Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Nerda

Jeg har en plage som bekymrer meg en del nå. Er glad i vann, og gjerne i å ferdes på det med kajak eller robåt for aktivitetens del. Jeg elsker denne formen for fysisk aktivitet, men jeg har utviklet dette som nå bekymrer meg i en sånn grad at jeg vurderer å kutte ut alt som heter årer, og heller være mer aktiv på andre måter.

Saken er at jeg etter roturer spesielt opplever sterke smerter som springer ut fra toppen av hånda (på en måte midt i leddet i mellom der de to beina fra armen ender og ut i ringe/lillefinger. Det er svært smertefullt, en blanding av stikk og krampelignende smerte. Den er rask, men sånn at jeg må stoppe det jeg gjør. Kan også kjennes litt "tingly" i huden. Kommer typisk om jeg beveger hånda for å gripe eller vrir den mot høyre. Om jeg avstår fra f.eks. roing, er smertene mindre til stede og. De kommer nå og da, men ikke flere ggr daglig.

Svaret på dette for meg er jo selvsagt "gå til legen," men jeg lurer på om jeg må være forsiktig med dette - om jeg kan gjøre meg mer alvorlig skade. Jeg har opplevd dette før, også har det opphørt for så å komme igjen. Dette ubehaget kan også oppstå dersom jeg har jobbet med f.eks. spade. Smertene er i høyrehånda, og det gjør meg enda mer bekymret siden jeg er høyrehendt. Dessuten spiller jeg både gitar og tangenter.

Kan vanlig røntgen avsløre problemer her, eller kreves det mer avansert teknologi? Burde jeg snakke med nevrolog? Jeg er i kontakt med en for oppfølging av (inaktiv) epilepsi.

Er dette noe som evt kan opereres eller korrigeres på annen måte med liten risiko? Folk må "gjerne kappe beina av meg," men hendene mine vil jeg ha orden på!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/349814-smerter-i-h%C3%A5nd-nerve-i-klemme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Mye tyder på at du selv er inne på hva dette kan være. Nerve/nerver er sansynligvis i klem på forsiden av håndroten. Dette kalles et "canalis carpi syndrom". En klinisk undersøkelse evt. supplert med ultralydundersøkelse vil evt. bekrefte dette. Når du allerede har kontakt med en neurolog, så er det en god ide å snakke med han. Er diagnosen slik jeg antyder, er operativ behandling oftest løsningen for et aktivt menneske.

Lykke til.

Gjest Nerda

Mye tyder på at du selv er inne på hva dette kan være. Nerve/nerver er sansynligvis i klem på forsiden av håndroten. Dette kalles et "canalis carpi syndrom". En klinisk undersøkelse evt. supplert med ultralydundersøkelse vil evt. bekrefte dette. Når du allerede har kontakt med en neurolog, så er det en god ide å snakke med han. Er diagnosen slik jeg antyder, er operativ behandling oftest løsningen for et aktivt menneske.

Lykke til.

Tusen takk for svar! Jeg kontakter lege så snart ferien er over.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...