Gå til innhold

Drepte soldater rører meg ikke..

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

Jeg følger ikke så veldig mye med i krigspolitikk og historie, men har fått med meg at det er mange armerikaanere som nå sitter å lurer på hvorfor i huleste de dro til Vietnam og kjempet der uten å føle no helst seier.

Jeg tro aldri det blir fred i Midt-Østen. samme om en har 10.000 soldater eller 500.000, Det er bare å innse fakta.... Om Norge sender 50 elller 1000 soldater. I det store og hele vil det ikke hjelpe det slag... En må ta gå etter de øverste lederne på taktiske måter om det skal være håp...

Det blir kanskje ikke helt riktig å sammenligne amerikanernes innblanding i Vietnamkrigen med FN-landenes innblanding i borgerkrigen i Afghanistan?

Ellers enig med deg...

ShitDiddelyDo
Skrevet

Vi kan iallefall være enige om at det er en vanskelig sak og at det kanskje ikke finnes noe fasitsvar på hva som er riktig?

Jeg synes iallefall det er vanskelig å vite hvordan man skal løse dette på best mulig måte...

Men er du sikker på at lokalbefolkningen hadde det bedre under taliban? Jeg mener å ha hørt det motsatte?

Ingen sitter nok på noen fasit her, og de som tror de gjør det kan i hvert fall ikke ha forstått stort. ;)

Ja, lokalbefolkningen hadde det uten tvil bedre før innvasjonen. Etter hva jeg har lest er det liten tvil om det.

Men det er ikke dermed sagt at de hadde det bra. Det har vært et helvete i Afghanistan siden russerne, og før det, og sånne som Taliban bør lukes ut.

Etter at russerne gikk ut av landet var mer enn 60 % (eller så var det 50 eller 70, husker ikke helt) av befolkningen under 15 år. Landet var som en godteributikk for fundementalister. Det er ikke veldig vanskelig å styre unger som nettopp har fått familien slakta i sin retning.

Skrevet

Jeg synes krig er grusomt... og uforståelig. Men Afhganistan har ikke rettet seriøste trusler mot Norge, angriper ikke oss.... Tror ikke akkurat de reiser ned dit kun fordi de har hjerter som brenner for fred i Afghanistan...

''Men Afhganistan har ikke rettet seriøste trusler mot Norge, angriper ikke oss''

Seriøst? Det du egentlig sier her er at enhever er seg selv nærmest, og det ikke er noen grunn til å involvere seg der vi uansett ikke påvirkes direkte. Sulter det folk i Afrika? Det er jo trist, men her har vi nok mat så det bryr ikke oss.

Den afghanske sivilbefolkningen lider! Våre soldater er der, og bidrar til å bygge opp en ifrastruktur som fungerer, og hjelper afghanerne til selv å ivareta egen sikkerhet. Perioden Norge har vært engasjert i Afghanistan har gitt mange positive ringvirkninger, blant annet har 2 millioner jentebarn begynt på skolen, noe som var utenkelig da Taliban satt ved roret.

Og hvem i all verden er du som trekker soldatenes motiver i tvil? Hva vet du om deres engasjement for fred, hvor ektefølt deres kamp mot Taliban er?

Jeg blir litt oppgitt jeg, når jeg hører sånt fjas som du kommer med her. For å svare på spørsmålet ditt: Du er kanskje ikke en bitch, men du tenker i alle fall ikke spesielt mye lenger enn nesa rekker.

Skrevet

Jeg blir utrolig lei meg over de unge guttene som dør. Jeg blir ikke fullt så lei meg over voksne yrkessoldater som vet hva de har gått til og er klar over farene og som har det som karriere og tjener gode penger på det.

Gjest togli
Skrevet

Ingen sitter nok på noen fasit her, og de som tror de gjør det kan i hvert fall ikke ha forstått stort. ;)

Ja, lokalbefolkningen hadde det uten tvil bedre før innvasjonen. Etter hva jeg har lest er det liten tvil om det.

Men det er ikke dermed sagt at de hadde det bra. Det har vært et helvete i Afghanistan siden russerne, og før det, og sånne som Taliban bør lukes ut.

Etter at russerne gikk ut av landet var mer enn 60 % (eller så var det 50 eller 70, husker ikke helt) av befolkningen under 15 år. Landet var som en godteributikk for fundementalister. Det er ikke veldig vanskelig å styre unger som nettopp har fått familien slakta i sin retning.

Afghanerne ønska jo Taliban velkommen etter den sovjetiske invasjonen og fikk det helt klart bedre med det samme, men jeg mener å ha hørt at etter en tid ble talibanstyret så brutalt og vanskelig at afghanere flest ønska innblanding fra FN-landene - men nå kan vi jo ikke regne med at vi nødvendigvis får 100 % nøytral informasjon via mediene her i vesten ;)

Her står endel info (virker nøytral) om fordeler og ulemper ved internasjonal invasjon i Afghanistan (litt nede på siden):

http://www.globalis.no/Konflikter/Afghanistan

Gjest Nå ble jeg sinna
Skrevet

Det er nok ikke bare du som er så usympatisk. Men at det går an å tenke slik. Alle dødsfall er tragiske. Man velger selv å begynne med narkotika, begynne med risikosport osv.osv. Og dra til Afganistan er risikofylt, men like tragisk er disse dødsfallene for det. Og ikke minst for de etterlatte.

