Gå til innhold

Dine beste sparetips? I smått eller stort...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hva gjør du for å spare noen kroner/ tusener?

Alle gode tips mottas med takk! :-)

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

11

• Dorthe

9

• hidi, the scorpion

5

• Angustia

5

Mest aktive i denne tråden

-På Dol av og til
Skrevet

Jeg har ingen andre muligheter enn å spare 300 kr av lønna mi hver måned. Evt bittelitt av skatt til gode og feriepengene. Ikke akkrat rik, men overlever. Og noen få sparekroner blir det.

Gjest gjerrigknarken moi
Skrevet

Å huske den gylne regelen alle bekker små.

Å kjøpe en sjokolade i ny og ne, det er jo ikke så dyrt?

Jo, alle bekker små vet du.

15 kroner her, 15 kroner der....

hadde du kuttet ut disse daglige fristelsene kunne du faktisk spart noen tusener i året :)

Røyker eller snuser du? Prøv å slutte, så sparer du titusener.

Drikker du mye brus? Kutt ned brusforbruket - her er også masse å spare!

Og du lever sunnere :))

Så er det å sjekke tilbudsaviser, hamstre basisvarer og kjøttmiddager du kan ha i fryseren, her er det masse å spare.

Kjøp ikke nødvendigvis det dyreste merket om du skal ha noe,

billig kan også være bra, men sjekk ut først så du ikke kjøper katta i sekken.

Ikke kjøp klær og sko for ofte, man kan da være moteriktig selv om man ikke går i siste skrik. Gå for klassisk, og kjøp på salg :)

Ha en sparekonto og sett inn et fast beløp månedlig.

Lat som du ikke har disse pengene, selv når du ser det begynner å bli lite på brukskontoen din, bruk av det du har, men sparepengene er kun til ytterste nødstilfeller!

Og ha en utgiftskonto, så slipper du overraskelser,

overfør fast beløp her også :)

Jeg har mange sparetips.

Gå til www.gjerrigknark.no - en del tips der - og gratis vareprøver.

Gratis ting er bra :)

Gjest gjerrigknarken moi
Skrevet

Jeg har ingen andre muligheter enn å spare 300 kr av lønna mi hver måned. Evt bittelitt av skatt til gode og feriepengene. Ikke akkrat rik, men overlever. Og noen få sparekroner blir det.

Er jo bra det, blir minst 3000 i året, og litt til om du skyter inn ekstra til jul og når du får feriepenger og skattepenger :)

Kanskje du kan klare spare 5000.

Og på to år blir jo det 10 000 osv, så får du renter og renters renter.

Bare man sparer litt :)

Skrevet

Kjøp brukt og se etter tilbud. Kjøp vinterklær i mars og sommerklær i september om barnas og din størrelse er forutsigbar.

Lag store middagsporsjoner og frys ned (sparer tid også).

Ikke bruk penger på kafè og dyre aktiviteter. Ungene vil ha det like flott med piknik i parken.

Gå igjennom eiendelene og selg det du ikke trenger. Ta samtidig en opprydning, slik at du har bedre oversikt og ikke kjøper dobbelt opp av noe.

hidi, the scorpion
Skrevet

Kjøp brukt og se etter tilbud. Kjøp vinterklær i mars og sommerklær i september om barnas og din størrelse er forutsigbar.

Lag store middagsporsjoner og frys ned (sparer tid også).

Ikke bruk penger på kafè og dyre aktiviteter. Ungene vil ha det like flott med piknik i parken.

Gå igjennom eiendelene og selg det du ikke trenger. Ta samtidig en opprydning, slik at du har bedre oversikt og ikke kjøper dobbelt opp av noe.

Dette kan du;)

*kikker nervøst i kjelleren...*

Skrevet

Det er mye å spare på å planlegge ukesmenyen og handle inn stort har jeg oppdaget. Dumt at ikke noen har tvunget meg til å prøve det før. Jeg kunne vært rik nå!

-På Dol av og til
Skrevet

Er jo bra det, blir minst 3000 i året, og litt til om du skyter inn ekstra til jul og når du får feriepenger og skattepenger :)

Kanskje du kan klare spare 5000.

Og på to år blir jo det 10 000 osv, så får du renter og renters renter.

Bare man sparer litt :)

Helt sant. Og ellers takk for gode råd i det andre innlegget ditt.Vet ikke om jeg er så flink til å tenke så fornuftig alltid, men prøver:)

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg har full kontroll på hva jeg bruker pengene til og vi setter opp et budsjett hvert år.

Skrevet

Å huske den gylne regelen alle bekker små.

Å kjøpe en sjokolade i ny og ne, det er jo ikke så dyrt?

Jo, alle bekker små vet du.

15 kroner her, 15 kroner der....

hadde du kuttet ut disse daglige fristelsene kunne du faktisk spart noen tusener i året :)

Røyker eller snuser du? Prøv å slutte, så sparer du titusener.

Drikker du mye brus? Kutt ned brusforbruket - her er også masse å spare!

Og du lever sunnere :))

Så er det å sjekke tilbudsaviser, hamstre basisvarer og kjøttmiddager du kan ha i fryseren, her er det masse å spare.

Kjøp ikke nødvendigvis det dyreste merket om du skal ha noe,

billig kan også være bra, men sjekk ut først så du ikke kjøper katta i sekken.

Ikke kjøp klær og sko for ofte, man kan da være moteriktig selv om man ikke går i siste skrik. Gå for klassisk, og kjøp på salg :)

Ha en sparekonto og sett inn et fast beløp månedlig.

