Gå til innhold

Hva synes dere om ønskelister til bryllup?

Anbefalte innlegg

Gjest kahloli
Skrevet

En veninne av meg skal gifte seg til sommeren, og som så mange andre har de lagt ut en ønskeliste på deres bryllupssider + en på tilbords. Jeg er student og har kun råd til å kjøpe gavekort ut i fra den første ønskelisten. Kan sikkert finne noe på tilbords, men jeg synes bare det er så kjedelig altså.

Har mere lyst til å finne på noe spesielt fra meg og kjæresten. Noen sier de synes det er litt "frekt"/smakløst, på en måte litt forlangende å legge ut slike ønskelister, og jeg er nok litt enig. De kan da umulig holde styr på hvem de får ting fra dersom de får 50 ting fra Tilbords for eksempel.

Samtidig så forstår jeg at de ikke vil ende opp med en masse "crap" de ikke har bruk for, eller som ikke er deres smak.

Men er det ikke nok å nevne noen ønsker for sine nærmeste?

Hva synes dere? Og, er det frekt å gå utenom ønskelisten? Tenkte feks å kjøpe et maleri, eller evt. få ei veninne til å lage det. Det skal være noe jeg tror de liker- eller som er ganske nøytralt, som de fleste ville like...

Fortsetter under...

Gjest ikke gi maleri / bilde !!
Skrevet

Slike ønskelister har nok kommet for å bli, jeg reagerte på det da jeg bodde i utlandet rett etter studiene, da var det ikke så vanlig her hjemme enda, men der hadde alle slike lister.

Jeg tror ikke det er vanskelig å holde orden på hvem man får hva fra, men det er klart det blir mindre personlige gaver, når de fleste er valgt ut fra en liste. Samler man på et servise, et bestikk og en serie med glass, blir det mange like gaver, men det blir også gaver man bruker, og ikke bare gjemmer bort..

Det er selvsagt lov å velge noe annet enn det som står på listen.

Men selv om du ønsker å gi noe personlig, vil jeg bare si at jeg med 99 % sikkerhet ikke hadde likt å "måtte" henge et blide på veggen jeg ikke har valgt selv. Kanskje spesielt ikke et "nøytralt" bilde malt av en venninne av giveren..

I og med at brudeparet har valgt å lage en nøye definert og utvalgt liste over tilng de ønsker seg (og ikke bare gitt noen tips til de nærmeste, som du sa hadde vært et alternativ) så ville jeg regnet med at disse _ikke_ ønsket pyntegjenstander osv de ikke har valgt ut selv.

Men det er mye annet du kan gi som ikke står på listen men som ikke skal henge midt på veggen heller. En flott bok om noe du / dere setter pris på, reisebøker til steder du vil anbefale dem å dra, gavekort på en hyggelig resturant..

Men igjen, det høres ikke ut som dette er brudeparet som ønsker at andre skal bestemme hva de skal henge på veggen.

(Det gjør kke jeg heller, selv om vi ikke hadde liste når vi giftet oss, men hadde bare gitt foreldrene våre noen tips, hvis det var noen som lurte på hva vi ønsket oss. Vi ga blant annet tips om butikker der vi likte det meste, ga beskjed om at vi absolutt ikke øsnket oss sølv, og så visste de hvilket servise etc vi synes var fint).

Gjest irma1000
Skrevet

Det føres gavelister slik at brudeparet får med seg hva de har fått av hvem. Jeg er litt enig i at det kan virke "frekt" med gavelister, men samtidig forenkler det gavekjøpet for mange som ikke vet hva brudeparet har fra før, eller kjenner smaken deres. Jeg skal i noen bryllup selv i sommer og har tenkt som deg, at jeg vil gi noe mer personlig. Akkurat hva vet jeg ikke ennå. Det ene brudeparet har skrevet at de ønsker seg penger i bryllupsgave fordi de har alt de trenger til hus og hjem. Hva syns dere om det?

Skrevet

Det fine er jo at du vet at du gir noe de ønsker seg og har bruk for. :)

trollemor;o)
Skrevet

Før syntes jeg det var helt idiotisk og kanskje litt frekt å legge ut ønskeliste før bryllup. Men de siste årene syns jeg det er utrolig lurt og veldig greit når en skal kjøpe en gave.

Det er vel ingenting i veien for at du kan kjøpe noe som ikke står på ønskelista?? Det er jo ikke derfor de har den. bare kjøp et maleri du!

Annonse

Gjest griskhetenselv
Skrevet

Fordelen med ønskelister er at man slipper at folk kjøper det samme,

de på TIl bords eller Christiania Glassmagasin noterer alt som blir kjøpt av listen, så er listen hele tiden oppdatert. Så ser man hva de fortsatt mangler.

