beste karakter på filosofidelen, og midt på treet på vitenskapsteorien. Ironisk nok synes jeg det var vitenskapsteorien som var mest givende. Selv om vi i filosofien tok opp noen interessante tema, feks. hva er lykke? (som jeg skrev om).

Lykke til, jeg tror det er god bagasje å ha dersom du vil høyere opp i utdannelsessystemet!

Skrevet

Lurer på hvorfor mange stryker nå.

Det var nok en del som strøk før også (men ikke så stor prosent) av de som studerte ved universitetet. Vi hadde desentralisert undervisning og kjempegod lærer, som la stoffet fram på en enkel måte. Jeg stenograferte faktisk ned mye av det han sa, og så renskrev jeg det i lunsjpausen neste dag. Mange av de som gikk på kurset med meg var godt voksne personer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...