Gå til innhold

Om intelligens

Anbefalte innlegg

Skrevet

En liten rettelse til gode herr Sør:

At noen har dysleksi vil ikke si det samme som at vedkommende har lav intelligens.

Han er bare ordblind.

Kronprinsen er blant annet en av de som sliter med dysleksi, men til tross for dette har han jo klart seg bra :) (joda, kongelig blod hjelper litt det og....)

Apropos intelligensformer så finnes det jo mye:

linje med AQ (adaptiv intelligens)-, PQ (partnerskapsintelligens)-, KQ (kreativitetsintelligens)- og MQ (moralsk intelligens)

''En liten rettelse til gode herr Sør: At noen har dysleksi vil ikke si det samme som at vedkommende har lav intelligens. ''

Og hvor fikk du det fra? Hvor skriver jeg at folk med dysleksi har lav intelligens?

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

15

• Mandolaika

11

• hidi, the scorpion

5

• Angustia

2

Gjest trådstarter
Skrevet

''En liten rettelse til gode herr Sør: At noen har dysleksi vil ikke si det samme som at vedkommende har lav intelligens. ''

Og hvor fikk du det fra? Hvor skriver jeg at folk med dysleksi har lav intelligens?

Fordi du sarkastisk sa

"IQ for dyslektikere? ;-)"

som om dyslektikere hadde lav iq.

Jeg er ikke dyslektiker, men følte jeg måtte sette deg litt på plass der.

Gjest trådstarter
Skrevet

Godt mulig. :-) Jeg har aldri hørt om AQ, så jeg har sikkert lav IQ eller EQ jeg da, som ikke vet hva AQ er. :-)

Jeg har høy iq, men skulle ønske jeg hadde større EQ.

Skrevet

En liten rettelse til gode herr Sør:

At noen har dysleksi vil ikke si det samme som at vedkommende har lav intelligens.

Han er bare ordblind.

Kronprinsen er blant annet en av de som sliter med dysleksi, men til tross for dette har han jo klart seg bra :) (joda, kongelig blod hjelper litt det og....)

Apropos intelligensformer så finnes det jo mye:

linje med AQ (adaptiv intelligens)-, PQ (partnerskapsintelligens)-, KQ (kreativitetsintelligens)- og MQ (moralsk intelligens)

Jeg oppfattet det ikke slik at Sør mente de som hadde dysleksi hadde noe lavere IQ!

Skrevet

Fordi du sarkastisk sa

"IQ for dyslektikere? ;-)"

som om dyslektikere hadde lav iq.

Jeg er ikke dyslektiker, men følte jeg måtte sette deg litt på plass der.

1) Hvor er sarkasmen?

2) Hvor får du det fra at jeg tror dyslektikere har lav IQ?

Her prosjiserer du dine egne fordommer over på meg. Det er ingen sarkasme i det innlegget, og heller ingen insinuasjon om at dyslektikere har lav IQ. (For en tåpelig idé!)

Skrevet

Jeg oppfattet det ikke slik at Sør mente de som hadde dysleksi hadde noe lavere IQ!

Det mener jeg selvsagt heller ikke.

Dog er jeg litt usikker på IQen til "folk" som tror jeg mener noe slikt, basert på den setningen! ;-)

Med vennlig hilsen

Gjest trådstarter
Skrevet

''Ser en del akademikere som er veldig flinke i det de er utdannet til, men når det gjelder andre ting så er de helt på bærtur... Samtidig har jeg sett vanlige folk med vanlige jobber som har så stort intellekt og forståelse for ting og tang at jeg blir stående og bare måpe.''

Men her er det du som veksler mellom å snakke om utdanning og intellekt.

For det første, det er klart at du legger merke til hver gang renholderen løser differensielle eller eksistensielle problemstillinger, og hjernen fester seg ved unntakene.

