EnolaGay Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Noen som kan gi meg gode råd og litt motivasjon? Jeg sliter enormt med skikkelig svai rygg. Svangerskap og KS har strukket magemusklene mine max og jeg har trenet dem rette men ikke sterke. Samme hvilken øvelse jeg gjør. så setter det seg i korsryggen. Det eneste som fungerer er å ligge på rygg, holde i ribbeveggen og senke/heve bena. Men det er ikke effektivt nok lenger. De lange senene på innsiden av skrittet og opp over hofta er alltid for stram, høyre hofte verker intenst. Og står konstant i spenn. Og jeg får muskelknuter og verking hele tida. Magen er sterk nederst, men har et solid svakt punkt under det lille beinet ved brystet...solar plexus? Heter det det? Begge barna lå med hodene der hele tiden og musklene klappet sammen etter fødsel. Fikk hele hånda inn i kroppen og kjenner at det gir etter enda når jeg ligger på rygg og trykker neven der. Er for svak for chrunches på grunn av det der. Litt lei av senteret jeg trener på fordi jeg føler at jeg ikke blir hørt på dette og ikke kommer videre. Hva kan jeg gjøre for å bedre dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349127-svai-rygg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 For dette problemet kan jeg anbefale osteopati (selv om jeg ikke kan det ifht PMS). Har akkurat hatt en behandling i dag for problemer etter en prolapsopeasjon og bekkenplager som har sittet i 20 år. Jeg har skoliose to steder i ryggen og dete har jo medført palger både her og der. Muskler har blitt for korte leddbånd og sener for stramme osv. En osteopat ser på helhetn i kroppen og jobber mye med triggerpunkter og bindevev samt tøying av muskler du ikke engang ante at du hadde. Etter utallige forskjellige behandlinger og terarpeuter ser det nå ut till at ryggen og kjernemusklene mine begynner å samarbeide. Det som er viktig for deg er at du får trent "korsettmusklene" dvs bekken, og de indre dype magemusklene. Stå på alle fire og øv deg på vekselsvis å svaie og krumme ryggen samtidig som du trekker magen forsiktig inn. Du må ikke trekke så hardt at du strammer setet og lårene. Ligg på rygg med føttene i gulvet, løft vekselvis høyre og venstre fot mens du også her strammer magen forsktig. Gjenta 10 ganger med hvert ben. Disse øvelsene kan du gjerne gjøre flere ganger om dagen inntil du kjenner at du begynner å få kontoll over rygg og mage. Jeg kan garantere at du kommer til å kjenne det godt de første ukene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349127-svai-rygg/#findComment-2978147 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 23. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2010 For dette problemet kan jeg anbefale osteopati (selv om jeg ikke kan det ifht PMS). Har akkurat hatt en behandling i dag for problemer etter en prolapsopeasjon og bekkenplager som har sittet i 20 år. Jeg har skoliose to steder i ryggen og dete har jo medført palger både her og der. Muskler har blitt for korte leddbånd og sener for stramme osv. En osteopat ser på helhetn i kroppen og jobber mye med triggerpunkter og bindevev samt tøying av muskler du ikke engang ante at du hadde. Etter utallige forskjellige behandlinger og terarpeuter ser det nå ut till at ryggen og kjernemusklene mine begynner å samarbeide. Det som er viktig for deg er at du får trent "korsettmusklene" dvs bekken, og de indre dype magemusklene. Stå på alle fire og øv deg på vekselsvis å svaie og krumme ryggen samtidig som du trekker magen forsiktig inn. Du må ikke trekke så hardt at du strammer setet og lårene. Ligg på rygg med føttene i gulvet, løft vekselvis høyre og venstre fot mens du også her strammer magen forsktig. Gjenta 10 ganger med hvert ben. Disse øvelsene kan du gjerne gjøre flere ganger om dagen inntil du kjenner at du begynner å få kontoll over rygg og mage. Jeg kan garantere at du kommer til å kjenne det godt de første ukene. Tusen takk for svar! Da har jeg jo en grunn til å teste osteopat i alle fall! ;0) Jeg har forsøkt noen av de øvelsene du nevner men føler at det ikke gir så mye fordi jeg er for sterk forøvrig. Jeg har sterke lår og bein, 150 kilo beinpress uten problem. ( I "maskin" vel å merke, ikke frivekt) Og da blir jeg bare liggende å "vifte med beina" uten å få noe igjen for det. Må ha mer motstand enn som så. "Katten" gir meg ikke noe annet enn veldig lyst til å strekke meg! Men kanskje det hele blir bedre om noen "knyter opp" bekkenet mitt først. