Gå til innhold

Testament

Anbefalte innlegg

Gjest løpebånd
Skrevet

Jeg er en relativt ung person som ønsker å sette opp et testament. Jeg har allerede skrevet det, men vet ikke hvor jeg skal oppbevare det slik at det blir funnet rett etter at jeg har dødd. Jeg vil ikke at familie/venner skal vite at jeg har skrevet et testament da jeg er redd for at de vil oppfatte meg som suicidal og bli bekymret for meg. Det er jo ikke så hyggelig at en ung person tenker på å skrive et testament...

Jeg kommer nok til å oppbevare en kopi hjemme, men det kommer jo ikke til å bli funnet så fort. Jeg leste et sted at man kan oppbevare det i sin lokale tingrett, men vet ikke hvordan man går fram for å få levert det? Dessuten skjønner jeg ikke helt hvordan tingretten kan finne ut at jeg er død? Kommer det liksom opp på skjermen deres hvem som har dødd de siste dagene?

Håper noen har noe å bidra med her :-)

Gjest løpebånd
Skrevet

Takk! :)

Det står på siden:

''Ved personlig fremmøte må testator fremvise legitimasjon. Tilsvarende gjelder ved utlevering av testament.''

Vet du hvem som kan hente ut testamentet? Handler det med utlevering om at jeg kan hente det ut selv og ombestemme meg eller må jeg skrive ned hvem som kan hente det ut? Arven vil kanskje bli overført til den det står i testamentet at skal ha den uansett hvem som eventuelt henter det ut. Bare lurer på om mine nærmeste eller den som skal arve får beskjed om at den kan hente testamentet.

Skrevet

Tingretten gjør ikke noe "av seg selv". Du kan sende en kopi dit for oppbevaring, og ha en kopi hjemme hvis du vil. Så legger du en lapp på et sted som er lett å finne for dine etterlatte, om hvor testamentet finnes.

Hvis du ombestemmer deg, må du oppdatere begge steder, evt. skrive i det nyeste testamentet at alle tidligere versjoner, også det som ligger hos Tingretten, annuleres.

Pass på at du oppfyller de formelle kravene mht. vitner osv. De finner du en rekke steder på nettet.

Gjest løpebånd
Skrevet

Det står her at det kan bli linket opp mot personnummeret ditt.

http://www.testament.no/visartikkel.asp?art=69

Også må du huske vitner, da.

Takk for link :)

Har du noen forslag til hvem som kan være vitner når jeg egentlig ikke ønsker at venner/familie kan være det? Har hørt noe om at en advokat kan være det, men vet ikke om det holder med én advokat eller om det må være to. Og om man bare kan avtale en time med en hvilken som helst advokat og få den til å skrive under.

Skrevet

OK, jeg ser av linken at det nå finnes et register. Det er bra - det er flere år siden jeg var borti disse tingene i praksis.

Tror nok legitimasjonskravet dreier seg mest om innlevering. Det er jo greit at ikke hvem som helst kan levere et nytt for deg :-) Men de lar nok ikke hvem som helst få det ut, heller.

Skrevet

Har du noen forslag til hvem som kan være vitner når jeg egentlig ikke ønsker at venner/familie kan være det? Har hørt noe om at en advokat kan være det, men vet ikke om det holder med én advokat eller om det må være to. Og om man bare kan avtale en time med en hvilken som helst advokat og få den til å skrive under.

Det trenger ikke være noen du kjenner godt. Det eneste de skriver under på, er at du er den du er, at du er ved dine fulle fem og at de vet at det er et testamente. Du trenger ikke diskutere innholdet med dem.

Det må være to, og de må skriver under samtidig. Det må framgå i teksten at de gjør akkurat det.

En advokat kan sikkert bruke en ansatt som vitne nr. to. Det kan uansett være lurt å få en advokat til å lese gjennom for å sjekke at formalitetene er oppfylt. Men dette er ikke så vanskelig at det er _nødvendig_ med advokat.

Skrevet

Hmmmmmmmmmmmmmm. Bibliotekfolk er hyggelige. Kanskje de vil være vitner. Eller. Hm. Nei, jeg vet ikke. Hvorfor skal ingen vite om det? Men det er ikke min buisness.

Gjest løpebånd
Skrevet

Hmmmmmmmmmmmmmm. Bibliotekfolk er hyggelige. Kanskje de vil være vitner. Eller. Hm. Nei, jeg vet ikke. Hvorfor skal ingen vite om det? Men det er ikke min buisness.

Hehe, bibliotekarer ja ;) Eller bare noen jeg møter på bussen? :o)

Jeg vil bare ikke at venner og familie skal bekymre seg for at jeg setter opp et testament. Kanskje de begynner å tenke at jeg er suicidal og at dette er et ledd i planleggingen. Og selv om de ikke får mistanke om det så synes jeg ikke at det er så hyggelig å snakke om sånt med mine nærmeste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...