Gå til innhold

Datteren til en venninne prøvde å ta livet av se

Anbefalte innlegg

Gjest segunda
Skrevet

Jeg har en venninne som mistet sønnen sin for to år siden. Han tok selv livet sitt. I kveld snakket jeg med en annen venninne som fortalte at hun fant sin datter liggende på gulvet hvor hun hadde sprøytet seg med noe med den hensikten å ta livet av seg. Jeg har opplevd noe lignende selv.

Hva foregår i moderne tider? Jeg holdt en tale om min bestemor for en uke siden og hun giftet seg som en 17 åring. Hun fikk åtte barn og døde da hun var 55 år gammel. Ingenting tyder på at hun noensinne prøvde å ta livet av seg selvom hun mistet en sønn i krybbedød og de første årene var så fattig at hun ikke hadde mat til barna sine.

hva er det vi mangler nå?

Skrevet

Hvorfor tror du at det er vi mangler?

Kanskje var din bestemor en sterk kvinne, som taklet det meste.

Kjenner da selv mennesker som har gått gjennom de verste prøvelser man kan tenke seg, men har bare komet styrket utav det.

Kjenner også mennesker som har gitt opp, der andre har kjempet.

Vi mennesker er bare skapt sånn, forskjellige. En ting som gjør deg glad kan gjøre noen andre triste.

Og du vet jo ikke hva datteren til venninnen din eller sønnen til venninnen din har/hadde gått igjennom, det er mange kameler enn må svelge i dette livet, og kansje klarte de ikke å svelge sine.

Har selv vært der, men kom veldig styrket utav det.

Gjest runniiia
Skrevet

har lest en del bøker fra gamle dager, virker på meg som det var like mye psykisk sykdom og selvmord på den tiden.

Skrevet

Det er tre viktige ting jeg mener vi trenger i livet, tro håp og kjærlighet

Jeg tror mange i dag mangler vesentlig mye av en eller flere av disse

Desverre

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Forventninger. Vi har forventninger om at livet skal være enkelt, meningsfylt, givende, spennende og utviklende - hele tiden. Motgang, smerte, kjedelighet, hardt arbeid blir sett på som uønsket avvik, ikke som en naturlig del av livet.

Mary Poppins
Skrevet

Du kommer med ett eksempel og lurer på hva "vi" mangler?!?

Gjest skumle greier... uten nick nå
Skrevet

Jeg har selv et søskenbarn som prøvde ta livet av seg, flere ganger... men mest for å få oppmerksomhet tror jeg. Men likevel, det blir mer og mer vanlig.

En god kompis av noen venner av meg tok livet sitt. Ingen visste at han slet,

de bare fant han død, uten et brev eller noenting, så alle sitter igjen med spørsmålet - hva skjedde? Hva var galt? Han var jo så snill og god, lykkelig, alltid blid....

Jeg tror det må være noe med samfunnet. Det er hardt å leve i dag.

En dame jeg kjenner mener folk har det for godt,

vi har ikke lært å takle motgang... og da skjer slike ting.

Jeg vet ikke jeg...

Det er jo et annet samfunn og, med mer vold, dop og fyll...

dop kan jo f.eks. "ødelegge" hjernen så en blir mer disponert for å ty til slike ting? Vet ikke jeg, men mange tyr jo til slike ting uten å ha rørt dop.

Ofte kan slike ting gå tilbake til barndommen,

en dårlig oppvekst f.eks. med foreldre som slår, drikker osv,

eller mobbing på skolen, og dette har satt dype spor, slik at det en dag tipper over...

Vanskelig å si.

Jeg har selv vært ganske nedfor, men jeg har aldri hatt mot eller samvittighet til å kunne ty til et slikt steg som å ta mitt eget liv. Jeg er for nysgjerrig på hva som venter rundt neste hjørne. Jeg vet at bak skyene er himmelen alltid blå.

Jeg hadde det ganske dårlig en periode jeg og alt så svart ut,

men jeg har en innebygd optimisme hvor jeg aldri skal gi opp, og dette har hjulpet meg på veien.

nå har jeg det så bra som aldri før :)

Det som er viktig er at venner og familie stiller opp for hverandre og er litt var

for hverandre, hvis de ser endringer i stemningsleie, at de får vedkommende til åsnakke ut om hva som plager dem.

og ta dem seriøst om de sier at de tenker på å ta livet sitt,

det er mange som sier at de bare sier det for å få oppmerksomhet,

men er det verdt å ta den sjansen?

Det er som han som ropte ulv ulv...

til slutt tror ingen på ham... men da er det for sent.

Skrevet

Forventninger. Vi har forventninger om at livet skal være enkelt, meningsfylt, givende, spennende og utviklende - hele tiden. Motgang, smerte, kjedelighet, hardt arbeid blir sett på som uønsket avvik, ikke som en naturlig del av livet.

Amen!

Gjest blåhvit
Skrevet

''hva er det vi mangler nå?''

Det er mellom 500 og 600 mennesker som tar livet sitt hver år her i Norge, det er ikke noen stor andel av befolkningen, så gi et enkelt svar på et slikt spørsmål blir for vanskelig.

Jeg leste en undersøkelse hvor det ble konkludert at 90% av de som tok livet sitt led av depresjon. Sønnen min tok livet sitt i fjor, han var manisk depressiv, han hadde vært innenfor det psykiatrisk behandlingsapparatet mer eller mindre i de siste 18 årene.

Gjest en mor med et barn for lite
Skrevet

''Ingenting tyder på at hun noensinne prøvde å ta livet av seg selvom hun mistet en sønn i krybbedød''

Jeg har også mistet et barn i krybbedød og fått fem barn, men jeg har da heller ikke prøvd å ta livet av meg.

Skrevet

Mangler vel gode nære personlige relasjoner, slik det var vektlagt i tidligere tider. For det bidrar mye til å demme opp for selvforakt. Tror selvforakten som kan være en av de viktigste grunnene til selvmord.

Tidligere tider hadde også religiøse normer som tilsa at selvmord var uakseptabelt og at man skulle vise mer omtanke for de som var langt nede...

Gjest segunda
Skrevet

Du kommer med ett eksempel og lurer på hva "vi" mangler?!?

Jeg kom med to eksempler og sa at jeg hadde opplevd noe lignende selv. Altså et tredje eksemplet, eller egentlig nr. 3 og 4. Jeg kunne godt ha plukket frem utallige eksempler, og ja lurt på hva VI moderne mennesker mangler i vår del av verden.

Det er kommet flere eksempler i tråden så jeg lurer på om fingrene dine holder til å telle dem. Hvis ikke du noensinne har kjent noen som har tatt livet av seg er du heldig. Mye heldigere enn jeg.

Gjest erles
Skrevet

Etter hva jeg har hørt så var det langt færre selvmord når det var krig her til lands. Krigen bandt menneskene sammen, de støttet hverandre og hjalp hverandre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...