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349127-svai-rygg/#findComment-2978167 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mah-jong Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Jeg oppfatter litt av poenget med diagonalstrekk og katten er at det ikke nødvendigvis kjennes i de store sterke musklene, men har effekt likevel på den viktige indre muskulaturen, og hjelper kroppen til å komme i 'nøytral. Derfor er det også litt 'kjedelige' øvelser å gjøre, fordi man ofte ikke føler noen konkret der-og-da-effekt, og ikke blir 'sliten'. Jeg ville gjort flere 'kjedelige' øvelser for å prøve å nøytralisere kroppsholdningen igjen. Brystet - tenke at brystbenet skytes opp og fram, så skyte ryggen bakover, gjenta et par ganger. Bekkenvipp stående: pust ut mens du vipper bekkenet fram og opp (dette tilsvarer bevegelsen du gjør i en sit-up eller crunch, når du presser korsryggen i bakken er det lettere å tenke at det er bekkenet du vipper opp), og så tilbake i full ryggsvai - gjenta et par ganger. VIppe bekkenet sideveis, som du danser merengue. Prøve å sette sammen til en sirkel. Prøve å bevege kroppen i en 'bølge', først ut med bekkenet, så magen, så brystet og så rulle skuldrene opp og fram. En rekke øvelser som jeg opplever som viktige for min rygg og kroppskontroll. Jeg gjør sånt i heisen når jeg er alene, tar noen moves når jeg er på toalettet osv. :-) Jeg støtter forøvrig forslaget om osteopat, eller endog en naprapat eller shiatsuterapeut - noen som ser på helheten i kroppen din og har gode fysiologikunnskaper og teknikker for å få løsnet opp i ting. Det høres ganske vanskelig ut det du beskriver under solar plexus. Hvordan kjennes det når du sittende eller stående puster kontrollert ut mens du vipper fram bekkenet og strammer magen? Er det rett og slett 'hull' der? Du høres jo veldig sterk og sprek ut da, men uten å vite hvordan du trener så er kanskje litt av problemet at du har trent mye isolerende øvelser? Slik at noen mindre, men viktige, muskelgrupper er uforholdsmessig svakere? Slikt blir man jo ofte litt 'dratt' av. Ønsker deg all mulig lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349127-svai-rygg/#findComment-2978177 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 23. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2010 Jeg oppfatter litt av poenget med diagonalstrekk og katten er at det ikke nødvendigvis kjennes i de store sterke musklene, men har effekt likevel på den viktige indre muskulaturen, og hjelper kroppen til å komme i 'nøytral. Derfor er det også litt 'kjedelige' øvelser å gjøre, fordi man ofte ikke føler noen konkret der-og-da-effekt, og ikke blir 'sliten'. Jeg ville gjort flere 'kjedelige' øvelser for å prøve å nøytralisere kroppsholdningen igjen. Brystet - tenke at brystbenet skytes opp og fram, så skyte ryggen bakover, gjenta et par ganger. Bekkenvipp stående: pust ut mens du vipper bekkenet fram og opp (dette tilsvarer bevegelsen du gjør i en sit-up eller crunch, når du presser korsryggen i bakken er det lettere å tenke at det er bekkenet du vipper opp), og så tilbake i full ryggsvai - gjenta et par ganger. VIppe bekkenet sideveis, som du danser merengue. Prøve å sette sammen til en sirkel. Prøve å bevege kroppen i en 'bølge', først ut med bekkenet, så magen, så brystet og så rulle skuldrene opp og fram. En rekke øvelser som jeg opplever som viktige for min rygg og kroppskontroll. Jeg gjør sånt i heisen når jeg er alene, tar noen moves når jeg er på toalettet osv. :-) Jeg støtter forøvrig forslaget om osteopat, eller endog en naprapat eller shiatsuterapeut - noen som ser på helheten i kroppen din og har gode fysiologikunnskaper og teknikker