Gå til innhold

Hvordan beskytte tennene når man kaster opp?

Anbefalte innlegg

Gjest tannproblemer
Skrevet

jeg er i perioder plaget med kronisk kvalme og oppkast. Legene vet ikke hvorfor dette skjer. Kanskje har det en sammenheng med magesmerter eller angst.

Hvordan beskytter jeg tennene best mulig? jeg har heldigvis en del tannsten som har hindret hull, men langvarig oppkast kan jo heller ikke være bra for tennene på sikt.

Noen med erfaring?

Gjest septembermum
Skrevet

Jeg har hatt en del kvalme i forbindelse med svangerskapet nå,

og da har jeg ikke orket pusse tennene rett etter, ikke er det bra heller pga syren mykner opp tannemaljen, så en bør vente til det har nøytralisert seg.

Løsningen har vært å skylle tennene med fluorskylling,

jeg har brukt ukesskyllingen daglig, den er sterkere enn vanlig fluor og

man trenger litt ekstra beskyttelse når man ikke får pusset tennene skikkelig.

Bytt til den mykeste tannbørsten, men ikke børst rett etter du har spydd.

Skyll tennene med vann eller fluorskylling, vent en halvtime før du børster.

Gjest fattigmor
Skrevet

Magesmerter og angst sier du ?

Har du tatt Gastroskopi? Det ville vært naturlig å undersøke magen,ved hyppig oppkast! så sant du ikke er gravid da:0)

Gjest tannkrem
Skrevet

I tillegg til ukesskylling daglig som en forslår, anbefaler jeg at du gnir tannpasta på tennene. Det gir ekstra beskyttelse, siden du bare gjør vondt verre ved å bruke tannbørste.

Lærte dette i forhold til bulimikere, hvordan de best tar vare på tennene når de uansett ikke klarer å la være å spy.

Skrevet

Jeg har hatt en del kvalme i forbindelse med svangerskapet nå,

og da har jeg ikke orket pusse tennene rett etter, ikke er det bra heller pga syren mykner opp tannemaljen, så en bør vente til det har nøytralisert seg.

Løsningen har vært å skylle tennene med fluorskylling,

jeg har brukt ukesskyllingen daglig, den er sterkere enn vanlig fluor og

man trenger litt ekstra beskyttelse når man ikke får pusset tennene skikkelig.

Bytt til den mykeste tannbørsten, men ikke børst rett etter du har spydd.

Skyll tennene med vann eller fluorskylling, vent en halvtime før du børster.

takk for rådene:))

Gjest tannproblemer
Skrevet

Magesmerter og angst sier du ?

Har du tatt Gastroskopi? Det ville vært naturlig å undersøke magen,ved hyppig oppkast! så sant du ikke er gravid da:0)

Jeg er ikke gravid. Tatt gastroskopi før uten at de fant noe galt. Jeg vet ikke hvor problemet ligger men nå tenker jeg først og fremst på å sikre tennene mine. Ikke morsomt å gå med gebiss i ung alder.

Gjest septembermum
Skrevet

Men jeg ville bedt om en grundigere utredning i alle fall, ikke bra for helsa di å spy så lenge, du mister jo viktige næringsstoffer. Pass på å få i deg nok væske.

Hvor ofte spyr du egentlig?

Er jo ofte man ender i en vond sirkel, mister matlysta og blir kvalm pga man ikke spiser osv.

Må starte i det små så man klarer å holde på det lille, spise smaksnøytrale ting og unngå lukter som kan fremkalle brekninger. Når du blir kvalm, prøv å legg deg ned i sideleie og hold ut lengst mulig uten å spy, la det gå lenger og lenger tid mellom hver gang. Øk på matmengden etterhvert som du ser at du klarer å holde på maten.

Skrevet

Har egentlig ingen veldig gode råd bortsett fra at det kan lønne seg å vente en god stund før du pusser tennene etterpå iallefall. Emaljen blir veldig skadet av oppkastet, og det kan være lurt å la syren "roe" seg før du pusser. Vet at man anbefaler minst syv minutt etter å ha drukket juice. På oppkast er det nok en del lengre.

Gjest Tatjana
Skrevet

Etter at du har kastet opp, skyller du munnen med vann gjetatte ganger til all smaken er borte. Deretter skyller du med fluorskylling. IKKE puss tennene, bare skyll.

Gjest runa i ulla
Skrevet

Bruker du p-piller eller andre medisiner? Jeg får det slik som deg på lamictal (da kunne jeg spy opptil 10 ganger om dagen), og har det i noe mildere grad når jeg bruker p-piller.

Dessverre blir tennene ødelagt ja, selv om man skyller de etterpå og passer på å ikke pusse rett etter (jeg spydde spesielt lett når jeg nettopp pusset tennene)

60.000 kr ble det for nye tenner i overkjeften, nav sponset bare 40.000kr

hadde jeg lagt meg inn på en psykiatrisk avd hadde alt blitt gratis, så kanskje du rett og slett burde prøve å bli lagt inn =/

medfølende hilsen en som har vært der..

Gjest tannproblemer
Skrevet

Bruker du p-piller eller andre medisiner? Jeg får det slik som deg på lamictal (da kunne jeg spy opptil 10 ganger om dagen), og har det i noe mildere grad når jeg bruker p-piller.

Dessverre blir tennene ødelagt ja, selv om man skyller de etterpå og passer på å ikke pusse rett etter (jeg spydde spesielt lett når jeg nettopp pusset tennene)

60.000 kr ble det for nye tenner i overkjeften, nav sponset bare 40.000kr

hadde jeg lagt meg inn på en psykiatrisk avd hadde alt blitt gratis, så kanskje du rett og slett burde prøve å bli lagt inn =/

medfølende hilsen en som har vært der..

Hvor lenge skal en ha vært innlagt på på (p)sykehus før en får gratis behandling? hva sier lovverket?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...