Gå til innhold

Må leve billig. Ukesliste mat for en person

Anbefalte innlegg

Gjest Tatjana
Skrevet

Først må du finne ut omtrent hvor mye du spiser og drikker. Hvor mye brød går det på en uke? Hvor mye melk? Hva slags pålegg spiser du? Så setter du opp en handleliste basert på dette.

Lag deg en menyliste for hele uka, hvor du skriver hva du vil ha til middag de forskjellige dagene. Så setter du opp på handlelista de ingrediensene du trenger for å lage disse middagene.

Et lager av tørrvarer er kjekt å ha i huset, som hvetemel, havregryn, sukker...

Til sist tenker du gjennom andre ting du må handle, som vaskemidler og tannbørste og hygieneartikler og slikt. Bestem deg for en fast dag i uka da du vil handle. Så lar du være å gå på butikken alle andre dager. Hold deg strengt til handlelista. Det er temmelig uvant i starten, men etter hvert som du blir vant til det vil du se at du sparer både tid og penger.

Gjest gjerrigknarken moi
Skrevet

Først må du finne ut omtrent hvor mye du spiser og drikker. Hvor mye brød går det på en uke? Hvor mye melk? Hva slags pålegg spiser du? Så setter du opp en handleliste basert på dette.

Lag deg en menyliste for hele uka, hvor du skriver hva du vil ha til middag de forskjellige dagene. Så setter du opp på handlelista de ingrediensene du trenger for å lage disse middagene.

Et lager av tørrvarer er kjekt å ha i huset, som hvetemel, havregryn, sukker...

Til sist tenker du gjennom andre ting du må handle, som vaskemidler og tannbørste og hygieneartikler og slikt. Bestem deg for en fast dag i uka da du vil handle. Så lar du være å gå på butikken alle andre dager. Hold deg strengt til handlelista. Det er temmelig uvant i starten, men etter hvert som du blir vant til det vil du se at du sparer både tid og penger.

Jeg handla for en hel uke i dag for en familie på 3,

780 kr ble det :) Pleier vanligvis ta helgehandelen fredager eller lørdager, men var godt tom for et par "viktige" ting for minsten her (kaviar og yoghurt hehe):

Og i dag "sløste" jeg litt da, kjøpte to bokscola til å kose meg med hehe,

en melkesjokolade 200 g på tilbud til 19,90,

en stor flintsteik på tilbud til ca. 40 kr (var litt over 1 kg),

ferske laksefileter på tilbud, frosne laksekoteletter,

panerte torskefileter, fiskeboller, pølser på tilbud 19.90 bare :D kjøpte en pakke jeg skal fryse ned, 3 grovbrød, kaviar, 2 pk leverpostei,

margarin, 2 melk (har et par til fra før), 12 pk yoghurt til minsten som elsker yoghurt,

2 esker jordbær på tilbud (19.90) og en pk fløte til, frossen grønsaksblanding,

1 pk sukker, var litt spandabel på meg selv og kjøpte meierienes ferskpressede appelsinjuice da til 25 kr tror jeg det var, men men... fiberskorpor (nam),

tomatpure og hermetisk tomat (greit å ha om jeg skal lage noe italiensk som pasta eller pizza... har allerede pasta på basislageret).

Poteter og gulrøtter kjøpte jeg ikke da jeg har det fra sist uke jeg handlet.

Hmmm husker ikke om det var noe mer, men følte jeg fikk mye for pengene på Spar i dag :) Også fikk jeg trumfbonus,

det også er et sparetriks til trådstarter her,

om du er Coop medlem eller har trumfkort, husk å dra kortet hvis du handler her,

så sparer du opp penger, jeg har snart 300 kr oppspart på trumf nå :)

Nå har jeg i alle fall gode middagsretter til neste uke, så regner med jeg slipper å handle mer på en stund.

Kjøpte ikke mer brus heller, kjøpte 4 x 1.5 liter brus på forrige helg til 6.90 pr stk på tilbud som vi ennå ikke har rukket å drukke, men prøver å bli sunnere og ikke drikke så mye brus. Bortsett fra i dag da, jeg ble så fysen på cola på boks, selv om det økonomisk sett ikke er så billig akkurat, lønner seg bedre å kjøpe 1.5 liter.... men men.