For det andre, selvsagt kan dette forekomme (det er da ingen som sier at folk uten utdanning nødvendigvis har lav IQ), men i gjennomsnitt så vil folk med høy utdanning ha høyere IQ enn folk som ikke tok høyere utdanning.

Det er heller ikke slik at folk med høy IQ/udannning ikke er praktisk anlagt. Det er bare fordommer.

Med vennlig hilsen

Det finnes unntak begge veier,

selvsagt gjør det det.

Men jeg syns det er en del fordommer blant akademikere der de ser ned på de som ikke har så høy utdannelse og tror de er dumme.

Det kan faktisk være andre årsaker enn lav intelligens som gjorde at de ikke

tok en høyere utdannelse.

Jeg kan godt gjøre en oppramsing av årsaker :)

Jeg kjenner folk som har tatt høy utdannelse, men som har angret og følt de har havnet på helt feil hylle i livet...

kanskje hadde de vært lykkeligere som snekkere.

Jeg syns i alle fall det er koseligere å prate med snekkere enn blærete akademikere som Sør ;-) neida (nå får jeg snart en knyttneve)

Skrevet

"Hvor skriver jeg at folk med dysleksi har lav intelligens?"

Du skrev det ingen steder og jeg oppfattet det heller ikke som at du mente det slik i det hele tatt.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg har høy iq, men skulle ønske jeg hadde større EQ.

Enig med deg;)

Mange seriemordere har hatt høy IQ, men scorer null på EQ, de er sosiopater....!

Sammenligner ikke med deg altså!

Gjest trådstarter
Skrevet

Det mener jeg selvsagt heller ikke.

Dog er jeg litt usikker på IQen til "folk" som tror jeg mener noe slikt, basert på den setningen! ;-)

Med vennlig hilsen

Dette er jo basert fra tidligere erfaringer med hva jeg har sett deg skrive her på DOL herr Sør, du pleier å ha en sarkastisk tone.

Og du sa intelligens for de med dyslektikere... i en sarkastisk tone,

så da tolket jeg det dithen at du mente at dyslektikere hadde lavere iq.

Men du kan kanskje forklare hva eksakt du mente med det utsagnet?

Gjest trådstarter
Skrevet

"Hvor skriver jeg at folk med dysleksi har lav intelligens?"

Du skrev det ingen steder og jeg oppfattet det heller ikke som at du mente det slik i det hele tatt.

Da skjønner du deg ikke på sarkasme.

Gjest trådstarter
Skrevet

1) Hvor er sarkasmen?

2) Hvor får du det fra at jeg tror dyslektikere har lav IQ?

Her prosjiserer du dine egne fordommer over på meg. Det er ingen sarkasme i det innlegget, og heller ingen insinuasjon om at dyslektikere har lav IQ. (For en tåpelig idé!)

Så hva mente du med det du sa da?

Du foreslo at AQ var intelligens for de med dyslektikere? Hallo....

Må ha lav iq for å ikke skjønne at det der var litt sarkastisk sagt. Du mente det kanskje ikke slik, du slengte vel ut noe uten å tenke deg om.... at du kanskje såret noen her inne som faktisk sliter med dysleksi.

Og når jeg er inne på temaet, så kan faktisk dysleksi være en årsak til at enkelte faller ut av systemet og ikke tar/fullfører høyere utdannelse, rett og slett pga de må slite litt mer, og da er det nok en del som gir opp på veien. Intelligensen er det ingenting i veien med, men de har et handikapp pga dysleksien som gjør det hele "litt" vanskeligere.

Skrevet

Da skjønner du deg ikke på sarkasme.

"Da skjønner du deg ikke på sarkasme."

Jasså sier du det gitt, nå tror jeg du må ta deg en pause her jeg. Ikke bare anklager du Sør for å være sarkastisk, jeg forstår meg heller ikke på sarkasme.

Makan!

Gjest trådstarter
Skrevet

Enig med deg;)

Mange seriemordere har hatt høy IQ, men scorer null på EQ, de er sosiopater....!

