Gå til innhold

fulgte din far deg opp kirkegulvet?

Anbefalte innlegg

Gjest forlovet2
Skrevet

Husker jeg grudde meg til den dagen jeg skulle gifte meg og føres til alters av min far

- da jeg var liten.

Men da jeg giftet meg,

så var min far død...

skulle gitt alt for at han kunne ført meg til alters. Han ville blitt så stolt.

kan begge foreldrene også føre bruden ? eller at både bruden og brudommen blir ført opp av foreldrene sine? forsøker å tenke litt kreativt her ;)

Gjest brura77
Skrevet

kan begge foreldrene også føre bruden ? eller at både bruden og brudommen blir ført opp av foreldrene sine? forsøker å tenke litt kreativt her ;)

Joda, hvorfor ikke :D

Jeg ser på amerikanske filmer

der brudgommen står fremme og venter.

Forloveden til bruden går frem.

Så kommer bruden

med sine brudepiker/svenner

og går fint oppover kirkegulvet i takt med musikken, mens brudepiken/e

kaster rosenblad bak henne......

Gjest forlovet2
Skrevet

Joda, hvorfor ikke :D

Jeg ser på amerikanske filmer

der brudgommen står fremme og venter.

Forloveden til bruden går frem.

Så kommer bruden

med sine brudepiker/svenner

og går fint oppover kirkegulvet i takt med musikken, mens brudepiken/e

kaster rosenblad bak henne......

kan de som gifter seg borgerlig også ha en tilsvarende seremoni? Eller må de bare stå der og svare ja på spørsmålene? Hva kan man gjøre ut av en borgerlig vigsel?

Skrevet

kan de som gifter seg borgerlig også ha en tilsvarende seremoni? Eller må de bare stå der og svare ja på spørsmålene? Hva kan man gjøre ut av en borgerlig vigsel?

Hvis du skal gjøre noe mer ut av en borgerlig vigsel, er du helt avhengig av at du får vigselsmannen eller -kvinnen med på dette.

Vi ble viet av en bekjent, og kunne derfor lage en seremoni som inneholdt mer enn en kjapp vielse på tinghuset. Men jeg har vært forlover under et lite bryllup på tinghuset, og det var veldig rørende og spesielt selv om det var en kort seremoni.

Skrevet

Nope. Jeg gikk opp sammen med min blivende mann. Det følges falskt og uekte å bli gitt bort av noen som helst i og med at jeg hadde bodd sammen med han jeg giftet meg med i årevis.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg gikk opp kirkegulvet sammen med brudgommen. I etterkant fikk jeg spørsmål om jeg hadde et dårlig forhold til min far, noe som såret veldig.

Jeg hadde og har, et svært godt forhold til min far. Men å skulle bli "gitt" bort av ham når jeg hadde bodd hjemmefra i flere år, hvilket helt absurd. Det var også det vanligste der jeg kommer fra, at brudeparet går sammen.

Skrevet

Faren min fulgte meg opp kirkegulvet, og det av tradisjon, og fordi jeg syntes det var en fin måte å gi far en rolle i bryllupet. (Vi hadde hatt et ganske anstrengt forhold i mange år.)

For meg har dette temaet overhodet ingen plass i likestillingsdebatten.

Gjest togli
Skrevet

Min far fulgte meg opp kirkegulvet når jeg gifta meg for 14 år siden. Den gangen tenkte jeg aldri på at dette kunne virke "merkelig" - det kjentes som en koselig og romantisk tradisjon :)

På grunnlag av likestillingsdebatten som idag har kommet rundt dette, så tror jeg nok jeg ville følt en bismak i munnen ved å gjøre det samme nå :-/

Det viktigste er kanskje at man har likestilling i praksis og da spiller det ingen rolle at man holder på gamle tradisjoner som egentlig ikke betyr noe mer for en enn at det er en tradisjon?

tzatziki1365380058
Skrevet

Det har vel ikke så eksterme konsekvenser for likestillingen, akkurat, om man lar seg følge til alters av sin far. Men for MEG, føltes det helt feil!

Jeg eier meg selv, og hadde ikke noe behov for å bli avlevert fra far til ektefelle. Dessuten hadde jeg passert 30, hadde vært samboer i flere år, og vi hadde allerede barn sammen, så det var liksom laaaaangt forbi purung uskyldsbryllup....