Men jeg syns man bør ha friheten til å kjøpe noe utenom listen og.

Min mann mener det er upersonlig og ikke minst storforlangent å kun ønske seg ting fra ønskelisten... i alle fall hvis det kun står dyre ting der.

Ser mange brudepar ønsker seg dyre kasseroller.

Vi selv har "billige" kasseroller, har hatt dem i flere år og de er like fine og gode...

men er vel en fin måte for nygifte å skaffe seg dyre ting, nemlig å ønske dem til bryllupet sitt.

Vi hadde ikke ønskeliste,

eneste var at vi hadde et sett fra hardangerbestikk, så vi kunne godt få mer i den serien, så vi fikk en del der, men fikk en del andre ting, og vi var faktisk fornøyd med det meste.

Fikk fine vaser, kakefat og kakespader (får aldri nok av det), duker osv....

Syns det er litt kjekt å bli litt overraska, ikek liksom åh får jeg ikke den tingen, jeg må få mest mulig fra ønskelisten så jeg slipper å kjøpe det selv.. makan til griskhet.

Mange brudepar ønsker seg penger og gavekort og,

men da er det også litt griskhet, da føler man liksom på seg at man må gi mest mulig...

Gjest griskhetenselv
Skrevet

Men de bør lage skikkelig ønskeliste da og spesifisere.

Noen jeg kjenner la ut ønskeliste på nettet, men

skrev f.eks. Hardangerbestikk uten å spesifisere type, f.eks. om det var skjeer, gafler osv de trengte og hvilken serie... finnes jo flere sorter der! De får det travelt å bytte om de får ti forskjellige hardangerserier...er jo litt greit å ha alt i samme.

Ønskelisten var veldig ufullstendig og de hadde ikke noe av det de ønsket seg i butikken vi var i, men vi fant noe annet fint å gi, så håper de blir fornøyd.

Har aldri vært hjemme hos dem, så er jo litt skummelt med tanke på smak og stil men.. shit au. Da får de heller bytte da :)

Skrevet

Det føres gavelister slik at brudeparet får med seg hva de har fått av hvem. Jeg er litt enig i at det kan virke "frekt" med gavelister, men samtidig forenkler det gavekjøpet for mange som ikke vet hva brudeparet har fra før, eller kjenner smaken deres. Jeg skal i noen bryllup selv i sommer og har tenkt som deg, at jeg vil gi noe mer personlig. Akkurat hva vet jeg ikke ennå. Det ene brudeparet har skrevet at de ønsker seg penger i bryllupsgave fordi de har alt de trenger til hus og hjem. Hva syns dere om det?

Jeg var i et bryllup i Sverige, der var det søskna til brudgommen som inviterte til bryllup og skrev at brudeparet ønsket å "reise jorda rundt" og at en gaveide kunne være å gi penger. Det synes jeg var greit, men hadde kanskje reagert hvis det var brudeparet selv som skrev. Eller jeg vet ikke, de hadde bodd sammen i 10 år og trengte sikkert ingenting.

Skrevet

Dette må være en sånn ting hvor det ikke blir riktig uansett. Selvfølgelig er det litt kjipt å føle at det eneste man har råd til er et glass. Men på en annen side synes jeg det er viktigst at brudeparet blir fornøyd. Tenk på hvor mye "dritt" de får om de ikke ønsker seg noe.

Skrevet

Synes det er helt greit med slike ønskelister, for det forenkler gavekjøpet veldig!

Men, dersom man ønsker å kjøpe noe annet, må da det gå an. Brudeparet blir vel ikke snurt av den grunn.

Skrevet

''Tenkte feks å kjøpe et maleri, eller evt. få ei veninne til å lage det. Det skal være noe jeg tror de liker- eller som er ganske nøytralt, som de fleste ville like...''

Noe som er såpass nøytralt at de fleste ville like det harmonerer ikke med at man vil gi noe helt spesielt i gave?

Jeg er litt ambvivalent i forhold til slike ønskelister, greit om man ikke klarer/ gidder finne på noe annet, men samtidig litt forlangende på en måte...

Skrevet

Jeg synes ønskelister er veldig praktisk, men ikke noe som man sender ut utenå ha blitt bedt om de først.

Jeg har opplevd å få ønskelisten vedlagt i samme konvolutt som selve innbydelsen, og det ville jeg aldri ha gjort selv.

Da vi giftet oss, utstyrte vi våre foreldre med ønskelister, i tilfelle onkler/tanter ringte till dem for å få tips, og vi kunne tipse venner etter direkte spørsmål om hva vi ønsket oss.