Gjest gjerrigknarken moi
Skrevet

Jeg handla for en hel uke i dag for en familie på 3,

780 kr ble det :) Pleier vanligvis ta helgehandelen fredager eller lørdager, men var godt tom for et par "viktige" ting for minsten her (kaviar og yoghurt hehe):

Og i dag "sløste" jeg litt da, kjøpte to bokscola til å kose meg med hehe,

en melkesjokolade 200 g på tilbud til 19,90,

en stor flintsteik på tilbud til ca. 40 kr (var litt over 1 kg),

ferske laksefileter på tilbud, frosne laksekoteletter,

panerte torskefileter, fiskeboller, pølser på tilbud 19.90 bare :D kjøpte en pakke jeg skal fryse ned, 3 grovbrød, kaviar, 2 pk leverpostei,

margarin, 2 melk (har et par til fra før), 12 pk yoghurt til minsten som elsker yoghurt,

2 esker jordbær på tilbud (19.90) og en pk fløte til, frossen grønsaksblanding,

1 pk sukker, var litt spandabel på meg selv og kjøpte meierienes ferskpressede appelsinjuice da til 25 kr tror jeg det var, men men... fiberskorpor (nam),

tomatpure og hermetisk tomat (greit å ha om jeg skal lage noe italiensk som pasta eller pizza... har allerede pasta på basislageret).

Poteter og gulrøtter kjøpte jeg ikke da jeg har det fra sist uke jeg handlet.

Hmmm husker ikke om det var noe mer, men følte jeg fikk mye for pengene på Spar i dag :) Også fikk jeg trumfbonus,

det også er et sparetriks til trådstarter her,

om du er Coop medlem eller har trumfkort, husk å dra kortet hvis du handler her,

så sparer du opp penger, jeg har snart 300 kr oppspart på trumf nå :)

Nå har jeg i alle fall gode middagsretter til neste uke, så regner med jeg slipper å handle mer på en stund.

Kjøpte ikke mer brus heller, kjøpte 4 x 1.5 liter brus på forrige helg til 6.90 pr stk på tilbud som vi ennå ikke har rukket å drukke, men prøver å bli sunnere og ikke drikke så mye brus. Bortsett fra i dag da, jeg ble så fysen på cola på boks, selv om det økonomisk sett ikke er så billig akkurat, lønner seg bedre å kjøpe 1.5 liter.... men men.

Rettelse:

Kjøpte to porsjoner ferdigretter fra ferskvaredisken til 90 kr stk, så hadde altså blitt 180 kr billigere, men men, ville unne oss noe snertent og godt i dag.

De førte dessuten på en melk for mye, 14.40 som også ikke skulle vært med :(

Lønner seg å sjekke kassalappen før du forlater butikken. Men syntes det var så lite beløp at det ikke var noen vits å klage...

Så jeg kunne fått alt dette for ca 600 om jeg ikke falt for fristelsen å kjøpe ferdigmiddag og sjekket kassalappen litt bedre :D

Gjest lifeis...
Skrevet

Samme her. Kneip er ubrukelig fra fryseren, og uferskt etter 12 timer i skuffen (selv om det var varmt da det ble kjøpt på butikken).

Det blir derfor langt billigere (og sunnere) å kjøpe det groveste brødet man kan oppdrive. Disse holder i skuffen i 3-4 dager, og føles like ferske etter tre dager som dagen man kjøpte brødet. Det å fryse det groveste brødet er heller intet problem.

I tillegg til at det er langt sunnere og holder seg usedvanlig godt, smaker det uendelig mye bedre enn disse lofflignende kneip-variantene som ikke gir deg annet enn ubrukelige kalorier. Jeg blir ikke engang mett av denne søppelmaten.

Så! Det er faktisk et godt (og sunt) sparetips: Kjøp grovt brød! Mettende er det også.

Ja vi får lage et godt slagord for grovt, sunt og noe dyrere :) Go Grov el' no ;) Jeg føler i hvertfall at det ikke er noe "billigere" å kjøpe dårlig, lite mettende, usunt og lite smakfullt brød - så jeg får spare andre steder i stedet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...