Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har en 4 år gammel Cavalier King Charles spaniel, som har for vane å tisse seg helt ut inne. Ofte når han er hjemme alene, men også når vi er hjemme. Han kan ligge og sove og det bare kommer ut en stor dam, og han sover videre, men kan også våkne og slikke opp sitt eget urin??!!!

Største problemet er når han er alene hjemme. Han er i gangen vår, med sin seng, skåler og teppe. Noe han har vært vant til siden han var valp. Vi kan ha gått tur på et par timer før han blir alene, og allikvel tisser han seg helt ut innen vi er tilbake.

Noen som har opplevd noe lignende? Er så lei av å komme hjem til en søkkvåt hund som stinker urin, og en gang full av tiss.

Det hele begynte i fjor sommer rundt bortgangen av min mormor, og at han da ble mye alene grunnet lange sykehus besøk av meg selv, og familie. Siden dengang har det bare vedvart. Denne perioden hvor han ble en del alene varte dog bare 2 uker, men jeg lurer på om det kan ha en sammenheng?

Har fått utelukket fysiske plager. Veterinæren mente det kunne være at han sov så tungt at lukkemusklen til blæra rett og slett åpnet seg i søvne.

Håper på om noen har noen erfaringer!

Fortsetter under...

candyqueen_83
Skrevet

Først tenkte jeg på fysiske plager, men ser dere har fått utelukket dette.

Da ville jeg begynt helt på nytt med renslighetstreningen. Tisser han noen gang inne mens dere ser det*? Da bør han løftes ut med en gang uten kjeft. Han må luftes ofte, og må få tisse rett før dere reiser.

Får han være alene i hele huset når dere er borte? Det kan hjelpe for en stund å la han være i bur, og hvis han da holder seg kan dere la han få litt og litt større plass å boltre seg på.

Gjest nyresvikt?
Skrevet

Har opplevd det samme som deg med min hund nå nylig. Fikk vetrinæren til å ta utvidet blodprøve som ble sendt inn til vet.høyskolen for utredning og der kom det frem at hunden hadde for høye nyreverdier. Startet da på diett for (Hill`s prescription diet k/d) for hunder med nyreproblemer og da forsvant lekasjen også =). Viktig at hunder med nyreproblemer unngår salt og proteiner, så vi har derfor også kuttet ut å tilføre middagsrester til hundens måltider og andre godbiter vi mistenker kan inneholde dette.

Anbefaler deg å gjøre det samme med din hund om det evt ikke alt er sjekket opp, lykke til og håper svaret mitt kan hjelpe hunden din og deg!

Skrevet

Har opplevd det samme som deg med min hund nå nylig. Fikk vetrinæren til å ta utvidet blodprøve som ble sendt inn til vet.høyskolen for utredning og der kom det frem at hunden hadde for høye nyreverdier. Startet da på diett for (Hill`s prescription diet k/d) for hunder med nyreproblemer og da forsvant lekasjen også =). Viktig at hunder med nyreproblemer unngår salt og proteiner, så vi har derfor også kuttet ut å tilføre middagsrester til hundens måltider og andre godbiter vi mistenker kan inneholde dette.

Anbefaler deg å gjøre det samme med din hund om det evt ikke alt er sjekket opp, lykke til og håper svaret mitt kan hjelpe hunden din og deg!

Takk for svar.

Har heldigvis fått utelukket nyresvikt :)

Skrevet

Da ville jeg begynt helt på nytt med renslighetstreningen. Tisser han noen gang inne mens dere ser det*? Da bør han løftes ut med en gang uten kjeft. Han må luftes ofte, og må få tisse rett før dere reiser.

Får han være alene i hele huset når dere er borte? Det kan hjelpe for en stund å la han være i bur, og hvis han da holder seg kan dere la han få litt og litt større plass å boltre seg på.

De gangen vi har sett det har det vært når han har sovet. Han snorker og sover dypt, og det bare kommer ut. Har tatt ham ut da, men det virker ikke som han merker at han har tisset. Har liksom hørt at hunder aldri vil tisse der de ligger, men det gjør jo altså vår.

Har prøvd bur også, men siden han tisser i søvne virker det som det ikke spiller noen rolle hvor han ligger.

Vanskelig dette, slik det er nå skjer det kanskje 2-3 ganger i mnd :(

Skrevet

Begynner tenke at dyrlegen har rett i at han sover så tungt at lukkemusklen slapper for mye av og åpner seg.

Annonse

candyqueen_83
Skrevet

De gangen vi har sett det har det vært når han har sovet. Han snorker og sover dypt, og det bare kommer ut. Har tatt ham ut da, men det virker ikke som han merker at han har tisset. Har liksom hørt at hunder aldri vil tisse der de ligger, men det gjør jo altså vår.

Har prøvd bur også, men siden han tisser i søvne virker det som det ikke spiller noen rolle hvor han ligger.

Vanskelig dette, slik det er nå skjer det kanskje 2-3 ganger i mnd :(

Hmm.. Veldig rart at det bare strømmer ut mens han sover ja. Da virker det jo som han ikke selv har kontroll over det, og bur- og renslighetstrening vil vel ikke ha noen effekt.

Kanskje du skal ta han til en annen veterinær og spørre? Det finnes veterinærer som har spesialisert seg på urinveier, så det er jo en mulighet? Hvor i landet bor du?

Skrevet

Hmm.. Veldig rart at det bare strømmer ut mens han sover ja. Da virker det jo som han ikke selv har kontroll over det, og bur- og renslighetstrening vil vel ikke ha noen effekt.

Kanskje du skal ta han til en annen veterinær og spørre? Det finnes veterinærer som har spesialisert seg på urinveier, så det er jo en mulighet? Hvor i landet bor du?

Ja det er nok kanskje lurt å få en annen dyrlege mening!Vi bor i østfold, så det er mange valgmuligheter. Har brukt samme veterinær siden han var valp, så en annens mening er kanskje lurt.

candyqueen_83
Skrevet

Ja det er nok kanskje lurt å få en annen dyrlege mening!Vi bor i østfold, så det er mange valgmuligheter. Har brukt samme veterinær siden han var valp, så en annens mening er kanskje lurt.

Jeg vet om to spesialister, men det er i Oslo og på Jessheim. Det finnes sikkert noen i Østfold også.

Det er jo slitsomt for dere å måtte tørke opp hele tida, og det KAN jo være noe galt med hunden som kan rettes på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...