Gjest peeeees Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Først av alt... Jeg slutta å røyke i april for et år siden. Har siden da trent med en liten downperiode i april/starten av mai i år. Jeg bruker et studio med individuelt tilpasset treningsøkt, som legges på en "nøkkel" - kall det minnepinne eller noe sånt... I alle fall puttes denne i aparatene. "Kondismaskinene" får et ferdigprogrammert opplegg lagt inn i nøkkelen slik at belastningen økes automatisk etter hva veilederen man har setter opp. Greia er at jeg ikke føler at jeg får noe bedre kondis. Opplegget et først et kvarter på sykkel med stadig økende belastning. Jeg BLIR svett og anpusten, klarer å kjøre pulsen opp i 160 de siste minuttene med høyest belastning. Etter det er jeg gele, men ei bøtte vann og litt innhenting, så går jeg på fire ulike styrkeapparater før jeg har ti min på elipsemaskin, lignende opplegg som sykkelen. Deretter fire styrekeaparater til, så avslutningsvis 10-15 min på romaskin. Sistnevnte er ikke høyteknologisk - helt plain, ingen innebygget pulsmåler osv. Jeg tar i så jeg er svimmel etterpå. Dette har jeg drevet på med i et år, men kondisen min suger virkelig. Jeg går med tunga ned på knærne etter å ha gått opp en forholdsvis seig bakke. Sånn var jeg før jeg begynte med trening også. Det eneste jeg merker er at jeg blir sterkere. Hva i svarte er det jeg gjør feil? En person var så smart å si til meg at "nei, men du MÅ kjøre intervaller hvor du får pulsen oppi 200" (!). Det tror jeg ikke jeg hadde klart. Jeg truet den opp i 180 en gang, gå på som f på sykkelen. Da gikk jeg rett i bakken i det jeg gikk av. Bare sånn noen sekunder. Ikke noe oppsikt heldigvis. Bare blodtrykksfall regner jeg med. Jeg var nemlig i stand til å fortsette etter å ha hvilt litt. Jeg har diabetes 1, men blodsukkeret var ok. Jeg har problemer med å få i meg mat, uvisst hvorfor. Men jeg sørger for å få i meg godt med karbo og litt fiber så det holder. Tar en "YT" restitusjonsdrikk rett etter økta, venter og forsøker å få i meg mat. Noe røykalaks med eggerøre med brød ti f.eks. I alle fall stort sett blir det en eller annen form for fisk fordi det er lettspist. Skal sies at jeg ikke bruker mye karbohydrater i hverdagen. Litt kikerter eller bønner til middags f.eks.. Nesten aldri poteter, ris eller pasta. Hummus bruker jeg en del. I dårlige perioder hvor jeg stort sett helst får i meg flytenede eller grøtete ting, benytter jeg InZone pulver i juice, eller vann alt ettersom. (Det er næringspulver på fruktfiber, lav GI). Jeg sørger alltid for å få i meg MYE væske. Så hva gjør jeg med denne kondissjiten da. Begynne å gå motbakker med vekter i sekken? Ps: Treningsveiledere sørger for å justere programmet etter hvert som man trener. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349393-f%C3%A5r-ikke-bedre-kondis/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Tja, man må jo trene kondis for å få kondis da. Når du aldri kjører kondisjon mer enn 15 minutter i slengen syns jeg ikke det er så merkelig at du fortsatt peser i bakkene. Du merker jo at du blir sterkere - og det er jo bra, for det er det du trener på. Begynne å løpe? Ta deg en times tur på sykkelen noen ganger i uka? Gå på fjellet med vekter i sekken, slik du foreslår selv? Mange muligheter, men øktene må være lengre, og med fokus på kondisjon, ikke på styrke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349393-f%C3%A5r-ikke-bedre-kondis/#findComment-2981529 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest peeeees Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Tja, man må jo trene kondis for å få kondis da. Når du aldri kjører kondisjon mer enn 15 minutter i slengen syns jeg ikke det er så merkelig at du fortsatt peser i bakkene. Du merker jo at du blir sterkere - og det er jo bra, for det er det du trener på. Begynne å løpe? Ta deg en times tur på sykkelen noen ganger i uka? Gå på fjellet med vekter i sekken, slik du foreslår selv? Mange muligheter, men øktene må være lengre, og med fokus på kondisjon, ikke på styrke. Jeg tenkte denne