for å få løsnet opp i ting. Det høres ganske vanskelig ut det du beskriver under solar plexus. Hvordan kjennes det når du sittende eller stående puster kontrollert ut mens du vipper fram bekkenet og strammer magen? Er det rett og slett 'hull' der? Du høres jo veldig sterk og sprek ut da, men uten å vite hvordan du trener så er kanskje litt av problemet at du har trent mye isolerende øvelser? Slik at noen mindre, men viktige, muskelgrupper er uforholdsmessig svakere? Slikt blir man jo ofte litt 'dratt' av. Ønsker deg all mulig lykke til. Da tester jeg en osteopat! Jeg kan "rette" ut bekkenet og stramme magen, men for ikke å krumme øvre del av ryggen når jeg gjør det, så må jeg ned i knebøy. Da knirker det rejalt i korsryggen. Det blir ikke hull i muskelen under solar plexus, men den buler og er tilsynelatende "for lang" for kroppen min. Det er slik det føles også. Jeg ser ikke bort i fra at oppblåst mage også kan komme av at bekkenet mitt ofte står i spenn. Det må jo ha noen sammenhenger tenker jeg. Trener etter opplegg fra instruktør med spesialfelt på skade.. men merker at vi ikke kommuniserer helt bra. Hun gjentar at jeg skal legge noe under svaien i ryggen når jeg trener mage, men det fungerer bare ikke. Og jeg føler hele tiden trang til å strekke ryggen og bøye meg dobbelt fremover hele tiden fordi det gjør vondt. Som om ryggen er for kort og magen for lang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349127-svai-rygg/#findComment-2978434 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Da tester jeg en osteopat! Jeg kan "rette" ut bekkenet og stramme magen, men for ikke å krumme øvre del av ryggen når jeg gjør det, så må jeg ned i knebøy. Da knirker det rejalt i korsryggen. Det blir ikke hull i muskelen under solar plexus, men den buler og er tilsynelatende "for lang" for kroppen min. Det er slik det føles også. Jeg ser ikke bort i fra at oppblåst mage også kan komme av at bekkenet mitt ofte står i spenn. Det må jo ha noen sammenhenger tenker jeg. Trener etter opplegg fra instruktør med spesialfelt på skade.. men merker at vi ikke kommuniserer helt bra. Hun gjentar at jeg skal legge noe under svaien i ryggen når jeg trener mage, men det fungerer bare ikke. Og jeg føler hele tiden trang til å strekke ryggen og bøye meg dobbelt fremover hele tiden fordi det gjør vondt. Som om ryggen er for kort og magen for lang. ''Jeg kan "rette" ut bekkenet og stramme magen, men for ikke å krumme øvre del av ryggen når jeg gjør det, så må jeg ned i knebøy. Da knirker det rejalt i korsryggen. Det blir ikke hull i muskelen under solar plexus, men den buler og er tilsynelatende "for lang" for kroppen min. Det er slik det føles også.'' ...eh... har du forsøkt en blikkenslager eller en bilmekaniker? ;-) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349127-svai-rygg/#findComment-2978446 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 23. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2010 ''Jeg kan "rette" ut bekkenet og stramme magen, men for ikke å krumme øvre del av ryggen når jeg gjør det, så må jeg ned i knebøy. Da knirker det rejalt i korsryggen. Det blir ikke hull i muskelen under solar plexus, men den buler og er tilsynelatende "for lang" for kroppen min. Det er slik det føles også.'' ...eh... har du forsøkt en blikkenslager eller en bilmekaniker? ;-) Med vennlig hilsen LOL Hadde jeg vært hest ville de skutt meg! Det ordner seg, tenk om jeg IKKE hadde trena du! