Gå til innhold

Hva er ditt livssyn?

Gjest Vet ikke helt hva jeg skal tro ennuh

Anbefalte innlegg

Gjest Vet ikke helt hva jeg skal tro ennuh
Skrevet

Og hvorfor? Fordi foreldrene dine hadde dette og oppdro deg til det? Eller var det et bevisst valg i voksen alder? Eller påvirket av venner?

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

18

• hidi, the scorpion

7

• Angustia

4

• Helmi

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hei,

Jeg er ateist (som betyr at ingen gudeskikkelse inngår i livssynet), og humanist (som betyr at jeg mener man skal handle i tråd med Menneskerettighetskonvensjonen, litt flåsete sagt).

Når en tsunami kan drepe titusenvis av uskyldige småbarn er det null sjanse for at det eksisterer en god og allmektig gud, slik som kristne mener.

Med vennlig hilsen

Gjest moder jord har svaret
Skrevet

Hei,

Jeg er ateist (som betyr at ingen gudeskikkelse inngår i livssynet), og humanist (som betyr at jeg mener man skal handle i tråd med Menneskerettighetskonvensjonen, litt flåsete sagt).

Når en tsunami kan drepe titusenvis av uskyldige småbarn er det null sjanse for at det eksisterer en god og allmektig gud, slik som kristne mener.

Med vennlig hilsen

Jeg er og ateist og humanist, men samtidig har jeg en tro på naturens krefter.

Naturen rydder opp og ordner opp som den alltid har gjort, og det er trist og fælt, men sånn er det bare. Noen må dø for at andre skal kunne overleve.

Derfor finnes det naturkatastrofer, sult og sykdommer.... Det er naturens måte å holde bestanden nede, og dessverre rammer det av og til mennesker.

Skrevet

Jeg er og ateist og humanist, men samtidig har jeg en tro på naturens krefter.

Naturen rydder opp og ordner opp som den alltid har gjort, og det er trist og fælt, men sånn er det bare. Noen må dø for at andre skal kunne overleve.

Derfor finnes det naturkatastrofer, sult og sykdommer.... Det er naturens måte å holde bestanden nede, og dessverre rammer det av og til mennesker.

Men da tillegger du en slags intelligens til noe som er helt tilfeldig.

At "løver spiser gaseller" eller at folk drukner, er ikke en bevisst handling fra en slags ekstern entitet, men bare slik som skjer.

Med vennlig hilsen

Gjest trådstarter
Skrevet

Men da tillegger du en slags intelligens til noe som er helt tilfeldig.

At "løver spiser gaseller" eller at folk drukner, er ikke en bevisst handling fra en slags ekstern entitet, men bare slik som skjer.

Med vennlig hilsen

Ingenting slår naturkreftene.

Survival of the fittest. Universets måte å ordne opp i.

Slik får vi frem sterke og bærekraftige arter.

Dinosaurene måtte vike, de var for store.

Selv om de var de sterkeste, så gikk de tapt, noe jeg er glad for den dag i dag... ikke sikkert menneskene hadde eksistert om dinosaurene fortsatt fikk ferdes på jorda.

Så på en måte er det vel en slags kraft, overnaturlig eller ei....

men naturen er den sterkeste makt, den står vi mennesker maktesløs overfor.

Kanskje er det nettopp derfor religionene oppstod, vi måtte finne en forklaring på alt dette....

Skrevet

Selv om de var de sterkeste, så gikk de tapt, noe jeg er glad for den dag i dag... ikke sikkert menneskene hadde eksistert om dinosaurene fortsatt fikk ferdes på jorda.

Kanskje er det nettopp derfor religionene oppstod, vi måtte finne en forklaring på alt dette....

''Kanskje er det nettopp derfor religionene oppstod, vi måtte finne en forklaring på alt dette....''

Ja, at religioner ble til for å forklare ting man ikke visste, er sannsynlig.

Men at dinosaurer forsvant, selv om man kan være glad at det skjedde, er nok tilfeldigheter. Intet tyder på at det er planlagt av en intelligent organisme. Og dinosaurenes nære slektninger (fugler, krokodiller, osv) lever jo fremdeles.