økta fokuserte på begge... Får vel ha meg til fjells eller .. Svømme er jo bra; det elsker jeg. Var god til det en gang i tida jeg drev aktivt. Kanskje det var svaret, for jogge liker jeg ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349393-f%C3%A5r-ikke-bedre-kondis/#findComment-2981571 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alomo Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Kjør intervalltrening et par ganger i uka og kondisen øker garantert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349393-f%C3%A5r-ikke-bedre-kondis/#findComment-2981928 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest treningsoliker Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Tja, man må jo trene kondis for å få kondis da. Når du aldri kjører kondisjon mer enn 15 minutter i slengen syns jeg ikke det er så merkelig at du fortsatt peser i bakkene. Du merker jo at du blir sterkere - og det er jo bra, for det er det du trener på. Begynne å løpe? Ta deg en times tur på sykkelen noen ganger i uka? Gå på fjellet med vekter i sekken, slik du foreslår selv? Mange muligheter, men øktene må være lengre, og med fokus på kondisjon, ikke på styrke. Det opplegget trådstarter kjører er faktisk kondisjon hele timen. Fokuset i styrkedelen er ikke styrke på samme måte som når man trener styrke. Man har ikke tre sett a 8 repetisjoner (eller lignende) med ett minutt imellom. Man kjører f.eks 12 repetisjoner på en øvelse, så rett på 12 repetisjoner av en annen øvelse, 12 repetisjoner av en tredje øvelse, og så på sykkel/mølle/step/etc igjen. Hele timen er tilsammen en kondisjonsøkt. Det må ikke sammenlignes med vanlig styrketrening. I alle fall ikke dersom det er slik jeg har blitt lært det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349393-f%C3%A5r-ikke-bedre-kondis/#findComment-2981929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest treningsoliker Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Det er mulig du har for lange (og for mange?) pauser? Du sier du må hente deg inn igjn etter de 15 minuttene på mølla? Hensikten med et slikt program som du har er vel å kjøre hele greia i ett ganske uten pauser? Hvis du har pauser mellom styrkøktene også, så har filiokus81 rett i det h*n skriver over her... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349393-f%C3%A5r-ikke-bedre-kondis/#findComment-2981930 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Du gjør mye og bra trening, men likevel har jeg et par forslag. For det første synes jeg at du bør ta en sjekk hos legen for å få vurdert totalhelsa di, Dvs. ikke bare langtidsblodsukker osv. Det andre forslaget går på at du ihvertfall i sommer tar noen lengre rolige turer på sykkel eller på beina i skogen. En slik basis trening gjør godt for både kropp og sjel. Det er god restitusjonstrening etter såpass mye intensitet som du får på treningssenteret. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349393-f%C3%A5r-ikke-bedre-kondis/#findComment-2982313 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest peeeees Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Det er mulig du har for lange (og for mange?) pauser? Du sier du må hente deg inn igjn etter de 15 minuttene på mølla? Hensikten med et slikt program som du har er vel å kjøre hele greia i ett ganske uten pauser? Hvis du har pauser mellom styrkøktene også, så har filiokus81 rett i det h*n skriver over her... Ikke EN pause. Full guffe hele økta igjennom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349393-f%C3%A5r-ikke-bedre-kondis/#findComment-2985104 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest peeeees Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Du gjør mye og bra trening, men likevel har jeg et par forslag. For det første synes jeg at du bør ta en sjekk hos legen for å få vurdert totalhelsa di, Dvs. ikke bare langtidsblodsukker osv. Det andre forslaget går på at du ihvertfall i sommer tar noen lengre rolige turer på sykkel eller på beina i skogen. En slik basis trening gjør godt for både kropp og sjel. Det er