Sammenligner ikke med deg altså!

men jeg ER en sosiopat jeg :D Mohahahaoahaha

Gjest trådstarter
Skrevet

Jasså sier du det gitt, nå tror jeg du må ta deg en pause her jeg. Ikke bare anklager du Sør for å være sarkastisk, jeg forstår meg heller ikke på sarkasme.

Makan!

kan hende dere ikke vet hva sarkasme er :)

Skrevet

kan hende dere ikke vet hva sarkasme er :)

Jeg vet meget godt hva både sarkasme og ironi er, ellers takk skal du ha for bedrevitenskapen og belæringen. :-)

Tror du dette jeg skrev her nå var sarkastisk eller ironisk ment? Kan du vite det etter bare disse linjene?

Når man skrev så lite som det Sør skrev her, er det umulig å tolke sarkasme inn i det. Det er du som tillegger det han skrev sarkasme. Når han i tillegg sier det ikke var sarkastisk ment, må du nok bare gi deg her.

Gjest trådstarter
Skrevet

Makan!

For ordens skyld:

Sarkasme er håning, gjøn av eller latterliggjøring av en person, situasjon eller ting. Det brukes ofte på en humoristisk eller ironisk måte og uttrykkes gjennom stemmens intonasjoner så som å overvektlegge det aktuelle utsagn eller enkelte ord og framføres ofte med et nedlatende kroppspråk. Dette kan også uttrykkes skriftlig.

Jeg vil også rette en parallell mot Ironi som er et bevisst uttrykk for flertydighet, for eksempel ved at man sier én ting, men mener noe annet, ofte det motsatte. Ironi kan uttrykkes både i skrift og i tale, og kan oppleves som en uskyldig spøk, men også som spottende hån.

Gjest trådstarter
Skrevet

Jeg vet meget godt hva både sarkasme og ironi er, ellers takk skal du ha for bedrevitenskapen og belæringen. :-)

Tror du dette jeg skrev her nå var sarkastisk eller ironisk ment? Kan du vite det etter bare disse linjene?

Når man skrev så lite som det Sør skrev her, er det umulig å tolke sarkasme inn i det. Det er du som tillegger det han skrev sarkasme. Når han i tillegg sier det ikke var sarkastisk ment, må du nok bare gi deg her.

Men da må han forklare hva han la i det da, da han

ironisk skrev iq for dyslektikere.

Har ikke dyslektikere vanlig iq?

Skrevet

For ordens skyld:

Sarkasme er håning, gjøn av eller latterliggjøring av en person, situasjon eller ting. Det brukes ofte på en humoristisk eller ironisk måte og uttrykkes gjennom stemmens intonasjoner så som å overvektlegge det aktuelle utsagn eller enkelte ord og framføres ofte med et nedlatende kroppspråk. Dette kan også uttrykkes skriftlig.

Jeg vil også rette en parallell mot Ironi som er et bevisst uttrykk for flertydighet, for eksempel ved at man sier én ting, men mener noe annet, ofte det motsatte. Ironi kan uttrykkes både i skrift og i tale, og kan oppleves som en uskyldig spøk, men også som spottende hån.

Her har du hverken stemmens intonasjoner eller nedlatende kroppsspråk fra Sør å vise til, så jeg tror du bare må gi deg gitt!

Skrevet

Dette er jo basert fra tidligere erfaringer med hva jeg har sett deg skrive her på DOL herr Sør, du pleier å ha en sarkastisk tone.

Og du sa intelligens for de med dyslektikere... i en sarkastisk tone,

så da tolket jeg det dithen at du mente at dyslektikere hadde lavere iq.

Men du kan kanskje forklare hva eksakt du mente med det utsagnet?

Hva jeg mente med det?

At AQ er IQ, bare feilstavet. Så enkelt.

Utover det så aner jeg fremdeles ikke hvorfor du tror det ligger sarkasme i det. Det må være noe i deg, for det kommer ikke fra meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...