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg vokste opp med eldre religiøse i slekta, men ikke galematiasreligiøse som prakka noe som helst på meg. Men konfirmasjon og dåp var tradisjon, og ikke noe tema. Jeg ble altså både døpt og konfirmert. Jeg forsøkte ikke å snakke meg fra noen av delene. Min far ble også katolsk munk, uten at det dermed er noen åpenbar fare for at jeg kommer til å gå i kloster. Men jeg er sannsynligvis den eneste på dol som eier et par vaskeekte munkedrakter.

Nå er jeg utmeldt av kirka, jeg er svært skeptisk til alt av organiserte religioner, men jeg har absolutt ingen peiling på meningen med livet, eller hva som eventuelt skjer når vi flater ut, så her er jeg åpen for det meste, og jeg synes religiøse funderinger generelt er spennende, mens det å forholde seg til noen bøker, som en slags mal for livet, er ufattelig dumt og kunnskapsløst i et land som Norge der vi er relativt opplyste.

Jeg har sånn sett langt mer forståelse for thaier som ler av meg når jeg frykter for livet bak i taxien i 140 km/t med fritt fall utenfor veien til venstre, bare for å peke på Buddha som dingler i sladrespeilet for å vise meg at vi er trygge, og mindre utdannede afrikanere som klamrer seg til en Gud, enn jeg har for opplyste mennesker i vesten som burde vite litt om bøkene de tviholder på.

Men jeg liker kunst, litteratur og musikk med religiøse undertoner, dog av den mørkere typen allà Nick Cave og diverse metalband.

Den som lever får se. Eller ... den som dør får se.

Gjest trådstarter
Skrevet

''Kanskje er det nettopp derfor religionene oppstod, vi måtte finne en forklaring på alt dette....''

Ja, at religioner ble til for å forklare ting man ikke visste, er sannsynlig.

Men at dinosaurer forsvant, selv om man kan være glad at det skjedde, er nok tilfeldigheter. Intet tyder på at det er planlagt av en intelligent organisme. Og dinosaurenes nære slektninger (fugler, krokodiller, osv) lever jo fremdeles.

Med vennlig hilsen

Kanskje var det aliens som stod bak? :D

Men det var jo noe i det.

De er litt usikker på hva som skjedde, men antakeligvis var det en stor komet - eller et stort vulkanutbrudd som mørkla hele jorden, det ble hungersnød, og dinosaurene fikk ikke nok føde og måtte gå tapt for de mindre dyrene som krevde mindre føde. Etterhvert "blomstret" planeten igjen, nye arter ble til etter tusener og millioner av år med evolusjon og fremstår slik den nå er i dag.

Tilfeldigheter kan det nok være, men samtidig naturens måte å ordne opp.

Natur = tilfeldigheter

Skrevet

Jeg vokste opp med eldre religiøse i slekta, men ikke galematiasreligiøse som prakka noe som helst på meg. Men konfirmasjon og dåp var tradisjon, og ikke noe tema. Jeg ble altså både døpt og konfirmert. Jeg forsøkte ikke å snakke meg fra noen av delene. Min far ble også katolsk munk, uten at det dermed er noen åpenbar fare for at jeg kommer til å gå i kloster. Men jeg er sannsynligvis den eneste på dol som eier et par vaskeekte munkedrakter.

Nå er jeg utmeldt av kirka, jeg er svært skeptisk til alt av organiserte religioner, men jeg har absolutt ingen peiling på meningen med livet, eller hva som eventuelt skjer når vi flater ut, så her er jeg åpen for det meste, og jeg synes religiøse funderinger generelt er spennende, mens det å forholde seg til noen bøker, som en slags mal for livet, er ufattelig dumt og kunnskapsløst i et land som Norge der vi er relativt opplyste.

Jeg har sånn sett langt mer forståelse for thaier som ler av meg når jeg frykter for livet bak i taxien i 140 km/t med fritt fall utenfor veien til venstre, bare for å peke på Buddha som dingler i sladrespeilet for å vise meg at vi er trygge, og mindre utdannede afrikanere som klamrer seg til en Gud, enn jeg har for opplyste mennesker i vesten som burde vite litt om bøkene de tviholder på.

Men jeg liker kunst, litteratur og musikk med religiøse undertoner, dog av den mørkere typen allà Nick Cave og diverse metalband.

Jeg kjenner mange katolikker. :-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Kanskje var det aliens som stod bak? :D

Men det var jo noe i det.

