Gå til innhold

Dine beste sparetips? I smått eller stort...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke gjør deg til nå, Dorthe.

Akkurat som om østkantfolk som deg vet hva en snipp er for noe. ;)

Din snobb ;o)

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

11

• Dorthe

9

• hidi, the scorpion

5

• Angustia

5

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo
Skrevet

Røkke kler seg som en sakkalav. Han HAR ingen snipper. :o)

Det som er så bra med sånne sparediskusjoner er at jeg lærer nye ord. I forbindelse med finanskrisen lærte jeg hva en snipp er (og at disse kan sendes til England), og nå står jeg i fare for å lære ordet "sakkalav". Hvis du kan fortelle meg hva det betyr.

Skrevet

Spørsmålet er om man ikke helst bør være litt homoseksuell for å gifte seg med en Mille. ;)

*LOL*

ShitDiddelyDo
Skrevet

Din snobb ;o)

That's me. En snobb. :)

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1279740543' post='4400662]

Jeg blir jo skamdårlig av vannet når jeg er i dine trakter. Nå skal jeg forresten få nytt vann. Kommer til å spare mye penger, jeg drikker jo flere liter og det må smake noenlunde skal jeg få i meg nok, så kokt vann utgår. Ikke har jeg kjøpt rensefilter heller, siden jeg har blitt lovet renset vann nå i 2 år *sukk*

Men nå! Nå skjer det saker og ting. :o)

Jeg kan jo ta med noen dunker til jeg da, når jeg er nedover. sambo kan fylle opp bilen han. ;o)

Det høres strålende ut, skal du endelig få skikkelig vann. Det er bra.

Skrevet

Det som er så bra med sånne sparediskusjoner er at jeg lærer nye ord. I forbindelse med finanskrisen lærte jeg hva en snipp er (og at disse kan sendes til England), og nå står jeg i fare for å lære ordet "sakkalav". Hvis du kan fortelle meg hva det betyr.

*skratter* Et uttrykk jeg har fra min gale mor. Ment å skulle illustrere et ikke så konvensjonellt antrekk. Jeg googlet det en gang og oppdaget at det faktisk er en folkegruppe i Afrika...

http://en.wikipedia.org/wiki/Sakalava_people (og jeg har stavet feil det er "Sakalava" skjønt mutter sa alltid "sakkalav" på dialekt.. så..

Jeg antar uttrykket oppstod i hine hårde dager da vestlige misjonærer strøk på dørene til folk overalt på kloden. Og mente at alle burde være som dem selv. Og ikke som seg selv. :0) (Helt sikkert rasistisk det og egentlig) Men jeg kommer ikke til å slutte å bruke uttrykket. Man kommer ikke fra at de kler seg annerledes enn oss nemlig! hehe

ShitDiddelyDo
Skrevet

*skratter* Et uttrykk jeg har fra min gale mor. Ment å skulle illustrere et ikke så konvensjonellt antrekk. Jeg googlet det en gang og oppdaget at det faktisk er en folkegruppe i Afrika...

http://en.wikipedia.org/wiki/Sakalava_people (og jeg har stavet feil det er "Sakalava" skjønt mutter sa alltid "sakkalav" på dialekt.. så..

Jeg antar uttrykket oppstod i hine hårde dager da vestlige misjonærer strøk på dørene til folk overalt på kloden. Og mente at alle burde være som dem selv. Og ikke som seg selv. :0) (Helt sikkert rasistisk det og egentlig) Men jeg kommer ikke til å slutte å bruke uttrykket. Man kommer ikke fra at de kler seg annerledes enn oss nemlig! hehe

Vil det si at vestlige misjonærer har slutte å flakke rundt i diverse land?

Synes det er lite tak i misjonærene for tiden. Tror f.eks. ikke jeg har hatt Jehovas på døra på minst 10 år.

Men det er ikke så lenge siden jeg ble oppsøkt av to dresskledde snålinger på toget, med amerikansk aksent og en helt utrolig fascinasjon for mine sko (aldri om noen har rost skoene mine som disse to!), men jeg lurer på om det var gjengen til Tom Cruise.

