Gå til innhold

Bostøtte, søke på nytt?

Anbefalte innlegg

Gjest Blakk-blakkere
Skrevet

Jeg søkte tidligere i år (mai) om bostøtte (går på arbeidsavklaringspenger) men fikk da avslag. Jeg "tjente" ca 7000,- for mye pr.år.

Nå, fra 1. august går husleien her jeg bor opp med 900,- pr.mnd.

Kan jeg da søke på nytt, og håpe jeg kan få det, eller har jeg fremdeles for høy inntekt?

Av mine ca 11.000 utbetalt, kommer nå 6000,- til å gå til husleie. Resten til strøm osv. (jeg har ingen lån)

Gjest dingelbert
Skrevet

Det som spiller noen rolle når det kommer til husleien, er om den overstiger 5000 kr for enslige, husker ikke nøyaktig for to.

Taket er ca 5000, så om du har en husleie på 5000 eller 6000 pluss spiller ingen rolle.

Men skjønner ikke at du ikke hadde krav på bostøtte med en inntekt på 11000, men du mener vel utbetalt, for de går etter brutto.

Søk på bostøtte og du vil finne en bostøttekalkulater der du kan legge inn alle tall og se hva du evt kan få i støtte.

uansett koster det ikke noe å søke.

Skrevet

Det som spiller noen rolle når det kommer til husleien, er om den overstiger 5000 kr for enslige, husker ikke nøyaktig for to.

Taket er ca 5000, så om du har en husleie på 5000 eller 6000 pluss spiller ingen rolle.

Men skjønner ikke at du ikke hadde krav på bostøtte med en inntekt på 11000, men du mener vel utbetalt, for de går etter brutto.

Søk på bostøtte og du vil finne en bostøttekalkulater der du kan legge inn alle tall og se hva du evt kan få i støtte.

Det kommer vel an på hvor stort lån man har, ikke hvor stor husleie man har. I hvert fall får man mer i bostøtte når mesteparten av boutgiftene er lån og ikke husleie.

Gjest dingelbert
Skrevet

Det kommer vel an på hvor stort lån man har, ikke hvor stor husleie man har. I hvert fall får man mer i bostøtte når mesteparten av boutgiftene er lån og ikke husleie.

Det spiller ingen rolle om husleien er lån eller leie, eller begge deler. Feks så kan du ha 2500 kr i fellesutgifter hvis du bor i habo. Og i tilleg ha et lån på 800 000 som gir 3500 kr i avdrag i mnd.

Altså vil du ha boutgifter på 6000kr i mnd, men ikke få bostøtte for mer enn 5000. Taket er 5000 enten de kommer fra lån eller leie. Dette står på husbanken sine sider.

Har akkuratt vært borte i det selv, både for min egen del som kun leier, men har litt høyere leie enn taket. Og med en i nær familie som ha både lån og fellesutgifter som overstiger taket på 5000 med over to tusen.

Vedkommende får ikke mer i bostøtte enn meg, enda vi tjener det samme, begrunnelsen er taket som er satt på boutgifter.

Skrevet

Det spiller ingen rolle om husleien er lån eller leie, eller begge deler. Feks så kan du ha 2500 kr i fellesutgifter hvis du bor i habo. Og i tilleg ha et lån på 800 000 som gir 3500 kr i avdrag i mnd.

Altså vil du ha boutgifter på 6000kr i mnd, men ikke få bostøtte for mer enn 5000. Taket er 5000 enten de kommer fra lån eller leie. Dette står på husbanken sine sider.

Har akkuratt vært borte i det selv, både for min egen del som kun leier, men har litt høyere leie enn taket. Og med en i nær familie som ha både lån og fellesutgifter som overstiger taket på 5000 med over to tusen.

Vedkommende får ikke mer i bostøtte enn meg, enda vi tjener det samme, begrunnelsen er taket som er satt på boutgifter.

Det er minst 10 år siden taket i Oslo var 5000 kr men jeg tror det er forskjellig fra sted til sted.

5000 kr er ikke nok til å leie en hybel, dattera mi betaler 7000 kr for kjøkken, bad og et rom, tilsammen 20 kvm, men hun er i full jobb og mottar ikke noe bostøtte.

Gjest dingelbert
Skrevet

Det er minst 10 år siden taket i Oslo var 5000 kr men jeg tror det er forskjellig fra sted til sted.

5000 kr er ikke nok til å leie en hybel, dattera mi betaler 7000 kr for kjøkken, bad og et rom, tilsammen 20 kvm, men hun er i full jobb og mottar ikke noe bostøtte.

Du har sikkert rett i at det kommer an på i hvilken kommune du bor i, det tenkte jeg ikke på. Men siden vi må oppgi kommunen i bostøttekalkulatoren er det sikkert slik.

Antok vel uten videre at det var likt over alt, men det er jo stor forskjell på storby og mindre byer.

Gjest Blakk-blakkere
Skrevet

Husleien min blir 6000,-. Jeg er enslig, uten lån..

Uff, jeg blir så usikker, og redd. Redd for at jeg ikke klarer bo her jeg bor. Da husleien er betalt, sitter jeg igjen med snaut 5000,- til andre utgifter som amt, strøm osv.

• 3 uker senere...
Gjest prøvigjen
Skrevet

Prøv igjen. I mai tok de hensyn til likningen fra 2008, etter 1. juli tar de utgangspunkt i 2009-likningen.

Skjønner ikke hvorfor du ikke fikk innvilget. Men dersom du har penger i banken kan det være årsaken til avslaget.

Sjekk kalkulatoren, bare husk at selv om den sier 4000 så kan du likevel få avslag fra boligkontoret. For meg har kalkulatoren og boligkontoret aldri vært enige... Ender opp med ingenting, mens kalkulatoren anslår flere tusen. Har klaget og klaget, men kommer ingen vei.

Fra 1. juli i fjor skulle det bli lettere å få bostøtte. Men det de endret samtidig var at man ikke kunne ha penger i banken. Hvis jeg husker riktig så kunne man på den gamle ordningen ha rundt 200 000 kr i banken uten at det påvirket bostøtten, men nå kan man ikke ha noe omtrent.

Gjest nav-ansatt (Ikke bostøtte-ekspert, men)
Skrevet

Hvilket inntektsår har de gått ut i fra? Det går an å få dem til å gå ut i fra dagens inntekt, dersom inntekten har gått ned. Det står på skjemaet hvor du da skal krysse av osv. Mulig du kan klage på avslaget. Uansett bør du søke på nytt og pass på å fyll ut skjemaet riktig.

Gjest Blakk-blakkere
Skrevet

Hvilket inntektsår har de gått ut i fra? Det går an å få dem til å gå ut i fra dagens inntekt, dersom inntekten har gått ned. Det står på skjemaet hvor du da skal krysse av osv. Mulig du kan klage på avslaget. Uansett bør du søke på nytt og pass på å fyll ut skjemaet riktig.

Det siste året ble brukt mener jeg. La frem alle papirer, og fikk hjelp til å fylle ut det som skulle fylles ut av han som hadde med sånne søknader å gjøre.

Bare litt usikker på om de da brukte "bare" 2009, eller frem til søkerdato (mai 2010). Jeg hadde full jobb frem til 1 april i 2009.

Takk for svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...