Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest womaniser

Har muskelsmerter i lår under trening og konkurranse Det siste året har jeg hatt smerter i lår / leggmuskulatur når jeg trener. Dette gjelder uansett trening. Om jeg går turer, spinning, aerobic eller sykler så kommer disse smertene som kan minne om stølhet i muskulaturen. Jeg tøyer ut etter trening og har lite ”gangsperre” etter treningene. Treningene det siste året har variert fra 1 til 4 treninger i uken. For 2 år siden ble jeg sykemeldt og var ”helt nede i kjelleren”, med leddsmerter og stive muskler i rygg, nakke og armer. Så stiv at jeg ikke klarte å løfte armer og lignende. Kiropraktoren klare ikke å hjelpe på det tidspunkt for muskulaturen var for stiv. Måtte først gå gjennom fysioterapi og psykomotorisk fysioterapi. Siden jeg liker å trene, så håpet jeg at jeg kunne fortsette med det uansett om jeg var hjemme og sykemeld. Dette ble jeg nektet av fysioterapeuten, men fikk noen egne treningsprogram som gjaldt for rygg, nakke og armer. Etter et år sykemeldt begynte jeg å trene igjen. Men kjente etter på kroppen om jeg hadde nok overskudd og lignende. Derfor kunne jeg trene 3 ganger i uken av og til men det var stort sett bare 1 gang i uken i begynnelsen, og etter hvert ble det 2 ganger i uken. Har variert med aerobic, spinning, yoga, step, og 1 ukentlig tur i marka med rask gange på 1 time. De 2 siste månedene har jeg syklet utendørs ca 2 ganger i uken, i tillegg til aerobic. Når jeg syklet et terrengsykkelritt i mai på 83 km, så hadde jeg kun vondt i beina den første timen av rittet. Jeg syklet i 4 timer. Hadde ikke ”gangsperre” dagen etter og følte nok jeg skulle ha syklet fortere. Når jeg deretter skulle sykle et nytt terrengsykkelritt i juni (3 uker etter forrige ritt) hadde jeg vondt i beina HELE TUREN, og følte jeg ikke hadde noe kraft igjen. Dette løpet trengte jeg over 6 timer og det var på 93km. (ikke så mye lenger en forrige, men mye verre med motvind/regn). Dersom jeg slappet av og holdt beina stilt i nedoverbakker, så begynte de å skjelve ukontrollert. Men dersom jeg bare begynte å trø igjen, så forsvant det. Treningene i forkant av dette rittet var ikke harde. Trenet kun 1-2 ganger i uken, og trente siste gang 5 dager før rittet. (skulle være sikker på at jeg var uthvilt før rittet og ikke var overtrent) Hva kan årsaken til dette være?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/348624-muskelsmerte-f%C3%B8tter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Med så mye problemer med leddsmerter og muskelsmerter, ville jeg i første omgang være sikker på om hvordan helsetilstanden generelt er. Hvis du ikke har tatt opp dette med fastlegen din allerede, så gjør det i hvertfall nå.

Den varierte treningen du holdt på med i vinter og i våres måtte øyensynlig være god for i og med du hadde mot nok til å starte i et langt terrengritt på sykkel.. Inntil du har blitt sjekket ordentlig (kanskje hos en spesialist i indremedisin også) synes jeg du skal vende tilbake til variert og ikke for slitsom trening. Gleden ved å trene moderat kan ofte være større enn ved ekstreme konkurranser, selv på hobby-nivå.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...