Dessuten sto det en kar på togstasjonen her for et par uker siden, sent om kvelden til og med, og lurte på om jeg trodde på Jesus.

Jeg synes disse snålingene spriter opp bybildet.

hidi, the scorpion
Skrevet

Synes det er lite tak i misjonærene for tiden. Tror f.eks. ikke jeg har hatt Jehovas på døra på minst 10 år.

Men det er ikke så lenge siden jeg ble oppsøkt av to dresskledde snålinger på toget, med amerikansk aksent og en helt utrolig fascinasjon for mine sko (aldri om noen har rost skoene mine som disse to!), men jeg lurer på om det var gjengen til Tom Cruise.

Dessuten sto det en kar på togstasjonen her for et par uker siden, sent om kvelden til og med, og lurte på om jeg trodde på Jesus.

Kan spør deg jeg, vet du:) Tror du på Jesus?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Kan spør deg jeg, vet du:) Tror du på Jesus?

Jeg svarer deg som jeg svarte ham: Nei.

Skrevet

Mnei.. jeg tror misjonærene lever i beste velgående. Men de har ikke fullt så mye statlig støtte lenger! Nå er det mer i privat regi, staten har gitt seg med å stæla til seg andres land.. i alle fall på den måten.

Og så er det større bevissthet i de forskjellige kulturer at nettopp deres egen kultur er like verdifull og slett ikke bør forkastes.

Jeg har heller ikke sett Jehova på noen år. Men jeg har sett unge amerikanske mormonere i hvit skjorte og slips! Aldri fått tak i hva det er de vil overbevise meg om for jeg klarer ikke å slutte å tenke "flere koner flere koner flere koner" når jeg ser dem! :0) (Og da er det full fyr i strømpene mine kan jeg love deg!) hehe

ShitDiddelyDo
Skrevet

Mnei.. jeg tror misjonærene lever i beste velgående. Men de har ikke fullt så mye statlig støtte lenger! Nå er det mer i privat regi, staten har gitt seg med å stæla til seg andres land.. i alle fall på den måten.

Og så er det større bevissthet i de forskjellige kulturer at nettopp deres egen kultur er like verdifull og slett ikke bør forkastes.

Jeg har heller ikke sett Jehova på noen år. Men jeg har sett unge amerikanske mormonere i hvit skjorte og slips! Aldri fått tak i hva det er de vil overbevise meg om for jeg klarer ikke å slutte å tenke "flere koner flere koner flere koner" når jeg ser dem! :0) (Og da er det full fyr i strømpene mine kan jeg love deg!) hehe

Ah. Det er mormonere de er. Selvsagt. Jeg tenkte gjengen til Tom Cruise siden de aldri spurte meg om Jesus, men var mest opptatt av skoene mine og private spørsmål om meg og mitt.

Skrevet

Du slette! Her var det respons å få!

Tusen takk, alle mann - her skal det spares!

Skrevet

Handle inn på tilbud det jeg vet jeg bruker. Fryse ned det som må holdes kaldt.

Spare på rester og bruke det opp.

Klippe opp tannpastatuber, shampooflasker osv, for å få med den siste skvetten. Det viser seg at "den siste skvetten" ofte holder til flere gangers bruk.

Gå tur som trening i stedet for å være medlem i treningsstudio.

Drikke vann til måltidene - og ellers i løpet av dagen.

Sjekke at du ikke har feil mobilabonnement så du betaler for ting du ikke benytter deg av.

Sjekke at du ikke er dobbeltforsikret.

Gjest gjerrigknarken moi
Skrevet

Handle inn på tilbud det jeg vet jeg bruker. Fryse ned det som må holdes kaldt.

Spare på rester og bruke det opp.

Klippe opp tannpastatuber, shampooflasker osv, for å få med den siste skvetten. Det viser seg at "den siste skvetten" ofte holder til flere gangers bruk.