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349127-svai-rygg/#findComment-2978451 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mah-jong Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Da tester jeg en osteopat! Jeg kan "rette" ut bekkenet og stramme magen, men for ikke å krumme øvre del av ryggen når jeg gjør det, så må jeg ned i knebøy. Da knirker det rejalt i korsryggen. Det blir ikke hull i muskelen under solar plexus, men den buler og er tilsynelatende "for lang" for kroppen min. Det er slik det føles også. Jeg ser ikke bort i fra at oppblåst mage også kan komme av at bekkenet mitt ofte står i spenn. Det må jo ha noen sammenhenger tenker jeg. Trener etter opplegg fra instruktør med spesialfelt på skade.. men merker at vi ikke kommuniserer helt bra. Hun gjentar at jeg skal legge noe under svaien i ryggen når jeg trener mage, men det fungerer bare ikke. Og jeg føler hele tiden trang til å strekke ryggen og bøye meg dobbelt fremover hele tiden fordi det gjør vondt. Som om ryggen er for kort og magen for lang. Det høres ut som om du skjønner kroppen din bedre enn instruktøren din.. Magen for lang og ryggen for kort høres akkurat ut som riktig diagnose.. :-D Vi får håpe du kan få hjelp hos osteopat eller annen spesialist til å få aktivert den altfor lange muskelen ved solar plexus slik at den kan stramme seg igjen. Men litt nysgjerrig: hvordan er det med leggene dine, altså resten av baksiden av kroppen din? Jeg får av og til muskulær kink i korsryggen når jeg blir for kort i leggene (gå mye i høye hæler, spille mye ballspill uten å tøye/gjøre yoga osv). Alt henger sammen helt fra topplokket og ned i akilles, og for min del knyter det seg ofte i leggene,og selvom ryggen er 'lang nok', så drar det seg til pga leggene, og jeg kan få kink i korsryggen. Altså at problemet er ikke akkurat der det gjør vondt... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349127-svai-rygg/#findComment-2978458 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Jeg tror du ville merka veldig god effekt av pilatestrening! Selv sliter jeg med stramme sener bak på lår og legger osv. Trente pilates 20 minutter tre ganger i uka (DVD kjøpt på TV-shop) i to mnd og fikk en helt annen holdning. Dessuten greide jeg for første gang i mitt liv å stå med strake bein og ta ned i bakken 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349127-svai-rygg/#findComment-2978460 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 LOL Hadde jeg vært hest ville de skutt meg! Det ordner seg, tenk om jeg IKKE hadde trena du! Muligvis har du behov for en rørlegger? For mange år siden leverte en tante av min mor (eller hvem det nå enn var) inn en urinprøve for å ta en graviditetstest. Laboratoriet hadde åpenbart blandet sammen prøvene, for da resultatet kom tilbake stod det "Hesten bør avlives!" Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349127-svai-rygg/#findComment-2978493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Jeg synes du skal komme deg til en fysioterapeut som også driver med Red cord (trapes) treningsopplegg. Skikkelig innstruksjon i dette tror jeg kan være til hjelp for de fleste. Men før du gjør dette, ta en prat med treneren (en PT?) på senteret du går, for å gi uttrykk for "at dette har ikke vært bra for deg" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349127-svai-rygg/#findComment-2978544 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Har du prøvd å trene magemusklene på en coreball/pilatesball? Det er veldig effektift, og det finnes masse øvelser. Da avlaster jeg ryggen veldig godt mens jeg trener magen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349127-svai-rygg/#findComment-2978566 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 24. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2010 Det høres ut som om du skjønner kroppen din bedre enn instruktøren din.. Magen for lang og ryggen for kort høres akkurat ut som riktig diagnose.. :-D Vi får håpe du kan få hjelp hos osteopat eller annen spesialist til å få aktivert den altfor lange muskelen ved solar plexus slik at den kan stramme seg igjen. Men litt nysgjerrig: hvordan er det med leggene dine, altså resten av baksiden av kroppen din? Jeg får av og til muskulær kink i korsryggen når jeg blir for kort i leggene (gå mye i høye hæler, spille mye ballspill uten å tøye/gjøre yoga osv). Alt henger sammen helt fra topplokket og ned i akilles, og for min del knyter det seg ofte i leggene,og selvom ryggen er 'lang nok', så drar det seg til pga leggene, og jeg kan få kink i korsryggen. Altså at problemet er ikke akkurat der det gjør vondt... Legger og bein er helt fine og jeg er ganske tøyelig, kan strekke omtrent som en danser men ikke like elegant...