Gå til innhold

Om intelligens

Anbefalte innlegg

Gjest trådstarter
Skrevet

''Tendensen er likevel ofte at akademikere ofte er flinke til sitt fag, men glemmer andre ting. Selvsagt finnes unntak, bl.a. deg sør, har hørt du er en kløpper i snekring ;-)''

Hvor har du det fra at det er tendensen? Kan du komme med en link som bekrefter dette?

Basert på min og andres personlige erfaring :)

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

15

• Mandolaika

11

• hidi, the scorpion

5

• Angustia

2

Gjest trådstarter
Skrevet

''Tendensen er likevel ofte at akademikere ofte er flinke til sitt fag, men glemmer andre ting. Selvsagt finnes unntak, bl.a. deg sør, har hørt du er en kløpper i snekring ;-)''

Hvor har du det fra at det er tendensen? Kan du komme med en link som bekrefter dette?

Se her: "Det er ikke sant at det er noen sammenheng mellom intelligens og praktisk kontra akademisk anlegg. Både de dyktigste praktikerne og de dyktigste akademikerne skårer høyt på IQ-tester, men noen av de som skårer høyt på IQ-tester liker å mekke bil mens andre liker å knekke mattenøtter. Det er alltid lurt å være flink til å tenke. Praksisen i England førte til at de fikk masse dumme arbeidere og masse umotiverte akademikere. "

Dette er tatt fra en side hvor man diskuterer forskning på om intellekt er arvelig.

http://www.grendel.no/blog/2009/05/26/iq-gener-arv-miljø-ei-fortelling/

Så vil jeg si noe bibelsk:

"Men Gud skapte alle mennesker forskjellig. Alle har fått forskjellige egenskaper og anlegg. Hans mening med dette, er at alle mennesker skal ha bruk for hverandre. Sammen skal de med sine forskjellige anlegg og egenskaper danne en helhet."

Det er meningen at vi skal ha praktikere og teoretikere her på jorden, teoretikeren trenger praktikeren og omvendt. Noen er så heldige at de har begge egenskapene i seg.

Gjest tendensen
Skrevet

Se her: "Det er ikke sant at det er noen sammenheng mellom intelligens og praktisk kontra akademisk anlegg. Både de dyktigste praktikerne og de dyktigste akademikerne skårer høyt på IQ-tester, men noen av de som skårer høyt på IQ-tester liker å mekke bil mens andre liker å knekke mattenøtter. Det er alltid lurt å være flink til å tenke. Praksisen i England førte til at de fikk masse dumme arbeidere og masse umotiverte akademikere. "

Dette er tatt fra en side hvor man diskuterer forskning på om intellekt er arvelig.

http://www.grendel.no/blog/2009/05/26/iq-gener-arv-miljø-ei-fortelling/

Så vil jeg si noe bibelsk:

"Men Gud skapte alle mennesker forskjellig. Alle har fått forskjellige egenskaper og anlegg. Hans mening med dette, er at alle mennesker skal ha bruk for hverandre. Sammen skal de med sine forskjellige anlegg og egenskaper danne en helhet."

Det er meningen at vi skal ha praktikere og teoretikere her på jorden, teoretikeren trenger praktikeren og omvendt. Noen er så heldige at de har begge egenskapene i seg.

Det der bekrefter overhodet ikke at "Tendensen er likevel ofte at akademikere ofte er flinke til sitt fag, men glemmer andre ting"

petter smart
Skrevet

Nå var det ikke jeg som fant på den da, fant den på nettet. Men det kan kanskje være noe i det. Har sett akademikere som ikke har peiling på annet enn det de driver med og er ganske dumme ellers.. (unnskyld)

og folk som ikke har så høy utdannelse, men pga sin intelligens og smarthet likevel har klart seg bra tross alt.

Selvsagt finnes det de med lav intelligens som dermed har klart seg dårlig på alle måter, men høy utdannelse er ikke nødvendigvis forenlig med høyt intellekt.

