Gå til innhold

Dagens sukk

Gjest dropper nicket nå

Anbefalte innlegg

Gjest dropper nicket nå
Skrevet

Min bestefar (faren til moren min), er kreftsyk og har etter all sannsynlighet ikke så lenge igjen (toppen ett år tror vi). Bestemor er på gamlehjem og har alzheimer, så bestefar bor alene i huset deres. Han har gått ned mye i vekt de siste månedene og har problemer med å få i seg mat (altså null matlyst). Mamma prøver å lage mat han liker, og vil gjerne be han på middag flere ganger i uken. Men, jeg har en far som synes han og mamma har bestefar på besøk alt for ofte, og det blir nå krangling hver gang mamma sier til pappa at hun har bedt morfar. Bestefaren min er veldig glad i å prate om seg selv, og ¨fortelle historier fra gamledager (historier vi har hørt hundre ganger før). Han pleier også å bli hele kvelden når han blir bedt, altså gjerne fra kl 7 til kl 11. Dette er grunnen til at pappa synes det er kjedelig/slitsomt å ha han så ofte på besøk.

Jeg og moren min er ganske frustrerte over pappas uvillighet i denne situasjonen. Mamma sliter med konstant dårlig samvittighet overfor morfar, fordi hun synes det er så trist at han sitter alene på kveldene. Heldigvis har morfar mange venner, og også 3 andre barn, der 1 av dem er flinke til å ta seg av han. Så sånn sett er det ikke så mange dagene han er helt alene, men noen blir det jo.

Spørsmålet er; er det urimelig av mamma å be morfar på middag 3 ganger i uken, når pappa synes det er så kjedelig? Eller er det pappa som er den urimelige her? Jeg synes naturligvis sistnevnte. Etter min mening er pappa veldig egoistisk her.

P.s Jeg skulle gjerne bedt han til meg i min leilighet, men jeg bor i 5 etasje uten heis så det er ikke aktuelt.

Skrevet

hvis det er så slitsomt for faren din så kan vel han dra et annet sted de dagene? bestefaren din er jo tross alt syk..

Gjest septembermum
Skrevet

Denne siste tiden bestefaren din har igjen er verdifull og dere må ta vare på hvert minutt. Det er fint at han fortsatt klarer å få i seg mat tross dårlig matlyst og disse måltidene hos dere er viktige.

Jeg syns faren din burde respektert dette. Hvis han har problemer med at bestefar er der så ofte så får han finne på noe å gjøre de gangene, f.eks. besøke noen eller ta seg en joggetur.

Gjest hvordan velge
Skrevet

Din mor gjør rett, forutsatt at hun også bruker nok tid på din far. Ektefeller trenger en del tid alene skal de få ekteskap til å fungere godt. Hun prioritere ekteskapet først. Siste del av kvelden burde gå til ektemann.

Skrevet

Hva om dere kan variere med at du og din mor noen dager tar med mat til din morfar og lager mat hos han? Kanskje din far syns det er lettere å takle besøkene dersom de kan begrenses til 1-2 dager i uka?

Skrevet

Hva om dere kan variere med at du og din mor noen dager tar med mat til din morfar og lager mat hos han? Kanskje din far syns det er lettere å takle besøkene dersom de kan begrenses til 1-2 dager i uka?

Tillegg: Veldig ofte handler det ikke om hvem som har rett eller feil, men om å finne en løsning som alle involverte kan leve med.

Gjest dropper nicket nå
Skrevet

Ja jeg har snakket om det med mamma så det blir nå sannsynligvis til at vi gjør det innimellom. Evnt så får pappa dra ut en tur, en av dagene i uken når vi har morfar. Det vil se veldig merkerlig ut, men det får han ta på sin kappe.

Min far er en person som har vanskelig for å tro at noen egentlig er såå syke, mao han mener at mamma overdriver hvor syk morfar er, og tror at han kommer til å leve i flere år fremover. Hans argument er derfor at vi ikke kan basere oss på å ha morfar 3 ganger i uken i flere år fremover. Faren min var akkurat lik da hans egen far døde, altså at han ikke forstod alvoret før det var for sent.

