Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en bil som har stått en god stund, og derfor er uten gyldig PKK ("EU-kontroll"), men er forsikret, osv.

Er det lov å kjøre denne hjemmefra og til verksted for å få den testet og godkjent?

I Storbritannia er det veldig alvorlig å kjøre en bil uten gyldig PKK, men de gjør unntak for å kjøre til verksted når time er bestilt. Er det et lignende unntak i Norge?

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

Du har ikke lov til å kjøre den til verkstedet. Dra på trafikkstasjonen og få deg prøveskilter.

Bilen blir da ikke tryggere å kjøre av den grunn (hvis den var trafikkfarlig i utgangspunktet)?

Prøveskilt gir vel bare ansvarsforsikring? Det har jeg jo allerede, selv om jeg skal sjekke om den er gyldig når jeg ikke har PKK.

Med vennlig hilsen

Mary Poppins

Bilen blir da ikke tryggere å kjøre av den grunn (hvis den var trafikkfarlig i utgangspunktet)?

Prøveskilt gir vel bare ansvarsforsikring? Det har jeg jo allerede, selv om jeg skal sjekke om den er gyldig når jeg ikke har PKK.

Med vennlig hilsen

Nei den blir ikke tryggere men poenget er jo at du ikke har lov til å kjøre rundt på skiltene som er på bilen nå.

Men man kan få noe som heter dagskjennemerker på trafikkstasjonen, som er gyldig en dag og koster 225kr.

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Proveskilt

Da kan du kjøre til verkstedet. Dog må det jo sies at hvis bilen er tvilsom så er det bedre å få hjelp av Viking eller liknende.

brilleslangen

Så lenge du har skilter på bilen mener jeg(les dette er min mening) at du har lov å kjøre bilen til verksted selv om du ikke har gyldig PKK. såfremt du ikke vet om feil /mangler som med sikkerhet ville medført kjøreforbud. (eks bremser som ikke virker) Men om min mening sammenfaller med lovverket aner jeg ikke. Men det trues jo med avskilting hvis man ikke følger opp kontrollen, og derfor mener jeg at så lenge du fortsatt har skiltene til bilen, så har du lov å kjøre bilen til verksted.

Her står det forresten litt om kontrollen

http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Media/Nyhetsarkiv/Nasjonalt/121734.cms

Nei den blir ikke tryggere men poenget er jo at du ikke har lov til å kjøre rundt på skiltene som er på bilen nå.

Men man kan få noe som heter dagskjennemerker på trafikkstasjonen, som er gyldig en dag og koster 225kr.

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Proveskilt

Da kan du kjøre til verkstedet. Dog må det jo sies at hvis bilen er tvilsom så er det bedre å få hjelp av Viking eller liknende.

Hei,

Tusen takk.

Det står: "Prøvekjennemerker tillates bare brukt på kjøretøy som ikke er registrert."

Jeg har jo skilt til bilen (selv om jeg har tatt dem av (den er jo begjært avskiltet før jeg kjøpte den, men Vegvesenet sa at jeg like gjerne kunne beholde skiltene hjemme!)), så den er vel registrert da?

Med vennlig hilsen

Annonse

Så lenge du har skilter på bilen mener jeg(les dette er min mening) at du har lov å kjøre bilen til verksted selv om du ikke har gyldig PKK. såfremt du ikke vet om feil /mangler som med sikkerhet ville medført kjøreforbud. (eks bremser som ikke virker) Men om min mening sammenfaller med lovverket aner jeg ikke. Men det trues jo med avskilting hvis man ikke følger opp kontrollen, og derfor mener jeg at så lenge du fortsatt har skiltene til bilen, så har du lov å kjøre bilen til verksted.

Her står det forresten litt om kontrollen

http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Media/Nyhetsarkiv/Nasjonalt/121734.cms

Takk!

Hvis jeg blir stoppet skal jeg si til politiet at "Noen på DOL sa det var OK!"! ;-)

(Det er godt mulig jeg ringer til dem, og/eller får prøveskilt.) Ironisk nok får man prøveskiltene rett ved siden av verkstedet jeg bruker!

Med vennlig hilsen

Mary Poppins

Hei,

Tusen takk.

Det står: "Prøvekjennemerker tillates bare brukt på kjøretøy som ikke er registrert."

Jeg har jo skilt til bilen (selv om jeg har tatt dem av (den er jo begjært avskiltet før jeg kjøpte den, men Vegvesenet sa at jeg like gjerne kunne beholde skiltene hjemme!)), så den er vel registrert da?

Med vennlig hilsen

Hmm men hvis en bil ikke er eu-godkjent så blir den vel begjært avregistrert?

Nå ble jeg litt usikker..

Er du ikke medlem i NAF, Falk el.l? Da har du et par gratis tauinger i året. :)

Jo, jeg er medlem i NAF, men det krever jo at bilen er "på veien" i utgangspunktet.

Dvs. jeg kan sikkert kjøre den ut av garasjen, si at den ikke virker, og få dem til å taue den til garasjen! ;-)

Med vennlig hilsen

Gjest old doller

Om bilen er begjært avregistrert så gjør du igrunn noe ulovlig, det er jo alt ettersom hvor "runde" politiet, UP, Statens vegvesen personell er på reglene om du blir stoppet og hvilke straffer dette vil bli. Det du gjør lurest i å ta skiltene av bilen og leie prøveskilt for den dagen slik at du slipper å betale x antall tusen kroner i bot. Altså du må avregistrere bilen din, men gi beskjed om at bilen skal på EU kontroll og at de ikke skal gjemme bort skiltene dine alt for godt.

Men haken ved det er jo om bilen ikke blir godkjent får du ikke tilbake skiltene før den er godkjent.

Forsikringen din vil ikke gjelde om bilen ikke er i "kjørbar" stand, og det kan jo egentlig bare fastslåes ved en EU kontroll.

En bra fingerregel for de som skal fixe på biler over tid, er å skru av skiltene og levere dem inn, skiltene blir jo oppbevart på vegvesenet i 6 mnd uansett, og sånn kan man jo også slippe litt unna en HEL åravgift iforhold til en halv om man bruker mere enn et halvt år på "prosjektet"

Det koster uansett ikke mere enn 120 kr for et nytt par med skilt, om du måtte bruke lang tid på å fikse opp bilen.

Håper dette var nyttig info

brilleslangen

Takk!

Hvis jeg blir stoppet skal jeg si til politiet at "Noen på DOL sa det var OK!"! ;-)

(Det er godt mulig jeg ringer til dem, og/eller får prøveskilt.) Ironisk nok får man prøveskiltene rett ved siden av verkstedet jeg bruker!

Med vennlig hilsen

he he.. ja du kommer sikkert langt med å "skylde" på DOL. :-)

Det sikreste er nok prøveskilt eller å få noen til å frakte bilen på henger... slik de gjør de bilene som er med på billøp...

Eller du kan ta sjansen og spille uskyldig og dum"jeg trodde at..."

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...