Det viktige for oss, var å gjøre det til VÅR dag - akkurat som vi ville det, både når det gjaldt bryllupsform og gjesteliste.

Gjest bride to be
Skrevet

Vi har snakket om at brudgommen skal bli ført til alters av sin mor, mens han blir holdt i ene øret ;) Hadde vært en festlig vri, men tvilsomt at vi gjennomfører det ...

Gjest forlovet2
Skrevet

Faren min fulgte meg opp kirkegulvet, og det av tradisjon, og fordi jeg syntes det var en fin måte å gi far en rolle i bryllupet. (Vi hadde hatt et ganske anstrengt forhold i mange år.)

For meg har dette temaet overhodet ingen plass i likestillingsdebatten.

jeg lurer veldig på om jeg skal la min fare føre meg til alters eller ikke. Vi har alltid hatt et veldig anstrengt forhold og jeg har vel aldri hatt noe godt forhold til min far. Samtidig ønsker jeg jo ikke å gjøre situasjonen enda vanskeligere.

Det jeg lurer på er om han vil føle seg såret om jeg bestemmer at jeg og mannen går alene opp dit. Hvis jeg hadde hatt en far jeg følte at jeg hadde kjemi med så hadde det nok vært anderledes. Da tror jeg nok at jeg ville latt han føre meg opp.

Hvis min søster også hadde ønsket å gå alene opp så haddet det vært lettere å forsvare at jeg ikke vil følge tradisjonen...

vil ikke såre folk heller

Skrevet

jeg lurer veldig på om jeg skal la min fare føre meg til alters eller ikke. Vi har alltid hatt et veldig anstrengt forhold og jeg har vel aldri hatt noe godt forhold til min far. Samtidig ønsker jeg jo ikke å gjøre situasjonen enda vanskeligere.

Det jeg lurer på er om han vil føle seg såret om jeg bestemmer at jeg og mannen går alene opp dit. Hvis jeg hadde hatt en far jeg følte at jeg hadde kjemi med så hadde det nok vært anderledes. Da tror jeg nok at jeg ville latt han føre meg opp.

Hvis min søster også hadde ønsket å gå alene opp så haddet det vært lettere å forsvare at jeg ikke vil følge tradisjonen...

vil ikke såre folk heller

Jeg synes du skal tenke mer på hva du selv ønsker å gjøre, enn hva andre kommer til å tenke.

Hadde det føltes naturlig for deg at faren din fulgte det opp kirkegulvet, så hadde du ikke tvilt slik du gjør :)

Det er så mange brudepar nå som velger å gå opp sammen, så dere vil ikke skille dere ut.

Skrevet

Det har vel ikke så eksterme konsekvenser for likestillingen, akkurat, om man lar seg følge til alters av sin far. Men for MEG, føltes det helt feil!

Jeg eier meg selv, og hadde ikke noe behov for å bli avlevert fra far til ektefelle. Dessuten hadde jeg passert 30, hadde vært samboer i flere år, og vi hadde allerede barn sammen, så det var liksom laaaaangt forbi purung uskyldsbryllup....

Det viktige for oss, var å gjøre det til VÅR dag - akkurat som vi ville det, både når det gjaldt bryllupsform og gjesteliste.

Så enig!

Jeg gifta meg i Bolivia da vår yngste på 1 1/2 år var nærmeste pårørende med unntak av min mann.

Jeg og yngsten gikk opp, mannen etter. Det fungerte fint.

Hadde vi gifta oss i Norge, ville neppe faren min ført meg fram uansett, fordi om det hadde gleda meg.

Likestilling eller ikke, håper alle velger det som er riktig for hver enkelt :-)

Skrevet

Jeg gifta meg borgerlig, med kun to vitener tilstede. Min mor og min manns bestemor.

Ingen av oss ville ha tradisjonelt kirkebryllup, og min far kunne av ulike årsaker aldri tenke seg å følge noen av sine 4 døtre opp til alteret tror jeg. Den av søstrene mine som valgte kirkebryllup ble fulgt opp av vår mor.

Gjest prust
Skrevet

Vi giftet oss for 16 år siden. Min far fulgte meg opp kirkegolvet ja :-)

Skrevet

Vi giftet oss borgerlig. Jeg gikk inn sammen med mannen jeg skulle gifte meg med.

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Ja, jeg ble fulgt av min far til alters. det er 17 år siden. tenkte aldri over at det var noe galt i det, men liker å holde på visse tradisjoner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...