Også kan vi jo snakke om EQ og AQ osv som er vel så viktig som IQ :)

Mange tror at høy utdannelse = høy IQ. Det stemmer ikke. Men når det er sagt så tror jeg høyt utdannede i snitt er mer intelligente enn lavt utdannede.

Gjest segunda
Skrevet

En liten rettelse til gode herr Sør:

At noen har dysleksi vil ikke si det samme som at vedkommende har lav intelligens.

Han er bare ordblind.

Kronprinsen er blant annet en av de som sliter med dysleksi, men til tross for dette har han jo klart seg bra :) (joda, kongelig blod hjelper litt det og....)

Apropos intelligensformer så finnes det jo mye:

linje med AQ (adaptiv intelligens)-, PQ (partnerskapsintelligens)-, KQ (kreativitetsintelligens)- og MQ (moralsk intelligens)

Nå er det faktisk slik at de som er dyslektikere får lavere skåre på intelligenstester. Det er rett og slett ikke til å unngå.

Det er også slik at selvom dysleksi er ikke avhengig av intelligens så finnes det mange dyslektikere med liten intelligens.

Dysleksi hemmer mennesker i sin utfolding og krever en enorm viljestyrke og intelligens til å veie mot. Noen har den, men overhodet ikke alle.

Gjest trådstarter
Skrevet

Mange tror at høy utdannelse = høy IQ. Det stemmer ikke. Men når det er sagt så tror jeg høyt utdannede i snitt er mer intelligente enn lavt utdannede.

Ja i snitt ja, er jo høye opptakskrav og du må jo ha litt vett for å kunne klare å fullføre studiene, er hardt å studere, mye å lese og lære...

men det er ikke dermed sagt at de nødvendigvis er glupere enn en vanlig snekker.

Men sånn snittmessig så :)

Men de skal i alle fall ikke se ned på de som ikke har valgt å bli advokater og leger.

Samfunnet hadde ikke fungert om alle skulle bli akademikere.

Hvem skulle vi handlet varer av? Hvem skulle fraktet varene til butikkene? Hvem skulle produsert de? Hvem skulle kjørt bussene for de som ville være miljøvennlige og reise kollektivt? Hvem skulle bygge de flotte husene akademikerene vil bo i? Hvem skulle sørge for elektrisitet i disse vakre hjemmene? Og røroppleggene?

Konklusjonen er at vi trenger alle typer mennesker,

de som er flinke med hendene, de som er flinke å tenke, de som er flinke til begge deler osv....

(så har vi selvsagt noen latsabber som ikke gidder å jobbe eller noenting.... vi har jo så godt et land å bo i :D )

Skrevet

Se der fikk vi en forklaring :)

Jeg har bare lest en del om EQ, men siste par åra har de begynt å snakke om andre intelligensformer, også AQ.

Jeg tror en del folk sitter med høyere iq enn de tror, de har bare ikke lært å bruke den.

''Se der fikk vi en forklaring''

Tror det var kun en som trengte en forklaring..

Gjest konses
Skrevet

jaså? Begrunn!

Skrevet

''Mange tror at høy utdannelse = høy IQ. Det stemmer ikke. Men når det er sagt så tror jeg høyt utdannede i snitt er mer intelligente enn lavt utdannede.''

Min erfaring er at det er verre at så mange tror at _lav utdannelse_ , inkl. alle praktiske yrker ,nødvendigvis innebærer lav IQ. Det kreves mer enn relativt høy IQ for å gjennomføre høyere utdanning; blant annet motivasjon og utholdenhet (tålmodighet). I tillegg er det litt tilfeldig hvilke yrker som er slik organisert at de er basert på høyere utdanning og hvilke som i større grad innebærer skolering gjennom kursing i arbeidslivet.

Gjest trådstarter
Skrevet

Nå er det faktisk slik at de som er dyslektikere får lavere skåre på intelligenstester. Det er rett og slett ikke til å unngå.

