Gå til innhold

Om intelligens

Anbefalte innlegg

Gjest sannhetens time
Skrevet

Intelligens er det som setter deg i stand til å ta deg frem i livet uten akademisk utdannelse. Akademisk utdannelse er det som setter deg i stand til å ta deg frem i livet uten intelligens.

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

15

• Mandolaika

11

• hidi, the scorpion

5

• Angustia

2

Skrevet

Dette er utsagn som jeg kategoriserer i gruppen "Tapernes trøst".

Gjest sannhetens time
Skrevet

Dette er utsagn som jeg kategoriserer i gruppen "Tapernes trøst".

Tjah, er man taper fordi man ikke har høyere akademisk utdannelse? Man kan da klarer seg ganske bra uten...

Skrevet

Tjah, er man taper fordi man ikke har høyere akademisk utdannelse? Man kan da klarer seg ganske bra uten...

Nei, man er taper fordi man sprer slike "ordtak". Det sier utrolig mye om en person.

Gjest Frk Juli
Skrevet

Nei, man er taper fordi man sprer slike "ordtak". Det sier utrolig mye om en person.

Man er ingen taper fordi men ikke har akademisk utdannelse. Men man har da heller ikke mindre intelligens selv om man har akademisk utdannelse. Dette var vel et litt humoristisk utsagn.

Skrevet

Vet du fordelen med å være intelligent?

Jo....du kan late som du er dum:0)

også en trøst

Skrevet

Man må ha intelligens for å kunne fullføre svært mange akademiske utdanninger.

Og hvis du først leter etter ordtak:

Emosjonell intelligens er en trøstepremie for de som ikke har IQ.

:-)

Gjest trådstarter
Skrevet

Du står naturligvis fritt til selv å ha din egen definisjon av hva intelligens er for noe. =)

Å si at det _er_ det og det, er derimot noe jeg ser på som et tegn på manglende intelligens... (hva det er ligger jo i spraket...)

Nå var det ikke jeg som fant på den da, fant den på nettet. Men det kan kanskje være noe i det. Har sett akademikere som ikke har peiling på annet enn det de driver med og er ganske dumme ellers.. (unnskyld)

og folk som ikke har så høy utdannelse, men pga sin intelligens og smarthet likevel har klart seg bra tross alt.

Selvsagt finnes det de med lav intelligens som dermed har klart seg dårlig på alle måter, men høy utdannelse er ikke nødvendigvis forenlig med høyt intellekt.

Også kan vi jo snakke om EQ og AQ osv som er vel så viktig som IQ :)

Gjest trådstarter
Skrevet

Man må ha intelligens for å kunne fullføre svært mange akademiske utdanninger.

Og hvis du først leter etter ordtak:

Emosjonell intelligens er en trøstepremie for de som ikke har IQ.

:-)

Jeg har høy IQ og gjort det bra på skolen.

Likevel var det en del andre faktorer som har gjort at jeg har valgt å ikke ta høyere utdannelse. Har likevel klart meg ganske bra :)

Men nå var det ikke jeg som fant på det uttrykket, jeg fant det på nettet og tenkte jeg ville starte en liten diskusjon på dette.

Er høy utdannelse nødvendigvis forenlig med høy intelligens?

Også har vi det som heter EQ og AQ osv som forskerne driver og snakker om.

Ser en del akademikere som er veldig flinke i det de er utdannet til,

men når det gjelder andre ting så er de helt på bærtur...

Samtidig har jeg sett vanlige folk med vanlige jobber som har så stort intellekt og forståelse for ting og tang at jeg blir stående og bare måpe.

Gjest trådstarter
Skrevet

Man er ingen taper fordi men ikke har akademisk utdannelse. Men man har da heller ikke mindre intelligens selv om man har akademisk utdannelse. Dette var vel et litt humoristisk utsagn.

Det var heller ikke det som var meningen,

at en med høy utdannelse har lav intelligens. Selvsagt har han ikke det. Må jo ha litt i skolten for å kunne klare å fullføre en slik utdannelse....

Men jeg tror ordtaket skal tolkes mer som at høy utdannelse ikke nødvendigvis er fornelig med høy intelligens.

En med lav utdannelse kan ha vel så høy intelligens, men det kan være andre faktorer som har gjort at han ikke har tatt høy utdannelse.

F.eks. vet jeg om en som var lege,

han omskolerte seg og ble rørlegger....

Joda, han har den høye utdannelsen,

men det var rørlegger som var den store drømmen.

En rørlegger kan altså ha like stor intelligens som en lege.

Skrevet

Nå var det ikke jeg som fant på den da, fant den på nettet. Men det kan kanskje være noe i det. Har sett akademikere som ikke har peiling på annet enn det de driver med og er ganske dumme ellers.. (unnskyld)

og folk som ikke har så høy utdannelse, men pga sin intelligens og smarthet likevel har klart seg bra tross alt.

