Gå til innhold

"Et tredje semester"

Anbefalte innlegg

Caloni Makaroni
Skrevet

http://www.adressa.no/student/article1509557.ece

Her uttaler både svenske og norske politikere samt studentorganisasjonen seg om et tredje semester. Kanskje de bør sette seg inn i hva ordet semester betyr.

"Semester (lat. sex, seks og mestris, måneder) betegner en tidsperiode på seks måneder." (Hentet fra wikipedia)

Skrevet

Jeg tror de prøver å gi oss mer tid. Mange sier de ønsker seg en time ekstra i døgnet. Her ønsker de seg 6 mnd ekstra i året :)

Tenk så mye vi hadde fått gjort da!!!

Skrevet

Jeg tror de prøver å gi oss mer tid. Mange sier de ønsker seg en time ekstra i døgnet. Her ønsker de seg 6 mnd ekstra i året :)

Tenk så mye vi hadde fått gjort da!!!

Jeg tenkte umiddelbart på at studentene bruker for lang tid på studiene og jobber for mye ved siden av.. Og at dette hadde noe med å få ting mer effektivt å gjøre?

Men jeg har ikke fulgt med i debatten altså.

Skrevet

Jeg tenkte umiddelbart på at studentene bruker for lang tid på studiene og jobber for mye ved siden av.. Og at dette hadde noe med å få ting mer effektivt å gjøre?

Men jeg har ikke fulgt med i debatten altså.

Trådstarter kommenterte mer at ordet semester er betegnelse på 6 mnd - altså et halvt år. Min kommentar var myntet på det.

Skrevet

Trådstarter kommenterte mer at ordet semester er betegnelse på 6 mnd - altså et halvt år. Min kommentar var myntet på det.

Ja der kan du se hvor mye jeg følger med.. ;0)

Skrevet

Ja der kan du se hvor mye jeg følger med.. ;0)

Hi, hi - fort gjort :)

Skrevet

Å dvele ved betydningen av ordet "semester" blir ordkløveri her syns jeg, det fremkommer tydelig hva som menes. Man foreslår en tredje studieperiode i løpet av året, og semester er en betegnelse folk er kjent med (husk ellers at agust-desember heller ikke er 6 mnd, men vi kaller det semester like fullt).

Når det er sagt, så tror jeg det er sunt med ferie fra studiene. Kontinuerlige løp vil være utmattende for mange, og jeg tror depresjonsproblematikk og utbrenthet vil øke i omfang med en slik ordning. Jeg er student, og jeg har A på alle eksamener jeg har avlagt hittil. Konsekvensen av det er at jeg er helt kake når det er ferie, og har stort behov for å koble av og gjøre helt andre ting.

Skrevet

Å dvele ved betydningen av ordet "semester" blir ordkløveri her syns jeg, det fremkommer tydelig hva som menes. Man foreslår en tredje studieperiode i løpet av året, og semester er en betegnelse folk er kjent med (husk ellers at agust-desember heller ikke er 6 mnd, men vi kaller det semester like fullt).

Når det er sagt, så tror jeg det er sunt med ferie fra studiene. Kontinuerlige løp vil være utmattende for mange, og jeg tror depresjonsproblematikk og utbrenthet vil øke i omfang med en slik ordning. Jeg er student, og jeg har A på alle eksamener jeg har avlagt hittil. Konsekvensen av det er at jeg er helt kake når det er ferie, og har stort behov for å koble av og gjøre helt andre ting.

Jeg er selvfølgelig klar over at dette er flisspikkeri, men det er litt morsomt også :)

Og jeg er så enig med deg. Studenter trenger ferie!!! Det studenter egentlig trenger er nok stipend og lån til at de kan være fulltidsstudenter og slippe å måtte jobbe for å ha nok penger til husvære og mat :)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

De studiene jeg kjenner til har 6-7 ukers sommerferie (såfremt ikke noen har strøket, og leser til konteeksamen ved semesterstart).

De 6-7 ukene brukes av mange til ferie samt jobbing for å skaffe midler til neste studieår.

Caloni Makaroni
Skrevet

Hele meningen med innlegget var jo å kommentere den alternative måten tolke "semi" på, så klart det er ordkløveri ;) Forøvrig hadde jeg egentlig ingen andre synspunkter. Annet enn at 17. mai alltid bør legges til en lørdag, og at året bør ha et rundt antall dager for at det skal bli lettere å regne. 25 timer i døgnet hadde vært lettere å regne med enn 24 også :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...