Gå til innhold

Har dere gjort noen symbolhandlinger nylig?

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

Å ja.... den siden ja..... har jo brukt den flere ganger, men visste ikke at den het dokpro. Dokumnetasjonsprosjektet ser jeg at den egentlig heter....

Brukte den da jeg skulle se om ordet SKJURT eller SJURT finnes på bokmål - men det finnes visst ikke. Har diskutert det med flere venninner, og vi er jo hellig overbevist om at det norske spåket mangler et vesentlig ord :-)

Men nå vaser jeg veldig her, har drukket rødvin og burde egentlig legge meg.... :-DDDD

Skrevet

Avfulgt en bestemt person på Twitter.

Og du, hvis du bare vil svare "Hm", så dropp det, det har du svart nok ganger i denne tråden.

Ok.

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg forstår ikke helt hva blir lagt i symbolhandlinger i denne tråden. Å tenne bål er ikke symbolikk i mine øyne.

Hvis jeg har hestesko over døra så er det symbol i mine øyne, kors er symbol og det å gjøre korsets tegn over en grav er symbolhandling.

Jeg går ikke med kors, davidsstjerne eller halvmåne rundt halsen for det er religiøse symboler som ikke jeg vil bruke. Jeg gjør gjerne korsets tegn over grav til familiemedlemmer fordi det er symboler som blir gjort i min familie og jeg respekterer det høyt.

I et hinduistisk tempel fikk jeg engang tegnet symboler i ansiktet og syntes det var morsomt den gangen.

Jeg utfører en symbolhandling hver 17. mai når jeg setter det norske flagget på verandaen.

Nei, ordet symbolhandling hørte jeg første gang for et par pr år siden. Vet ikke om det er et nytt ord.

Det ser ut som at man kan velge selv hva som er symbolhandliginger en gjennomfører, i tillegg til de tradisjonelle eller religøse eller what ever.

Gjest segunda
Skrevet

Nei, ordet symbolhandling hørte jeg første gang for et par pr år siden. Vet ikke om det er et nytt ord.

Det ser ut som at man kan velge selv hva som er symbolhandliginger en gjennomfører, i tillegg til de tradisjonelle eller religøse eller what ever.

Jeg vet ikke om ordet symbolhandling kan bety det samme som rituale. Det å heise flagget på 17. mai er vel både symbolhandling og rituale.

Skrevet

Tja... et symbol er vel ment som en erstatning for noe annet... som at man reiser seg og setter seg i kirka, og det betyr egentlig at man skal ære det hellige ved å stå når man blir velsignet eller noe sånt. Eller man tenner lilla adventslys, som et synlig symbol på at man venter på det som skal skje i julehøytiden.

Jeg er ikke opptatt av symboler, så fremt de bare er erstatninger for noe annet, men de kan jo være greie å ha for å holde i hevd familietradisjoner, for barnas skyld f.eks.

Skrevet

Tja... et symbol er vel ment som en erstatning for noe annet... som at man reiser seg og setter seg i kirka, og det betyr egentlig at man skal ære det hellige ved å stå når man blir velsignet eller noe sånt. Eller man tenner lilla adventslys, som et synlig symbol på at man venter på det som skal skje i julehøytiden.

Jeg er ikke opptatt av symboler, så fremt de bare er erstatninger for noe annet, men de kan jo være greie å ha for å holde i hevd familietradisjoner, for barnas skyld f.eks.

Jeg skjønner det bare ikke. Kan man bare bestemme seg for å lage et symbol, da? Eller altså en symbolhandling? Og hva har det med tradisjoner å gjøre?

Skrevet

Jeg skjønner det bare ikke. Kan man bare bestemme seg for å lage et symbol, da? Eller altså en symbolhandling? Og hva har det med tradisjoner å gjøre?

Advent, jul, påske, fastelaven, 17. mai osv er jo symbolhandlinger om man legger noe religiøst i det eller ikke. Det samme med ritualer rundt gravferder / graver.

Skrevet

Mange symbolhandlinger er vel offentlige symbolhandlinger og utføres av mange, gjerne med en slags leder i spissen (prest, kirke), og da ivaretaes de av institusjonen som utfører dem, mens andre symbolhandlinger kan vel være mer private, som at man f.eks.hver 1.desember går på kirkegården og setter lys på gravene fordi det har vært gjort av sine foreldre, og man vil bringe tradisjonen videre.

Skrevet

Advent, jul, påske, fastelaven, 17. mai osv er jo symbolhandlinger om man legger noe religiøst i det eller ikke. Det samme med ritualer rundt gravferder / graver.

Må det ikke være noen følelser knyttet til det? Eller en eller annen verdi?

Skrevet

Mange symbolhandlinger er vel offentlige symbolhandlinger og utføres av mange, gjerne med en slags leder i spissen (prest, kirke), og da ivaretaes de av institusjonen som utfører dem, mens andre symbolhandlinger kan vel være mer private, som at man f.eks.hver 1.desember går på kirkegården og setter lys på gravene fordi det har vært gjort av sine foreldre, og man vil bringe tradisjonen videre.

Det må vel nødvendigvis være noe man gjør fordi man føler det er viktig og at det betyr noe for en?

Skrevet

Må det ikke være noen følelser knyttet til det? Eller en eller annen verdi?

For min del er det svært lite, men gjennomfører pga barna. Stygt, men sant...

Skrevet

For min del er det svært lite, men gjennomfører pga barna. Stygt, men sant...

Men da må det jo indirekte bety noe for deg, siden du gjør det for barna.

Skrevet

Men da må det jo indirekte bety noe for deg, siden du gjør det for barna.

Det har du rett i! Det betyr mye for meg fordi om det er en kremert kropp som ligger der, men det betyr enda meir for barna.

Ikke for det, jeg gråter hver gang vi er der, har vært der aleine også og har mitt rituale hver gang :-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...