Gjest Dilla-på-trening Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Hei! Jeg er en 29 år gammel jente som er så heldig å ha en jobb der jeg må holde meg i form. Vi har fysiske krav vi må gjennom, og for å klare dem måtte jeg begynne å trene. Det som bekymrer meg litt er: For 4 år siden gikk hvilepulsen min fra 60 til 80 omtrent over natta. Dette føltes som ubehag. Gikk til lege da, uten annet svar enn at alt er normalt. I samme periode begynte jeg å kjenne uregelmessigheter i pulsen, som om hjertet hopper over et slag. Kjenner ingen brystsmerter, svimmelhet eller pustevansker. Antakeligvis har kroppen blitt vant til dette ettersom årene har gått, for jeg merker ikke noe til den økte pulsen i dag, men jeg kjenner fortsatt uregelmessighetene. Det er ikke hver dag det skjer (det kan gå dagesvis av og til uker mellom hver gang, så vel som det kan skje daglig), og det kan komme i aktivetet så vel som i hvile. Jeg har da altså trent et år (sykkel, mølle, styrke, skog og mark osv), og føler selv at formen har steget betraktelig. Da jeg nå nylig invisterte i en puls klokke og testet den ut på mølla fikk jeg mer eller mindre bakoversveis. Hvilepuls på 80, 100 bare jeg spaserer, 130 når jeg går på mølla i 6 km/t (nei, på ingen måte sliten), 195 når jeg løper på 14... Tallene er høye.. og man skulle tro at pulsen hadde gått noe ned etter et år med målrettet trening (3-4 ggr uken). For å være sikker på at klokka i "lurte" meg målte jeg pulsen manuelt, og det stemmer. Klart jeg merker det på pusten, og jeg har drevet intervall trening for å få opp kondisen, med moderat effekt (høyt tempo til jeg blir kvalm, så et par min hvile før jeg løper på igjen). Da jeg startet treningen følte jeg at jeg ikke hadde muskler til å klare så masse, nå føles det som om pusten og pulsen stopper meg for å komme meg framover. Kjenner jeg begynner å miste litt motivasjonen pga manglende framgang på kondissiden. Uregelmessighetene i pulsen kan komme når jeg brått stanser mølla fordi jeg ikke har pust til å fortsette, uten annet ubehag enn at jeg kjenner en "sommerfugl" i brystet. BT 110/60 (av og til nede på 100/50), Spo2 99-100.. Ingen tidligere sykdommer, allergier eller skader (liten sentral prolaps i nedre del av rygg pga plattfot. Jeg kjenner ingen smerter). Hvorfor så høy puls enda? Burde den ikke gått betraktelig ned? Burde jeg ha tatt et EKG for å utelukke arytmi av noe slag? Eller er det rett og slett det at jeg ikke presser meg hardt nok? Eller har jeg rett og slett vært i så dårlig form når jeg startet å trene at det tar tid å få en bra grunnform og helst litt mer enn det? Kanskje litt kompleks spørsmålstilling, men håper på noen svar Mvh. Camilla 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349795-puls-etter-et-%C3%A5r-med-trening/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Først litt generelt om puls. Hva slags hvilepuls og max puls vi har, variere veldig fra person til person. Dette gjelder uansett hvor veltrente vi er. Det som er spesielt for deg ,er at dette endret seg over kort tid. Litt høy hvilepuls og uregelmessige slag som opptrer spesielt etter aktivitet, behøver ikke være noe galt. Likevel synes jeg du bør sjekkes nærmere.Snakk med fastlegen din om dette, hva f. eks. med stoffskifte-prøver ? EKG før, under og etter belastning på tredemølle eller ergometersykkel bør du også få gjort. Inntil dette har skjedd ,bør du dempe ned intensiteten slik at du ikke føler ubehag. Lykke til og god sommer 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/349795-puls-etter-et-%C3%A5r-med-trening/#findComment-2986757 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.