Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror jeg. Har vært hos fysioterapeut, trodde jeg. Men sånne driver ikke med varmesøkende kamera og kopping...?

Hooooff... hater sånne alternativfolk. De kaller seg **** osteopati OG fysioterapi, med store bokstaver i OG. Så da tenker jeg at for å få lov til det så har de offentlig godkjenning?

Dama har sånne røde tau på kontoret, men forøvrig virket det hele lite fysioterapi for meg. Innbildte meg at dette hadde mer med trening å gjøre jeg?

Åssen kommer jeg ut av dette på en smart måte da? *føle seg urteit*

Mary Poppins
Skrevet

Røde tau har også min fysioterapeut, og hun er definitivt godkjent fysiterapeut.

Skrevet

Mange fysioterapeuter driver med mye ved siden av klassisk fysioterapi. Og de fleste osteopater er fysioterapeuter i bunnen.

Personlig har jeg ALDRI fått noen som helst bedring av å være hos fysioterapeut. Hos osteopat og kiropraktor derimot, får jeg god hjelp :)

Skrevet

Jeg har gått til fysioterapeut i fleire år, og har aldri opplevd kameraer eller kopping. Behandlinga går ut på "knaing" og øvelser.

Gi det en sjanse, ta det opp med henne ved å være nysgjerrig på behandlingsstategien. Fungerer det ikke, kan du jo bare si fra deg behandlinga.

Lykke til :-)

Skrevet

Jeg har gått til fysioterapeut i fleire år, og har aldri opplevd kameraer eller kopping. Behandlinga går ut på "knaing" og øvelser.

Gi det en sjanse, ta det opp med henne ved å være nysgjerrig på behandlingsstategien. Fungerer det ikke, kan du jo bare si fra deg behandlinga.

Lykke til :-)

Ja.. jeg får prøve og se. Hun fant alle "hot spots" det skal hun ha. Jeg gir det et par behandlinger og så får jeg heller finne på at jeg skal flytte eller noe da...

Hater å si fra om sånt jeg. *skraaap*

Skrevet

Ja.. jeg får prøve og se. Hun fant alle "hot spots" det skal hun ha. Jeg gir det et par behandlinger og så får jeg heller finne på at jeg skal flytte eller noe da...

Grav og spør, spill dum om nødvendig - det er vi jo på deres fagfelt - det er helsa di og pengene dine det er snakk om!

Jeg er også elendig på "oppgjør", men husk at vi snakker om fagfolk, de er profesjonelle på dette.

Gjest septembermum
Skrevet

Noe jeg har lyst til å forsøke er naprapat,

det er en blanding av fysio og kiropraktor og soneterapi har jeg hørt, flere jeg kjenner som har blitt bedre av få behandlinger.

Skrevet

det er en blanding av fysio og kiropraktor og soneterapi har jeg hørt, flere jeg kjenner som har blitt bedre av få behandlinger.

Det har jeg prøvd, det funker. Og er ikke noe alternativt dersom man ikke påstår at det skal virke for annet enn såre muskler og stive knokler. (Muligens spenninghodepine etc)

Det er en blanding av kiropraktor og massasje/muskel/bløtvev.

Men som med alt annet innen dette egner det seg kun til å løse opp og "tilbakestille" over kort tid. Hvis man ikke følger opp med egentrening så er man like langt etter en stund.

-På Dol av og til
Skrevet

Har hørt at osteopater skal være veldig flinke.

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

Fysioterapi er en beskyttet tittel og man må ha autorisasjon. Ved endt studie søker man om autorisasjon, og så kan man begynne å jobbe. Er ikke helt oppdatert, men før var det slik at man ikke kunne jobbe før man fikk autorisasjonen (det kan ta litt tid..).

Vet ikke om det nå er valgfritt å ansette fysioterapeuter før arbeidsgiver har sett atuorisasjonen. Man får jo vitnemål som bekrefter at du er "ekte" fysioterapeut.

Din behandling høres veldig rar ut. Er det til psykomotoriker du går? Mange av dem er veldig alternative, men trodde ikke de behandler pasienter slik du beskriver. Såå alternative har jeg ikke hørt om.

Har søkt opp de jeg kjenner som er fysioterapeuter, og der står de oppført som fysioterapeuter. Også de som har utdannelsen men jobber med noe annet, har permisjon etc.

Hvis du søker fysioterapeuten din opp og vedkommende er fysioterapeut, bør det stå.

Jeg søkte slik: navn + fysioterapeut + autorisasjon

fysio.no er fysioterapeutenes fagforening, og her står det masse informasjon. Får du ikke treff ved å google, er det rart om vedkommende er fysioterapeut. Da er det kanskje lurt å sende/ringe nff og spørre om vedkommende faktisk er autorisert.

Gjest Elextra
Skrevet

Det har jeg prøvd, det funker. Og er ikke noe alternativt dersom man ikke påstår at det skal virke for annet enn såre muskler og stive knokler. (Muligens spenninghodepine etc)

Det er en blanding av kiropraktor og massasje/muskel/bløtvev.

Men som med alt annet innen dette egner det seg kun til å løse opp og "tilbakestille" over kort tid. Hvis man ikke følger opp med egentrening så er man like langt etter en stund.

''Men som med alt annet innen dette egner det seg kun til å løse opp og "tilbakestille" over kort tid. Hvis man ikke følger opp med egentrening så er man like langt etter en stund.''

Ja, det finnes vel lite behandling for muskulære smerter som ikke må spes på med trening.

Har selv veldig god erfaring med naprapati, herunder øvelsene jeg fikk spesielt anbefalt.