god restitusjonstrening etter såpass mye intensitet som du får på treningssenteret. Takk for svar Jeg har gjort det. Vært hos legen og tatt ALLE prøver man kan tenke seg, sikkert alt det er i boka. Prøver som var spesielle nok til at de kun kunne tas på sykehuslab. HbA1c sjekker jeg hver tredje mnd, ligger jevnt på 7 - noe både spes. og jeg er fornøyde med. Eneste jeg måtte mangle er stress EKG og stress spirometri... Kanskje be om det... Blir ofte forferdelig sliten etter trening og - kan sovne "på dørstokken" når jeg kommer hjem. Kan være trøtt utover neste dag og. Men jeg føler ikke jeg kjører for hardt når jeg trener. Jeg går også mye tur, men føler jeg ikke får noe fart i oppoverbakkene.... Hadde håpet jeg skulle få det bedre med kondisen etter at jeg kutta røyken (april i fjor), men jeg opplever ikke at det har innvirket. Går på Atacand 16mg mot noe høyt bt (avelig belastet for å få dette i ung alder), samt for å forebygge migrene. Bt er i orden. Ikke tatt døgnreg på et år, men både hjemmemålinger og målinger hos legen stemmer overens og de er helt der de skal være Vet ikke om dette medikamentet kan ha noe å si? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349393-f%C3%A5r-ikke-bedre-kondis/#findComment-2985111 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest peeeees Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Det opplegget trådstarter kjører er faktisk kondisjon hele timen. Fokuset i styrkedelen er ikke styrke på samme måte som når man trener styrke. Man har ikke tre sett a 8 repetisjoner (eller lignende) med ett minutt imellom. Man kjører f.eks 12 repetisjoner på en øvelse, så rett på 12 repetisjoner av en annen øvelse, 12 repetisjoner av en tredje øvelse, og så på sykkel/mølle/step/etc igjen. Hele timen er tilsammen en kondisjonsøkt. Det må ikke sammenlignes med vanlig styrketrening. I alle fall ikke dersom det er slik jeg har blitt lært det. Styrketreninga er lagt opp som styrketrening med tre runder med repetisjoner pr apparat. Men paser tar jeg ikke imellom aparatene. Kun halvminuttet mellom repetisjoner. Så deter nok ikke en ren kondisøkt 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349393-f%C3%A5r-ikke-bedre-kondis/#findComment-2985113 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest treningsoliker Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Styrketreninga er lagt opp som styrketrening med tre runder med repetisjoner pr apparat. Men paser tar jeg ikke imellom aparatene. Kun halvminuttet mellom repetisjoner. Så deter nok ikke en ren kondisøkt Nei, da har filiokus81 rett Da blir det ikke så mye kondisjonstrening ut av det... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349393-f%C3%A5r-ikke-bedre-kondis/#findComment-2985158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Takk for svar Jeg har gjort det. Vært hos legen og tatt ALLE prøver man kan tenke seg, sikkert alt det er i boka. Prøver som var spesielle nok til at de kun kunne tas på sykehuslab. HbA1c sjekker jeg hver tredje mnd, ligger jevnt på 7 - noe både spes. og jeg er fornøyde med. Eneste jeg måtte mangle er stress EKG og stress spirometri... Kanskje be om det... Blir ofte forferdelig sliten etter trening og - kan sovne "på dørstokken" når jeg kommer hjem. Kan være trøtt utover neste dag og. Men jeg føler ikke jeg kjører for hardt når jeg trener. Jeg går også mye tur, men føler jeg ikke får noe fart i oppoverbakkene.... Hadde håpet jeg skulle få det bedre med kondisen etter at jeg kutta røyken (april i fjor), men jeg opplever ikke at det har innvirket. Går på Atacand 16mg mot noe høyt bt (avelig belastet for å få dette i ung alder), samt for å forebygge migrene. Bt er i orden. Ikke tatt døgnreg på et år, men både hjemmemålinger og målinger hos legen stemmer overens og de er helt der de skal være Vet ikke om dette medikamentet kan ha noe å si? Du har vel sikkert også sjekket at det ikke er astma? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349393-f%C3%A5r-ikke-bedre-kondis/#findComment-2985164 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.