Annonse

Skrevet

Jeg er glad for alle ønskelister, i min familie bruker vi det også til jul og vanlige bursdager. Selvfølgelig er det helt greit å kjøpe ting som ikke står på listen, men det er ikke alltid man får strålende idéer om personlige gaver hver gang man trenger det.

Men det er en utfordring å lage en god ønskeliste, en liste hvor mange kan finne noe de synes er ok å gi, samtidig som de har penger til å betale for det. I et bryllup jeg var i hadde brudeparet lagt ut ønskeliste på glassmagasinet. Den var tilpasset alle lommebøker, gikk fra dekkebrikker til ca 60 kroner stykket til karafler til et par tusen. Veldig greit for meg som ikke har så mye kontakt med dem at jeg uten videre vet hva de trenger eller hva slags smak de har.

Å gi "noe personlig" er en veldig god tanke, men du må kjenne brudeparet ganske godt om det skal treffe blink. Og for brudeparet er det jo mye bedre å samle på et servise heller enn å få en "personlig" gave fra 50 gjester. En ting jeg absolutt ikke vil gi eller få er bilder til å ha på veggen. Det måtte i så fall være etter et konkret ønske.

Gjest kahloli
Skrevet

Slike ønskelister har nok kommet for å bli, jeg reagerte på det da jeg bodde i utlandet rett etter studiene, da var det ikke så vanlig her hjemme enda, men der hadde alle slike lister.

Jeg tror ikke det er vanskelig å holde orden på hvem man får hva fra, men det er klart det blir mindre personlige gaver, når de fleste er valgt ut fra en liste. Samler man på et servise, et bestikk og en serie med glass, blir det mange like gaver, men det blir også gaver man bruker, og ikke bare gjemmer bort..

Det er selvsagt lov å velge noe annet enn det som står på listen.

Men selv om du ønsker å gi noe personlig, vil jeg bare si at jeg med 99 % sikkerhet ikke hadde likt å "måtte" henge et blide på veggen jeg ikke har valgt selv. Kanskje spesielt ikke et "nøytralt" bilde malt av en venninne av giveren..

I og med at brudeparet har valgt å lage en nøye definert og utvalgt liste over tilng de ønsker seg (og ikke bare gitt noen tips til de nærmeste, som du sa hadde vært et alternativ) så ville jeg regnet med at disse _ikke_ ønsket pyntegjenstander osv de ikke har valgt ut selv.

Men det er mye annet du kan gi som ikke står på listen men som ikke skal henge midt på veggen heller. En flott bok om noe du / dere setter pris på, reisebøker til steder du vil anbefale dem å dra, gavekort på en hyggelig resturant..

Men igjen, det høres ikke ut som dette er brudeparet som ønsker at andre skal bestemme hva de skal henge på veggen.

(Det gjør kke jeg heller, selv om vi ikke hadde liste når vi giftet oss, men hadde bare gitt foreldrene våre noen tips, hvis det var noen som lurte på hva vi ønsket oss. Vi ga blant annet tips om butikker der vi likte det meste, ga beskjed om at vi absolutt ikke øsnket oss sølv, og så visste de hvilket servise etc vi synes var fint).

Takk for alle synspunkter. Jeg har vel nå overveid om jeg ikke bare skal ta en ting fra tilbordslista. Synes bare det er litt kjipt at de jo har oversikt over hva ting koster. Men hun har sikkert forståelse for at jeg ikke har råd til så mye som er student.

Det er veldig lenge siden jeg har vært hjemme hos henne, men vet at hun kjører en minimalistisk stil, så det kan være et "feilkjøp" med et bilde.... med nærmere ettertanke.

Men hva synes dere om at det ikke er fri bar i bryllupet?

Vi skal selvfølgelig ikke betale for middag og drikke til maten, men etter mat er det lagt opp til fest, men man må betale for drikkevarene (de holder det på et hotell). Jeg synes dette kræsjer litt med deres dyre ønskegaver. Man tenker jo at man i bryllup får igjen for reiseutgifter og gave i mat og drikke, men i dette tilfellet vet jeg ikke.

Men nå er kanskje jeg som er smålig, det viktigste er jo å feire dem selvsagt, og det viktigste er vel at de får noe de ønsker seg, og ikke noe jeg synes er fint og som de vil huske meg for;) (ikke alle som blir glade for "personlige gaver" heller) (ps. dette er ikke en venninne som er spesielt nær lengre, men en gammel barndomsvenninne).