*host* :0) SÅ glad jeg har sterke gode knær! Ser flere som sliter med det og det er så ødeleggende for resten av kroppen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349127-svai-rygg/#findComment-2978652 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 24. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2010 Jeg tror du ville merka veldig god effekt av pilatestrening! Selv sliter jeg med stramme sener bak på lår og legger osv. Trente pilates 20 minutter tre ganger i uka (DVD kjøpt på TV-shop) i to mnd og fikk en helt annen holdning. Dessuten greide jeg for første gang i mitt liv å stå med strake bein og ta ned i bakken Har testa pilates. :0) Samme trener jeg har hatt ellers driver med det og jeg har hatt pilates en gang i uka. I begynnelsen brukte jeg pilates for å "måle" hvor langt jeg var kommet i å trene opp for eksempel skuldre. Pilates er statisk så der ser du med det samme svakhetene når du klapper sammen etter tre sekuder, og resten av klassen står som støtter i tre minutter! Hehe.. Men timene var så avhengig av om det dukket opp nok folk, om treneren var syk el.l Og på grunn av stadig folk som aldri har prøvd før, så kom vi aldri lenger enn til de første grunnøvelsene. Så jeg gikk lei. Ble ikke sliten lenger og fikk ikke noe ut av det. Lærte å puste skikkelig da! Og passe på å kjenne etter bevisst når man trener vekter. Det var nyttig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349127-svai-rygg/#findComment-2978656 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 24. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2010 Har du prøvd å trene magemusklene på en coreball/pilatesball? Det er veldig effektift, og det finnes masse øvelser. Da avlaster jeg ryggen veldig godt mens jeg trener magen. Ja har prøvd. Og er så stiv i hoftene og så sterk i lårene at det bare blir umulig. Jeg jukser uten å kjenne det selv. Og ender med vondt i ryggen likevel. Må ha hjelp tenker jeg.. som Endsjø sier her.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349127-svai-rygg/#findComment-2978658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Har testa pilates. :0) Samme trener jeg har hatt ellers driver med det og jeg har hatt pilates en gang i uka. I begynnelsen brukte jeg pilates for å "måle" hvor langt jeg var kommet i å trene opp for eksempel skuldre. Pilates er statisk så der ser du med det samme svakhetene når du klapper sammen etter tre sekuder, og resten av klassen står som støtter i tre minutter! Hehe.. Men timene var så avhengig av om det dukket opp nok folk, om treneren var syk el.l Og på grunn av stadig folk som aldri har prøvd før, så kom vi aldri lenger enn til de første grunnøvelsene. Så jeg gikk lei. Ble ikke sliten lenger og fikk ikke noe ut av det. Lærte å puste skikkelig da! Og passe på å kjenne etter bevisst når man trener vekter. Det var nyttig. For min del hadde det så utrolig god effekt på de stramme senene mine at jeg var veldig flink å trene en periode. Det har holdt seg bra selv om det er en stund siden jeg trente pilates. Det beste er jo å variere treningsform så for min del kunne jeg f.eks. først sykle en halvtime, så pilates i 20 min. Merka utrolig godt effekten da Men jeg gjorde det selv foran TV'n 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349127-svai-rygg/#findComment-2978659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mah-jong Skrevet 24. juni 2010 Del Skrevet 24. juni 2010 Legger og bein er helt fine og jeg er ganske tøyelig, kan strekke omtrent som en danser men ikke like elegant...*host* :0) SÅ glad jeg har sterke gode knær! Ser flere som sliter med det og det er så ødeleggende for resten av kroppen. Misunnelig på tøyeligheten din. :-) Krysser fingre for at en spesialist eller to kan få løsna på deg. Og forresten, Endsjø anbefaler RedCords/terapimaster, og jaaa, det er et veldig godt tips! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349127-svai-rygg/#findComment-2979000 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.