Gå til innhold

Saksedyr på epletrær

Anbefalte innlegg

Gjest noen som har grønne fingre?
Skrevet

Tar treet skadet av det? Vil saksedyrene spise av eplene når de blir modne?

Har et ganske ferskt tre, hatt det i to år nå og nå har jeg flere ganger funnet saksedyr på det. Er noen få huller i bladene, men har ellers ikke sett noen skade.. men er litt bekymret pga disse saksedyrene. Kan de gjøre skade? Har også sett maur på treet, så er redd for det stakkars lille treet mitt :(

Om jeg skulle bli plaget av disse, er det noe jeg kan gjøre for å bli kvitt disse udyra?

Gjest trådstarter
Skrevet

Saksedyr er bare kjekt å ha.

Ja, leste om dem nå, står at de egentlig er nyttige, de spiser bladlus :) Enkelte steder legger de ut saksedyrhus/rør i epletrær for å øke bestanden.

Gjest trådstarter
Skrevet

Men hva med mauren, kan de finne på å spise av eplene?

Gjest trådstarter
Skrevet

Skrevet

Er ikke noe ekspert på dette, men maur er vel ikke kjent for å ødelegge epletrær. Spyl dem eventuelt bort med vann. Eller spyl hele treet med vann.

Skrevet

Saksedyr spiser ikke epler :) det gjør nok ikke maur heller. Men maur kan finne på å dyrke bladlus! De passer på bladlus og spiser sukker som de skiller ut. Har du sjekket om det ikke er bladlus på treet?

Gjest trådstarter
Skrevet

Saksedyr spiser ikke epler :) det gjør nok ikke maur heller. Men maur kan finne på å dyrke bladlus! De passer på bladlus og spiser sukker som de skiller ut. Har du sjekket om det ikke er bladlus på treet?

Det kan hende det er derfor maurene og saksedyrene liker seg der, pga de finner bladlus :D har ennå ikke sett bladlusene, får ta en nøyere kikk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...