Lat som du ikke har disse pengene, selv når du ser det begynner å bli lite på brukskontoen din, bruk av det du har, men sparepengene er kun til ytterste nødstilfeller!

Og ha en utgiftskonto, så slipper du overraskelser,

overfør fast beløp her også :)

Jeg har mange sparetips.

Gå til www.gjerrigknark.no - en del tips der - og gratis vareprøver.

Gratis ting er bra :)

Men vann er da like dyrt som brus så det sparer man da ingenting på. Det man kan spare penger på er mat. Tilbudsvarer og billigmerker anbefales.

Gjest gjerrigknarken moi
Skrevet

Handle kun en gang i uka, sett gjerne opp ukesmeny så har du bedre oversikt, og lag handleliste. Vær streng og handle KUN det som står på lista.

Hvis du har en tendens til å dra kortet i tide og utide kan det være lett å miste oversikten over forbruket.

Sett opp en plan for hvor mye du får lov å bruke i uka/mnd på mat og andre ting,

ta ut beløpet i cash, f.eks. 1000 i uka.

Det du ikke bruker den uka legger du på en sparegris som du ikke rører før ved årets slutt, da veksler du sparegrisen i banken og setter pengene på bok :)

Gjest gjerrigknarken moi
Skrevet

Men vann er da like dyrt som brus så det sparer man da ingenting på. Det man kan spare penger på er mat. Tilbudsvarer og billigmerker anbefales.

Det er da gratis vann i springen :)

Hvis man vil ha litt smak på vannet, kjøp en økonomiflaske saft.

hidi, the scorpion
Skrevet

Dorthe, drikker du ikke vann fra springen? Det gjør jeg, og det smaker himmelsk;)

Skrevet

Dette kan du;)

*kikker nervøst i kjelleren...*

Haha, ja, dessverre. Lever sparsommelig for tiden :)

Det har litt med alder å gjøre, også, hvor mye man har akumelert i løpet av årene. Jeg får nok en kjeller jeg burde tømme om noen år, jeg også ;)

Men jeg hater å ha for mye ting, da. Flink til å kaste, selge, gi bort.

Gjest gjerrigknarken moi
Skrevet

Dorthe, drikker du ikke vann fra springen? Det gjør jeg, og det smaker himmelsk;)

Ja, smaker utrolig bra hos meg og :)

Men vannkvaliteten varierer nok ulike steder i landet da.

Har du dårlig vann, kok vannet, kjøp gjerne et vannrensefilter, tjener det inn igjen i forhold til å kjøpe flaskevann hele tiden.

Så oppbevarer du det kaldt i kjøleskapet.

hidi, the scorpion
Skrevet

Haha, ja, dessverre. Lever sparsommelig for tiden :)

Det har litt med alder å gjøre, også, hvor mye man har akumelert i løpet av årene. Jeg får nok en kjeller jeg burde tømme om noen år, jeg også ;)

Men jeg hater å ha for mye ting, da. Flink til å kaste, selge, gi bort.

Forsett å være flink, det for du igjen for senere;)

Noe sparer jeg for fremtidige barnebarn;)))

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, smaker utrolig bra hos meg og :)

Men vannkvaliteten varierer nok ulike steder i landet da.

Har du dårlig vann, kok vannet, kjøp gjerne et vannrensefilter, tjener det inn igjen i forhold til å kjøpe flaskevann hele tiden.

Så oppbevarer du det kaldt i kjøleskapet.

Vi har utmerket vannkvalitet, heldigvis;) Og jeg drikker endel pr. døgn;)

Skrevet

Det er da gratis vann i springen :)

Hvis man vil ha litt smak på vannet, kjøp en økonomiflaske saft.

Det er så dårlig vann her jeg bor, vannledningen er fra 1800-tallet så man får diare om sommeren. Så her er ikke gratis drikkevann i springen.

Skrevet

Nei, jeg orker ikke å ha diare. Vannet her smaker helt greit og er brukbart om vinteren men så fort varmen kommer så blir jeg syk og så husker at jeg må kjøpe vann.

Skrevet

Hva vi gjør for å spare? Litt av hvert, faktisk.

Hundemat: Kjøper i store kvanta direkte fra importør. Gratis levering hvis vi bestiller over 20 kg og 10% rabatt hvis vi bestiller mer enn to sekker.

Dagligvarer: Utnytter Jokers Gla'mandag med 5% rabatt på alle varer hver mandag til basisvarer som aldri er på tilbud. Planlegger middager for hele uka og handler etter liste. Står det ikke på lista, så skal vi ikke ha det, uansett hvor godt tilbudet er.

Ferie: Her er det vi sparer mest. Reiser utenom sesong når prisene er på det aller laveste. Er klar over at ikke alle har mulighet til det, men hvis man kan er det mange tusenlapper å spare.

Frisør: Lærlingklipp. Det tar ofte lenger tid, men det er halve prisen. Og frisøren sjekker jo hva som blir gjort og rettleder lærlingen.

Ellers er biblioteket et fint sted. Hvis de ikke har boka du vil låne, så be dem bestille den fra et større bibliotek.

Mobil, internett: Det finnes kalkulatorer som hjelper deg å finne det rimeligste alternativet ut fra hvor mye du bruker det. Vi sparte over 500 kr i måneden på å skifte mobilabb.

Bil: Få tilbud fra forskjellige forsikringsselskaper. Her kan det være mye å spare. Følg med på bensin/dieselprisen, de varierer hele tida. Ofte billigst midt i uka.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...