Skrevet

Jeg synes det er faren din som er urimelig. I visse situasjoner er det etter min mening naturlig å strekke seg litt for å hjelpe en annen, og det å ha en alvorlig syk svigerfar er en slik situasjon.

trollemor;o)
Skrevet

Jeg syns faren din bør skjerpe seg!! Jeg skjønner godt at det blir slitsomt og at han blir lei, men da må han tenke seg om og huske at han ikke har lenge igjen.

Gjest Mener nå jeg
Skrevet

Så syk som bestefaren din er så synest jeg at dere gjør slik som er best for bestefaren og moren din. Viss bestefaren din var frisk, da kunne jeg forstått faren din.

Nyt tiden med bestefar.

Skrevet

Er det ikke mulig å la bestefar komme på besøk til mamma uten å bli hele kvelden? Kan de gjøre en avtale om at han kjøres hjem i 21-tiden f.eks?

Gjest dropper nick nå
Skrevet

Er det ikke mulig å la bestefar komme på besøk til mamma uten å bli hele kvelden? Kan de gjøre en avtale om at han kjøres hjem i 21-tiden f.eks?

Det hadde vært helt ypperlig, men bestefaren min ville blitt meget fornærmet om han fikk beskjed om at han måtte dra tidlig.

Mamma har også prøvd å be han litt tidligere på kveldene (rundt 5 tiden), men da også sitter han gjerne til halv elleve-elleve. Det betyr jo bare at han koser seg i vårt selskap, så det er jo egentlig veldig hyggelig, men pappa synes som sagt det blit litt too much.

Skrevet

Det hadde vært helt ypperlig, men bestefaren min ville blitt meget fornærmet om han fikk beskjed om at han måtte dra tidlig.

Mamma har også prøvd å be han litt tidligere på kveldene (rundt 5 tiden), men da også sitter han gjerne til halv elleve-elleve. Det betyr jo bare at han koser seg i vårt selskap, så det er jo egentlig veldig hyggelig, men pappa synes som sagt det blit litt too much.

Jeg tror jeg likevel hadde valgt å si til bestefar at det blir litt for sent om han blir så lenge som til 23. Der jeg kommer fra er det normal høflighet og ikke dra senere enn kl. 22, med mindre det er fest :)

Folk skal jo legge seg og på jobb, og trenger da å komme i seng i rett tid.

Om bestefar ikke forstår dette, så bør han gå i seg selv...

Men, ting er enkle i teorien og vanskelige i praksis - så jeg forstår at det ikke nødvendigvis er så enkelt :(

Gjest Shira :o)
Skrevet

'' er kreftsyk og har etter all sannsynlighet ikke så lenge igjen (toppen ett år tror vi). ''

På grunn av dette synes jeg moren din har helt rett til å gjøre det slik hun gjør! Hva er ett år? Det er tid dere dessverre ikke får tilbake, verdifull tid som dere må verne om, benytte.

Jeg kan forstå at det kan være slitsomt for faren din med så mye besøk, men i denne situasjonen mener jeg at han må stige tilside og se det store bildet her. Det er en kort periode, en viktig periode! Bestefaren din trenger næring, trenger nærhet, han vil nok dessverre bli dårligere utover, så det at han nå kan komme på besøk og orke å være der, er gull verdt!

Denne tiden tror jeg vil være mye verdt senere.

Moren din kan også dra hjem til han kanskje? Slik at faren din ikke blir helt overkjørt, det er dumt dersom det utvikler seg bitterhet nå. Så jeg tror jeg ville tatt en god lang prat, fortalt dette om at denne tiden er verdifull og høre om det kan inngå kompromiss, at moren din drar hjem til din bestefar, samt at bestefar forsatt får komme til dem.

Skrevet

Det er uten tvil pappa som er den urimelige her! Har han ikke det minste snev av forståelse for at hans kone vil tilbringe mye av tiden sammen med sin far som snart skal dø??? *sjokkert*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...