Skrevet

Fordi det er en litt rar krig. Ingen ser ut til å kunne forklare hva vi gjør der, og hva godt de som gjør der egentlig gjør. Det er det ene svadautsagnet fra frustrerte politikere over hele verden om denne krigen, en krig der samtlige ser ut til å ha store vanskeligheter med å forkare hvorfor USA og Nato i det hele tatt er der, og hva godt vi bidrar med. Spesielt når ingenting tyder på at noe blir bedre, verken for lokalbefolkningen eller verdens sikkerhet.

Det er vel det ene. Det er vanskelig å fatte hva slags nytte norske soldater gjør i Afghanistan. Vår regjering har også problemer med å innrømme at vi er i krig.

Det andre er at de er soldater. De er i krig (hvis vi ser bort ifra at norske politikere ikke vil bruke ordet krig). I krig tar man liv, og man risikerer selv å bli drept.

Da blir det litt sånn: Jaja, ikke akkurat noen bombe, lizz. Soldater dør i krig. Intet nytt under solen.

Det er trist at unge mennesker dør, enten det er i krig eller annet, men i krig vet man at sannsynligheten for å dø er større enn normalt, samtidig som det er vanskelig å forstå hva slags nytte disse soldatene egentlig gjør for verden - sånn sammenlignet med f.eks. soldater under andre verdenskrig, som i det minste døde for en soleklar sak.

Hele greia er diffus.

Som vanlig et meget godt innlegg, SDD :-)

Skrevet

Det rører meg i alle fall. Muligens særlig fordi jeg snart har barn i den alderen.

Det rører meg ikke like mye med folk som dør på risikofylte klatreturer etc. men disse soldatene gjør ikke det de gjør kun for spenningens skyld.

Gjest Exacompta
Skrevet

Det rørte ikke meg heller særlig mye, jeg tenkte mange av de samme tankene som deg, helt til det en dag var et par kjente øyne som møtte meg da jeg leste nyhetene. Øyne jeg kan huske glimtet og en "rampete" lekehet i, og som før hadde smilt mot meg. Etter det triller tårene hver gang, og jeg håper det aldri er kjente øyne som møter dine på denne måten.

Gjest winda
Skrevet

Jeg har en gutt selv på samme alder og greier å sette meg fint i hvordan foreldre og de nærmeste må ha det akkurat nå. Som foreldre har man ikke så stor påvirkningskraft lengre når ungdommene er passert 18 år.

Dette kommer litt an på hvordan man tenker. Er det greit å sitte her i trygge norge og se på alle barna som fryser og har lite mat og klær i Afganistan? Endel unge soldater synes ikke det og velger å dra dit for å hjelpe, og kjempe for at de skal få det bedre, selv om de nok utmerket godt vet at det er veldig farlig. Synes de er tøffe jeg.

Gjest pårørende
Skrevet

Faren til kjæresten min døde på akkurat samme måte da han tjenestegjorde på balkan under krigen der. Jeg føler med de pårørende.

Gjest magdii
Skrevet

Du er vel ikke sympatisk bare fordi du ikke blir så berørt av det. Men jeg synes ærlig talt det er usympatisk å si at det får for mye oppmerksomhet i media, fordi de selv har valgt det.

Dette er snakk om mennesker som prøver å utrette en forskjell i verden, og all ære til dem for det. Når noen av dem dør, synes jeg det er på plass med et minimum av respekt.

Sender mine tanker til de pårørende og ikke minst kollegaene som fortsetter innsatsen i Afghanistan.

Gjest husker ikke nicket
Skrevet

Hadde krigen mot Hitler kun blitt ført av dem som "kjempet for sitt eget land", ville Hitler styrt Europa nå. Uten støtte fra USA ville krigen fått en annen utgang.

Etter annen verdenskrig (1949) har vi vært medlem av Nato. Natos prinsipp er "en for alle, alle for en". Dvs at om et land blir angrepet, er det som et angrep på hele alliansen. Det vil igjen si at mange soldater må føre kamper utenfor sin egen nasjon.

Krigen i Afganistan kan diskuteres. Jeg er heller ikke særlig begeistret for at våre soldater er der. Dog er jeg sterk tilhenger av at det er vår demokratisk valgte regjering som bestemmer dette. De norske soldatene gjør det de skal gjøre i et demokrati. De gjør den jobben regjering og Storting ber dem om å gjøre. Denne jobben gjør de med så stor motivasjon at de er villige til å ofre sitt liv. For det fortjener de ære!

ville du sendt sønnen din om det var opp til deg å bestemme???

Gjest kanskje en bitch?
Skrevet

Det blir kanskje ikke helt riktig å sammenligne amerikanernes innblanding i Vietnamkrigen med FN-landenes innblanding i borgerkrigen i Afghanistan?

Ellers enig med deg...

Jeg tenker på at dersom feks. min far hadde reist til Afghanistan. Jeg hadde gjort alt jeg kunne for å stoppe det, vært redd hver kveld for å miste han, grisebekymret om det går for lang tid uten kontakt.... Å om han hadde omkommet tror jeg at jeg hadde tenkt om og om igjen. Hvorfor dro han ned dit når det var så farlig, var han ikke glad i meg? Kunne jeg ha stoppe det? Hvordan døde han?

Gjest togli
Skrevet

Jeg tenker på at dersom feks. min far hadde reist til Afghanistan. Jeg hadde gjort alt jeg kunne for å stoppe det, vært redd hver kveld for å miste han, grisebekymret om det går for lang tid uten kontakt.... Å om han hadde omkommet tror jeg at jeg hadde tenkt om og om igjen. Hvorfor dro han ned dit når det var så farlig, var han ikke glad i meg? Kunne jeg ha stoppe det? Hvordan døde han?

Det samme hadde jeg helt klart tenkt jeg også... Håper virkelig at mine barn aldri vil velge seg en slik jobb..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...