Gå tur som trening i stedet for å være medlem i treningsstudio.

Drikke vann til måltidene - og ellers i løpet av dagen.

Sjekke at du ikke har feil mobilabonnement så du betaler for ting du ikke benytter deg av.

Sjekke at du ikke er dobbeltforsikret.

Ja, dobbeltforsikring.

Jeg hadde i flere år betalt på innboforsikring, men så viste det seg da jeg giftet meg og vi skulle samle forsikringene våre at jeg faktisk var dobbeltforsikret. Hadde en fullgod innboforsikring i fagforbundet jeg er med i :D

Skrevet

Ja, dobbeltforsikring.

Jeg hadde i flere år betalt på innboforsikring, men så viste det seg da jeg giftet meg og vi skulle samle forsikringene våre at jeg faktisk var dobbeltforsikret. Hadde en fullgod innboforsikring i fagforbundet jeg er med i :D

Og du er ikke den eneste :)

Skrevet

Handle på salg.

Kjøpe større pakninger at ting, f.eks sjampo.

Ikke gå i butikker...

Lage egen kaffe

Bruke biblioteket.

Øhm, lage billige middager....... og ta med seg mat og drikke når man går ut......

....skulle ønske jeg kunne følge disse rådene selv.

Gjest Lykke til!
Skrevet

1. Sett opp et budsjett - skriv ned alle faste utgifter. Faste sjeldne utgifter som f.eks årsavgift og tv-lisens, settes opp på et ark for seg hvor summen deretter deles på 12 mnd. Denne summen setter du av hver mnd. Budsjett konto er veldig kjekt! Deretter setter du opp alle inntekter. Når du trekker utgiftene fra inntekten, finner du ut hvor mye du kan bruke på mat, klær o.l.

2. Tenk langsiktig. Handle klær og utstyr på salg, tenk gjerne et halvt år frem i tid. På den måten har dere det dere trenger.

3. Kjøp julegaver til andre nå og da, spesielt nå siste halvår før jul, og helst på salg hvis det er mulig.

4. Bruk bil minst mulig.

5. Pass på å benytte deg av tilbudsvarer. Tenk fremover.

6. First price produkter er veldig ok!

7. Lag handlelister for en uke i gangen. Følg den slavisk, og pass på å handle bare en dag i uken. Ikke la deg friste av ting du "kanskje kan få bruk for" og som havner i skapet.

8. Hvis økonomien er veldig stram, del det du kan bruke på antall dager i mnd. Da har du full kontroll.

Gjest gjerrigknarken moi
Skrevet

Handle på salg.

Kjøpe større pakninger at ting, f.eks sjampo.

Ikke gå i butikker...

Lage egen kaffe

Bruke biblioteket.

Øhm, lage billige middager....... og ta med seg mat og drikke når man går ut......

....skulle ønske jeg kunne følge disse rådene selv.

Ja, lønner seg å kjøpe stort.

Jeg kjøpte "billigshampoen" til Frank Provost,

jeg syns den er kjempebra jeg :D

Reklamen sier jo den skal være like bra som frisørshampoo... vet noen vil diskutere det der. Men skal man spare, så tar man seg ikke råd til rådyre frisørshampooer.

Provost sine flasker er store, dessuten er den drøy, trenger ikke mye shampoo for hver hårvask.

Og man trenger ikke dusje hver dag heller.

MÅ tenke litt andre sparetiltak. NÅ vet jeg ikke om trådstarter eier eller leier,

men alle monner drar. Spar strøm, ikke ha på lys i rom du ikke bruker,

du trenger ikke lys når du ser tv,

og du trenger ikke ha på tv hele tia. Ha på varmovn kun om du fryser, nå på sommeren blir boligen varmet opp av sola, ha åpne gardiner på dagtid og lukk disse på kveldstid så varmen holder seg inne.

Ikke bruk bilen mer enn nødvendig, drivstoff er dyrt.

Gå om du har muligheten, så sparer du drivstoff (penger) og får mosjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...