De er litt usikker på hva som skjedde, men antakeligvis var det en stor komet - eller et stort vulkanutbrudd som mørkla hele jorden, det ble hungersnød, og dinosaurene fikk ikke nok føde og måtte gå tapt for de mindre dyrene som krevde mindre føde. Etterhvert "blomstret" planeten igjen, nye arter ble til etter tusener og millioner av år med evolusjon og fremstår slik den nå er i dag.

Tilfeldigheter kan det nok være, men samtidig naturens måte å ordne opp.

Natur = tilfeldigheter

''Natur = tilfeldigheter''

Jo, men da er det jo ingen som "ordner opp". Da skjer jo ting ved nettopp tilfeldigheter. Hvis det var en komet som drepte dinosaurene så kunne den like gjerne ikke ha truffet jorden.

Med vennlig hilsen

Gjest trådstarter
Skrevet

''Natur = tilfeldigheter''

Jo, men da er det jo ingen som "ordner opp". Da skjer jo ting ved nettopp tilfeldigheter. Hvis det var en komet som drepte dinosaurene så kunne den like gjerne ikke ha truffet jorden.

Med vennlig hilsen

og det er her Skjebnen kommer inn :)

Hvorfor fant du din utvalgte (om du har)?

Er det ikke veldig mange tilfeldigheter -

som man kan undre på virkelig var tilfeldighet?

Om du ikke tok det valget i f.eks. 1983, så hadde ikke det og det skjedd i 1990 osv....

Vet ikke om du har sett filmen "The Butterflyeffect"? Tror det var noe sånt den het, men den er litt tankevekkende da.

Tenker en del på hvordan jeg har det i dag,

om det og det ikke hadde skjedd, hadde jeg ikke sittet her i dag.

Jeg hadde bodd et annet sted, hatt en annen mann....

kunne til og med vært død pga valg jeg hadde tatt...

alt pga tilfeldigheter.

Så en kan ikke annet enn å undre på om det var skjebnen.

Skrevet

og det er her Skjebnen kommer inn :)

Hvorfor fant du din utvalgte (om du har)?

Er det ikke veldig mange tilfeldigheter -

som man kan undre på virkelig var tilfeldighet?

Om du ikke tok det valget i f.eks. 1983, så hadde ikke det og det skjedd i 1990 osv....

Vet ikke om du har sett filmen "The Butterflyeffect"? Tror det var noe sånt den het, men den er litt tankevekkende da.

Tenker en del på hvordan jeg har det i dag,

om det og det ikke hadde skjedd, hadde jeg ikke sittet her i dag.

Jeg hadde bodd et annet sted, hatt en annen mann....

kunne til og med vært død pga valg jeg hadde tatt...

alt pga tilfeldigheter.

Så en kan ikke annet enn å undre på om det var skjebnen.

Men du bør nesten bli enig med deg selv om du mener "sjebnen" er tilfeldigheter, eller noe intelligent og "villet"...

Gjest Lanterne
Skrevet

''Den som lever får se. Eller ... den som dør får se.''

Jepp. :-)

Skrevet

Herlig innlegg :-)

Sjøl er jeg human-etiker med to barn som er født halvt katolikker. Begge blei døpt pga fars tro, den første valgte kirkelig konfirmasjon, den andre meldte seg ut av Statskirka.

De andre barna mine er ikke døpt og må velge sjøl når den tida kommer.Prøver å ikke påvirke dem, de må ta sitt eget valg.

Skrevet

''Survival of the fittest. Universets måte å ordne opp i. Slik får vi frem sterke og bærekraftige arter.''

Forsvarer du naturkatastrofer som hungersnød, tørke, kulde epedimier, tsunamier og andre elendigheter ut fra dette prinsippet i dag?

Skrevet

Humanetiker. Meldte meg ut av statskirka i godt voksen alder.

Mine barn er døpt, siden faren ville det - mer pga tradisjon enn av tro.

Jeg er også konfirmert i kirka - mer pga gaver enn av tro.

Gjest trådstarter
Skrevet

''Survival of the fittest. Universets måte å ordne opp i. Slik får vi frem sterke og bærekraftige arter.''

Forsvarer du naturkatastrofer som hungersnød, tørke, kulde epedimier, tsunamier og andre elendigheter ut fra dette prinsippet i dag?

