Gå til innhold

Erstattes kreftceller med friske celler?

Anbefalte innlegg

Gjest kreftceller
Skrevet

Vanlige celler har jo en begrenset levetid og erstattes av friske celler når de er gamle. Men hvordan er det med kreftceller? Blir de aldri erstattet?

Skrevet

Jeg skjønte ikke helt spørsmålet..? Men kreftceller ER vanlige celler der "fornyingen" er gått berserk..

Skrevet

Hei,

Vanlige celler begår "selvmord" etter en stund. Kreftceller mangler denne funksjonen, slik jeg forstår det.

Med vennlig hilsen

Gjest kreftceller
Skrevet

Jeg skjønte ikke helt spørsmålet..? Men kreftceller ER vanlige celler der "fornyingen" er gått berserk..

Men er alle kreftceller dårlige/ødelagte celler, eller er det friske celler som bare deler seg ukontrollert?

Skrevet

Men er alle kreftceller dårlige/ødelagte celler, eller er det friske celler som bare deler seg ukontrollert?

De er jo "ødelagte" nettopp fordi de deler seg ukontrollert. )Dvs. ikke dør når de burde.

Med vennlig hilsen

Gjest sjøstjerna
Skrevet

De erstatter seg selv. De mangler evnen til å skjønne når de skal slutte å dele seg (erstatte seg selv).

Gjest kreftceller
Skrevet

De er jo "ødelagte" nettopp fordi de deler seg ukontrollert. )Dvs. ikke dør når de burde.

Med vennlig hilsen

Men hvorfor vokser ikke vanlige celler seg inn i vev/andre organer? Er det fordi kreftcellene vokser fortere enn vanlige celler at de vokser seg inn i andre organer?

Gjest kreftceller
Skrevet

Men hvorfor vokser ikke vanlige celler seg inn i vev/andre organer? Er det fordi kreftcellene vokser fortere enn vanlige celler at de vokser seg inn i andre organer?

Å, tror jeg forsto det nå. Vanlige celler stopper å vokse etter en stund, mens kreftceller aldri stopper? Derfor kan kreftceller vokse seg inn i andre organer.

Skrevet

Å, tror jeg forsto det nå. Vanlige celler stopper å vokse etter en stund, mens kreftceller aldri stopper? Derfor kan kreftceller vokse seg inn i andre organer.

Slik jeg forstår det så vokser og vokser de (uten å dø når de skal), og når svulsten så "sprekker", så spres disse cellene i blodet (eller på andre måter) til andre steder i kroppen, hvor de lager "bråk".

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...