Det er også slik at selvom dysleksi er ikke avhengig av intelligens så finnes det mange dyslektikere med liten intelligens.

Dysleksi hemmer mennesker i sin utfolding og krever en enorm viljestyrke og intelligens til å veie mot. Noen har den, men overhodet ikke alle.

Der må jeg arrestere deg.

"Dysleksi eller ordblindhet er en spesiell form for lese- og skrivevansker som er forbundet med en svikt i det fonologiske systemet. Tilstanden innebærer en svekkelse i hjernens evne til å omforme skrift som øynene oppfatter, til meningsfylt språk og motsatt omforme muntlig språk til skrift. Disse vanskene kan også forekomme hos høyt begavete individer."

(kilde: wikipedia)

Ser du - høyt begavede individer!

Opp igjennom historien har der vært en del genier som har slitt med dysleksi.

Det eneste som feiler dem er evnen til å tolke skriftlig tekst er svekket. De er likefullt helt vanlige mennesker, noen faktisk genier - neida, ikke alle på langt nær.

Tror nok en del dyslektikere scorer dårligere på iq-tester enn det som er reelt rett og slett pga de strever med det å forstå teksten. IQ-tester på dyslektikere bør utføres på en annen måte enn hos de som ikke lider av dette om det skal være reelt.

Det som er med dyslektikere er at de trenger mer tid på seg og må jobbe mer for å klare å gjennomføre slike studier, og da er det dessverre slik at en del gir opp på halvveien, eller kanskje ikke engang tør å prøve seg. De har ofte dårlige karakterer og kommer kanskje ikke inn heller. Men det har ingenting med deres intelligens å gjøre.

Skoleverket burde legge bedre til rette for dyslektikere så de og kan komme seg opp og frem her i livet.

Jeg leste jo nylig en sak om ei som ville studere til å bli advokat mener jeg det var,

men pga de ikke ville gjennomføre eksamen på en tilpasset måte så var det ikke sikkert hun kom til å bestå.

Gjest segunda
Skrevet

Der må jeg arrestere deg.

"Dysleksi eller ordblindhet er en spesiell form for lese- og skrivevansker som er forbundet med en svikt i det fonologiske systemet. Tilstanden innebærer en svekkelse i hjernens evne til å omforme skrift som øynene oppfatter, til meningsfylt språk og motsatt omforme muntlig språk til skrift. Disse vanskene kan også forekomme hos høyt begavete individer."

(kilde: wikipedia)

Ser du - høyt begavede individer!

Opp igjennom historien har der vært en del genier som har slitt med dysleksi.

Det eneste som feiler dem er evnen til å tolke skriftlig tekst er svekket. De er likefullt helt vanlige mennesker, noen faktisk genier - neida, ikke alle på langt nær.

Tror nok en del dyslektikere scorer dårligere på iq-tester enn det som er reelt rett og slett pga de strever med det å forstå teksten. IQ-tester på dyslektikere bør utføres på en annen måte enn hos de som ikke lider av dette om det skal være reelt.

Det som er med dyslektikere er at de trenger mer tid på seg og må jobbe mer for å klare å gjennomføre slike studier, og da er det dessverre slik at en del gir opp på halvveien, eller kanskje ikke engang tør å prøve seg. De har ofte dårlige karakterer og kommer kanskje ikke inn heller. Men det har ingenting med deres intelligens å gjøre.

Skoleverket burde legge bedre til rette for dyslektikere så de og kan komme seg opp og frem her i livet.

Jeg leste jo nylig en sak om ei som ville studere til å bli advokat mener jeg det var,

men pga de ikke ville gjennomføre eksamen på en tilpasset måte så var det ikke sikkert hun kom til å bestå.

Du arresterte meg ikke med dette. dyslektikere kan være høyt intelligente, men de er ikke nødvendigvis det. En del dyslektikere har ikke særlig høy intelligens.