Skrevet

[quote name=smil til livet :o)' timestamp='1279839476' post='4401470]

Fysioterapi er en beskyttet tittel og man må ha autorisasjon. Ved endt studie søker man om autorisasjon, og så kan man begynne å jobbe. Er ikke helt oppdatert, men før var det slik at man ikke kunne jobbe før man fikk autorisasjonen (det kan ta litt tid..).

Vet ikke om det nå er valgfritt å ansette fysioterapeuter før arbeidsgiver har sett atuorisasjonen. Man får jo vitnemål som bekrefter at du er "ekte" fysioterapeut.

Din behandling høres veldig rar ut. Er det til psykomotoriker du går? Mange av dem er veldig alternative, men trodde ikke de behandler pasienter slik du beskriver. Såå alternative har jeg ikke hørt om.

Har søkt opp de jeg kjenner som er fysioterapeuter, og der står de oppført som fysioterapeuter. Også de som har utdannelsen men jobber med noe annet, har permisjon etc.

Hvis du søker fysioterapeuten din opp og vedkommende er fysioterapeut, bør det stå.

Jeg søkte slik: navn + fysioterapeut + autorisasjon

fysio.no er fysioterapeutenes fagforening, og her står det masse informasjon. Får du ikke treff ved å google, er det rart om vedkommende er fysioterapeut. Da er det kanskje lurt å sende/ringe nff og spørre om vedkommende faktisk er autorisert.

Dette var det jeg tenkte og. Derfor googlet jeg og fant ikke annet enn at dama bor i bygda mi.

Jeg gir det noen forsøk, det var ikke veldig dyrt. Og virker det ikke så bare ringer jeg legen min og får et navn. Da VET jeg at jeg får en fysio med papirer! ;0)

Skrevet

Har du endt opp på Märtha-Louises Engleskole? :sjokk:

Det er strenge regler for folk som blander helsefaglig utdanning og slikt alternativ-vås.

Dessuten, du burde snike deg inn på kontoret og farge de røde trådene hennes blå, og se hva som skjer! :-)

Finn deg en fornuftig!

Med vennlig hilsen,

Skrevet

Har du endt opp på Märtha-Louises Engleskole? :sjokk:

Det er strenge regler for folk som blander helsefaglig utdanning og slikt alternativ-vås.

Dessuten, du burde snike deg inn på kontoret og farge de røde trådene hennes blå, og se hva som skjer! :-)

Finn deg en fornuftig!

Med vennlig hilsen,

''Dessuten, du burde snike deg inn på kontoret og farge de røde trådene hennes blå, og se hva som skjer! :-)''

De røde tauene tror jeg nok heller er det som trådstarter tar som indikasjon på at hun faktisk _er_ fysioterapeut, da ;-) Det er vel sånne: http://www.redcord.no/Excercises.aspx?m=62

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

Dette var det jeg tenkte og. Derfor googlet jeg og fant ikke annet enn at dama bor i bygda mi.

Jeg gir det noen forsøk, det var ikke veldig dyrt. Og virker det ikke så bare ringer jeg legen min og får et navn. Da VET jeg at jeg får en fysio med papirer! ;0)

Det er en del diagnoser/lidelser som kvalifiserer for fri behandling. Dersom du får henvisning fra fastlegen og kvalifiserer for fri behandling betaler du ingenting. Om du ikke kvalifiserer for fri behandling er det en egenandel hos fysioterapeuten. Det mange ikke vet er at også fysioterapi gir frikort. Før var grensen på mange tusen, nå er den på 2 560 (egenandelstak 2 på nav sine sider). Når du har betalt 2 560 er blir behandlinger resten av året gratis .Som ved vanlig frikort. Dersom behandler ikke er autorisert fysioterapeut kan du ikke benytte deg av dette.

Om du ikke er i behov av langvarig behandling og ikke vil komme over grensen på kr 2 560, kan du jo velge om du vil gi det en sjanse eller ikke.

Siden vedkommende ikke kommer opp som fysioterapeut når du har googlet, vil jeg tenke at sjansen er ganske stor for at personen ikke er fysioterapeut. Da tenker jeg at Norsk Fysioterapi Forbund bør få beskjed om dette slik at de kan ta tak i det. Men det spørs jo hva du har tid og ork til selvfølgelig.

Skrevet

Jeg fikk hjelp av en naprapat ved akutte ryggsmerter, og det hjalp veldig. Kan virkelig anbefales.

Skrevet

Noen fysioterapeuter driver med kopping i tillegg til vanlig fysikalsk behandling. Er behandleren ostopat, har hun tre-årig fysioterapiutdanning i bunnen og to-årig ostopati i tillegg.

Kopping er ikke humbug, det er en gammel russisk behandlingsmedtode som skal øke blodsirkulasjonen i kroppen.

Skrevet

Noen fysioterapeuter driver med kopping i tillegg til vanlig fysikalsk behandling. Er behandleren ostopat, har hun tre-årig fysioterapiutdanning i bunnen og to-årig ostopati i tillegg.

Kopping er ikke humbug, det er en gammel russisk behandlingsmedtode som skal øke blodsirkulasjonen i kroppen.

''Kopping er ikke humbug, det er en gammel russisk behandlingsmedtode som skal øke blodsirkulasjonen i kroppen.''

Og det gjør det til mindre humbug?

Med vennlig hilsen

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Røde tau på kontoret? Er det TerapiMaster du snakker om? Det er i så fall en opptreningsmåte mange fysioterapeuter benytter, og er absolutt annerkjent.

Skrevet

''Kopping er ikke humbug, det er en gammel russisk behandlingsmedtode som skal øke blodsirkulasjonen i kroppen.''

Og det gjør det til mindre humbug?

Med vennlig hilsen

Ja, kopping er IKKE humbug!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...