Selvsagt finnes det de med lav intelligens som dermed har klart seg dårlig på alle måter, men høy utdannelse er ikke nødvendigvis forenlig med høyt intellekt.

Også kan vi jo snakke om EQ og AQ osv som er vel så viktig som IQ :)

Hva er AQ?

Skrevet

Likevel var det en del andre faktorer som har gjort at jeg har valgt å ikke ta høyere utdannelse. Har likevel klart meg ganske bra :)

Men nå var det ikke jeg som fant på det uttrykket, jeg fant det på nettet og tenkte jeg ville starte en liten diskusjon på dette.

Samtidig har jeg sett vanlige folk med vanlige jobber som har så stort intellekt og forståelse for ting og tang at jeg blir stående og bare måpe.

"Ser en del akademikere som er veldig flinke i det de er utdannet til, men når det gjelder andre ting så er de helt på bærtur... Samtidig har jeg sett vanlige folk med vanlige jobber som har så stort intellekt og forståelse for ting og tang at jeg blir stående og bare måpe."

Signerer dette, har registrert det samme selv mange ganger.

Gjest Frk. Juli
Skrevet

Synest du skriver mye fornuftig her. Spennende dette med intelligens..... Hva man bruker den til, og hvem som benytter seg av den osv.

Skrevet

Hva er AQ?

IQ for dyslektikere? ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det var heller ikke det som var meningen,

at en med høy utdannelse har lav intelligens. Selvsagt har han ikke det. Må jo ha litt i skolten for å kunne klare å fullføre en slik utdannelse....

Men jeg tror ordtaket skal tolkes mer som at høy utdannelse ikke nødvendigvis er fornelig med høy intelligens.

En med lav utdannelse kan ha vel så høy intelligens, men det kan være andre faktorer som har gjort at han ikke har tatt høy utdannelse.

F.eks. vet jeg om en som var lege,

han omskolerte seg og ble rørlegger....

Joda, han har den høye utdannelsen,

men det var rørlegger som var den store drømmen.

En rørlegger kan altså ha like stor intelligens som en lege.

''

En rørlegger kan altså ha like stor intelligens som en lege.''

Selvsagt kan en rørlegger det, men (bortsett fra at det kanskje er usannsynlig) så gir den høyere utdanningen en person "verktøy" til å bruke intelligensen.

Med vennlig hilsen

Skrevet

IQ for dyslektikere? ;-)

Med vennlig hilsen

Godt mulig. :-) Jeg har aldri hørt om AQ, så jeg har sikkert lav IQ eller EQ jeg da, som ikke vet hva AQ er. :-)

hidi, the scorpion
Skrevet

Tror du er på ville veier med din definisjon:) IQ er også evnen til å forutse fremtidige konsekvenser, av de valg vi gjør i dag! Man er bevisst på utdannelse, som i fremtiden vil sikre ens egne ambisjoner.

Men en lege kan godt ha høy IQ og lavere EQ, og passer kanskje bedre som forsker...

Tror det er medfødt;)

Gjest trådstarter
Skrevet

IQ for dyslektikere? ;-)

Med vennlig hilsen

En liten rettelse til gode herr Sør:

At noen har dysleksi vil ikke si det samme som at vedkommende har lav intelligens.

Han er bare ordblind.

Kronprinsen er blant annet en av de som sliter med dysleksi, men til tross for dette har han jo klart seg bra :) (joda, kongelig blod hjelper litt det og....)

Apropos intelligensformer så finnes det jo mye:

linje med AQ (adaptiv intelligens)-, PQ (partnerskapsintelligens)-, KQ (kreativitetsintelligens)- og MQ (moralsk intelligens)

Skrevet

''Ser en del akademikere som er veldig flinke i det de er utdannet til, men når det gjelder andre ting så er de helt på bærtur... Samtidig har jeg sett vanlige folk med vanlige jobber som har så stort intellekt og forståelse for ting og tang at jeg blir stående og bare måpe.''

Men her er det du som veksler mellom å snakke om utdanning og intellekt.

For det første, det er klart at du legger merke til hver gang renholderen løser differensielle eller eksistensielle problemstillinger, og hjernen fester seg ved unntakene.

For det andre, selvsagt kan dette forekomme (det er da ingen som sier at folk uten utdanning nødvendigvis har lav IQ), men i gjennomsnitt så vil folk med høy utdanning ha høyere IQ enn folk som ikke tok høyere utdanning.

Det er heller ikke slik at folk med høy IQ/udannning ikke er praktisk anlagt. Det er bare fordommer.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...