Dette later til å være en utbredt misforståelse som leder til at foreldre tror at hvis de får barna sine diagnostisert med dysleksi så har de unnskyldning for alt annet.

hidi, the scorpion
Skrevet

Du arresterte meg ikke med dette. dyslektikere kan være høyt intelligente, men de er ikke nødvendigvis det. En del dyslektikere har ikke særlig høy intelligens.

Dette later til å være en utbredt misforståelse som leder til at foreldre tror at hvis de får barna sine diagnostisert med dysleksi så har de unnskyldning for alt annet.

''Dette later til å være en utbredt misforståelse som leder til at foreldre tror at hvis de får barna sine diagnostisert med dysleksi så har de unnskyldning for alt annet.''

De er bare dårlige foreldre altså?

Gjest segunda
Skrevet

''Dette later til å være en utbredt misforståelse som leder til at foreldre tror at hvis de får barna sine diagnostisert med dysleksi så har de unnskyldning for alt annet.''

Spør Jesus?

Skrevet

*Knegger*

Synd der fortsatt er så mange fordommer mot dyslektikere.

Gjest trådstarter
Skrevet

Ingen har sagt at de nødvendigvis er det, men saken er at om du har dysleksi vil ikke det si at du er dum. De har lett for å bli tatt for å være "dumme" pga de sliter mer enn andre, men får de tilrettelagt læring så har de like gode forutsetninger til å lære seg ting som andre folk.

Og jeg har ikke sagt at det ikke finnes folk med lav iq blant dyslektikere, det finnes det blant de som ikke har dysleksi og. Jeg "kjenner" et par stk med dysleksi, de har ADHD og dysleksi, men jeg tror ikke de er så veldig intelligente heller, merker det med at de ikke helt forstår ting som andre ville forstått.

hidi, the scorpion
Skrevet

*Knegger*

Synd der fortsatt er så mange fordommer mot dyslektikere.

Enig!

Men om de for nye foreldre, så blir de nok intelligente, skal du se;))))

hidi, the scorpion
Skrevet

Spør Jesus?

Hva mener du med det?

Skrevet

Enig!

Men om de for nye foreldre, så blir de nok intelligente, skal du se;))))

Ja, det er nok løsningen ;-))

petter smart
Skrevet

Ja i snitt ja, er jo høye opptakskrav og du må jo ha litt vett for å kunne klare å fullføre studiene, er hardt å studere, mye å lese og lære...

men det er ikke dermed sagt at de nødvendigvis er glupere enn en vanlig snekker.

Men sånn snittmessig så :)

Men de skal i alle fall ikke se ned på de som ikke har valgt å bli advokater og leger.

Samfunnet hadde ikke fungert om alle skulle bli akademikere.

Hvem skulle vi handlet varer av? Hvem skulle fraktet varene til butikkene? Hvem skulle produsert de? Hvem skulle kjørt bussene for de som ville være miljøvennlige og reise kollektivt? Hvem skulle bygge de flotte husene akademikerene vil bo i? Hvem skulle sørge for elektrisitet i disse vakre hjemmene? Og røroppleggene?

Konklusjonen er at vi trenger alle typer mennesker,

de som er flinke med hendene, de som er flinke å tenke, de som er flinke til begge deler osv....

(så har vi selvsagt noen latsabber som ikke gidder å jobbe eller noenting.... vi har jo så godt et land å bo i :D )

Det fins selvfølgelig smarte snekkere og søppeltømmere. En snakker kun om gjennomsnitt, ikke om enkeltindivider.

Jeg vurderer ikke menneskers verdi ut fra intelligens. Dermed har ikke individets intelligens mye å si heller.

Gjest trådstarter
Skrevet

Det fins selvfølgelig smarte snekkere og søppeltømmere. En snakker kun om gjennomsnitt, ikke om enkeltindivider.

Jeg vurderer ikke menneskers verdi ut fra intelligens. Dermed har ikke individets intelligens mye å si heller.

Intelligent sagt av en intelligent mann :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...