Skrevet

Takk for alle synspunkter. Jeg har vel nå overveid om jeg ikke bare skal ta en ting fra tilbordslista. Synes bare det er litt kjipt at de jo har oversikt over hva ting koster. Men hun har sikkert forståelse for at jeg ikke har råd til så mye som er student.

Det er veldig lenge siden jeg har vært hjemme hos henne, men vet at hun kjører en minimalistisk stil, så det kan være et "feilkjøp" med et bilde.... med nærmere ettertanke.

Vi skal selvfølgelig ikke betale for middag og drikke til maten, men etter mat er det lagt opp til fest, men man må betale for drikkevarene (de holder det på et hotell). Jeg synes dette kræsjer litt med deres dyre ønskegaver. Man tenker jo at man i bryllup får igjen for reiseutgifter og gave i mat og drikke, men i dette tilfellet vet jeg ikke.

Men nå er kanskje jeg som er smålig, det viktigste er jo å feire dem selvsagt, og det viktigste er vel at de får noe de ønsker seg, og ikke noe jeg synes er fint og som de vil huske meg for;) (ikke alle som blir glade for "personlige gaver" heller) (ps. dette er ikke en venninne som er spesielt nær lengre, men en gammel barndomsvenninne).

''Men hva synes dere om at det ikke er fri bar i bryllupet? Vi skal selvfølgelig ikke betale for middag og drikke til maten, men etter mat er det lagt opp til fest, men man må betale for drikkevarene (de holder det på et hotell).''

Det er ikke uvanlig. Om brudeparet skal holde alkohol til mange gjester kan det blir enormt dyrt. Jeg har vært i bryllup der begge deler er vanlig.

Skrevet

"Personlige gaver" kan være mye forskjellig. Det kan være den perfekte vasen som bestevenninnen din fant på siste ferietur, eller det kan være en collage med minner fra barnehagen. Det siste ville i alle fall ikke jeg satt pris på som bryllupsgave. :- ) En virkelig personlig gave kan komme fra en som står brudeparet nær, det kan være gaven du ikke visste du ønsket deg før du pakker den opp. Det er ikke mange jeg kjenner godt nok til at jeg kan treffe så midt i blinken.

Når det gjelder betaling for drikkevarer i bryllup kan jeg forstå behovet, det kan fort bli dyrt hvis alle skal få drikke så mye de vil til hotellpriser. Og noen familier har problemer med at enkelte familiemedlemmer drikker alt for mye hvis det er fri bar. Å betale for drikke bør i alle fall begrenses til alkohol, å måtte betale for alkoholfri drikke har jeg ikke hørt om. Hvis det var jeg som skulle gifte meg ville jeg heller "spart" penger på annen måte.

Skrevet

Jeg synes ønskelister er veldig praktisk, men ikke noe som man sender ut utenå ha blitt bedt om de først.

Jeg har opplevd å få ønskelisten vedlagt i samme konvolutt som selve innbydelsen, og det ville jeg aldri ha gjort selv.

Da vi giftet oss, utstyrte vi våre foreldre med ønskelister, i tilfelle onkler/tanter ringte till dem for å få tips, og vi kunne tipse venner etter direkte spørsmål om hva vi ønsket oss.

Enig. Ønskelister skal "deles ut" på oppfordring, ikke ligge som vedlegg til invitasjonen.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg synes det var veldig kjekt å få en slik ønskeliste, så slapp jeg å tenke selv og jeg visste at det ble satt pris på gaven.

Skrevet

Jeg er glad for alle ønskelister, i min familie bruker vi det også til jul og vanlige bursdager. Selvfølgelig er det helt greit å kjøpe ting som ikke står på listen, men det er ikke alltid man får strålende idéer om personlige gaver hver gang man trenger det.

Men det er en utfordring å lage en god ønskeliste, en liste hvor mange kan finne noe de synes er ok å gi, samtidig som de har penger til å betale for det. I et bryllup jeg var i hadde brudeparet lagt ut ønskeliste på glassmagasinet. Den var tilpasset alle lommebøker, gikk fra dekkebrikker til ca 60 kroner stykket til karafler til et par tusen. Veldig greit for meg som ikke har så mye kontakt med dem at jeg uten videre vet hva de trenger eller hva slags smak de har.

Å gi "noe personlig" er en veldig god tanke, men du må kjenne brudeparet ganske godt om det skal treffe blink. Og for brudeparet er det jo mye bedre å samle på et servise heller enn å få en "personlig" gave fra 50 gjester. En ting jeg absolutt ikke vil gi eller få er bilder til å ha på veggen. Det måtte i så fall være etter et konkret ønske.

''i min familie bruker vi det også til jul og vanlige bursdager. ''

I min familie også :-) Spesielt til jul.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...