Ja, trist men sant.

Gjest trådstarter
Skrevet

Men du bør nesten bli enig med deg selv om du mener "sjebnen" er tilfeldigheter, eller noe intelligent og "villet"...

Som jeg sa tidligere så vet jeg ikke helt hva jeg vil tro.

Det skjer tilfeldigheter, men tilfeldighetene skjer så "tilfeldig" at det må være fristende å tro at det kan ha noe med skjebnen å gjøre. Universets kraft er mektig, og det har mye å si for skjebnen.

Uansett. Hver lille ting vi gjør i det daglige kan forandre "skjebnen" vår.

Det er litt rart å tenke på.

F.eks. hvis du bestemmer deg for å søke jobb i Harstad, bare for å prøve noe nytt...

så kanskje du treffer din livs kjærlighet der, får tre barn og et fint lite hus, kanskje en liten båt...

mens om du kanskje lot være å søke den jobben i Harstad, så ble du værende der du var, tiden gikk, kan hende traff du kjærligheten der og, men med en helt annen...

Jeg er visst litt filosofisk for tiden :)

Men det er rart å tenke på hvordan valg vi gjør kan ha innvirkning på resten av fremtiden.

Ja selv små valg vi gjør som enkeltpersoner kan ha innvirkning på andres liv.

F.eks. at du søker jobb der og der, der blir du kjent med en person og blir god venn med denne personen, dere drar på reiser sammen og har det utrolig gøyt!

Mens om du kanskje ikke søkte den jobben, så gikk du glipp av å bli kjent med den personen. Denne personen var utrolig ensom og hadde ingen venner, og tok til slutt livet sitt....Dette er jo ting vi ikke kan vite, så det er litt rart å tenke på hvordan tilfeldigheter har innvirkning på livene våre - og andres.

Skrevet

Som jeg sa tidligere så vet jeg ikke helt hva jeg vil tro.

Det skjer tilfeldigheter, men tilfeldighetene skjer så "tilfeldig" at det må være fristende å tro at det kan ha noe med skjebnen å gjøre. Universets kraft er mektig, og det har mye å si for skjebnen.

Uansett. Hver lille ting vi gjør i det daglige kan forandre "skjebnen" vår.

Det er litt rart å tenke på.

F.eks. hvis du bestemmer deg for å søke jobb i Harstad, bare for å prøve noe nytt...

så kanskje du treffer din livs kjærlighet der, får tre barn og et fint lite hus, kanskje en liten båt...

mens om du kanskje lot være å søke den jobben i Harstad, så ble du værende der du var, tiden gikk, kan hende traff du kjærligheten der og, men med en helt annen...

Jeg er visst litt filosofisk for tiden :)

Men det er rart å tenke på hvordan valg vi gjør kan ha innvirkning på resten av fremtiden.

Ja selv små valg vi gjør som enkeltpersoner kan ha innvirkning på andres liv.

F.eks. at du søker jobb der og der, der blir du kjent med en person og blir god venn med denne personen, dere drar på reiser sammen og har det utrolig gøyt!

Mens om du kanskje ikke søkte den jobben, så gikk du glipp av å bli kjent med den personen. Denne personen var utrolig ensom og hadde ingen venner, og tok til slutt livet sitt....Dette er jo ting vi ikke kan vite, så det er litt rart å tenke på hvordan tilfeldigheter har innvirkning på livene våre - og andres.

Jo, det er rart å tenke på, men det er fremdeles intet som tilsier at det er noe annet enn tilfeldigheter.

Den menneskelige hjernen er dog meget god til å lure seg selv ved å "se mønstre" (slik som en intelligent skaper) hvor det ikke finnes.

Med vennlig hilsen

Gjest trådstarter
Skrevet

Jo, det er rart å tenke på, men det er fremdeles intet som tilsier at det er noe annet enn tilfeldigheter.

Den menneskelige hjernen er dog meget god til å lure seg selv ved å "se mønstre" (slik som en intelligent skaper) hvor det ikke finnes.

Med vennlig hilsen

Men tenk deg om da, hvor ville du ha vært i dag om du hadde tatt et annet valg da du var ung?

Det er jo litt rart å tenke på.

Av og til skulle man ønske man hadde en tidsmaskin, hvor man kunne gjort ting annerledes... hva ville skjedd da liksom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...