Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest mia.karine

hei jeg er ei jente i 20 årene, i 5-6 års alderen fikk jeg problemer med magen, jeg begynte å holde meg, gikk ikke på do og fikk derfor mye press på meg fra foreldre ang. jeg har vært innlagt på sykehuset flere ganger for å få klyx, husker jeg hadde tellinga, men mista den etter hvert.. er mange år siden det nå... nå er det normal rytme på "do-tidene", men magen min er fortsatt veldig stor og blir aldri mindre. Det ser rett og slett ut som om at jeg er gravid, jeg har tilogmed fått det spørsmålet opp til flere ganger, dette er ikke noe kjekt og setter livskvaliteten min helt på bunn og hvertfall nå om sommeren, er aldri ute med de andre på stranda ect... finnes det noe jeg kan spise, en diett eller noe for å minske tarene mine betraktelig? min definisjon er at etter mange år med "pining"da jeg var liten har gjort tarmene mine svært utvidet, og jeg klarer ikke endre på dette. jeg er selvfølgelig for flau til å gå til legen min om dette, føler ikke for å sitte forrand henne å grine og synes synn på meg selv.. jeg har ikke motivasjon for å gå å trene på grunn av at jeg føler meg flau og skamfull ovenfor hvordan jeg ser ut. og syntes det er flaut å skulle gå med en personlig trener for å få vist hva jeg må gjøre for å få den bort.. Jeg spiser mye knekkebrød, men ser ikke ut til å virke etter mange år, er også ute å går en tur hver dag, men vrker ikke som det virker heller.... håper virkelig du kan hjelpe meg..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/350586-stor-mage/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Du beskriver deg jo ikke som 'feit' eller 'tjukk', men rett og slett mer som om du er skikkelig oppblåst i magen. Føler du deg oppblåst, vondt i magen, mye luft osv? Det er jo ikke sikkert det er tarmene dine som er så store, men at kostholdet ditt gjør at du er oppblåst hele tiden. Det kan rett og slett hende at du er intolerant for en matvare eller tre, og at en diettendring vil kunne gjøre noe med dette.

Jeg skjønner at du ikke har lyst til å sitte og brette ut forhistorien din til en lege (selvom jeg synes du skal gjøre det. :-)), men det du kan gjøre (dersom oppblåst-teorien virker sannsynlig for deg) er å gå til legen og si at du lurer på om du er intolerant mot noe mat, og be om å få tatt diverse tester, eventuelt få råd rundt eliminasjonskosthold for å finne ut hva som gjelder.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/350586-stor-mage/#findComment-3002396
Del på andre sider

Du beskriver deg jo ikke som 'feit' eller 'tjukk', men rett og slett mer som om du er skikkelig oppblåst i magen. Føler du deg oppblåst, vondt i magen, mye luft osv? Det er jo ikke sikkert det er tarmene dine som er så store, men at kostholdet ditt gjør at du er oppblåst hele tiden. Det kan rett og slett hende at du er intolerant for en matvare eller tre, og at en diettendring vil kunne gjøre noe med dette.

Jeg skjønner at du ikke har lyst til å sitte og brette ut forhistorien din til en lege (selvom jeg synes du skal gjøre det. :-)), men det du kan gjøre (dersom oppblåst-teorien virker sannsynlig for deg) er å gå til legen og si at du lurer på om du er intolerant mot noe mat, og be om å få tatt diverse tester, eventuelt få råd rundt eliminasjonskosthold for å finne ut hva som gjelder.

ja, jeg har tatt slike tester, med masse blod og mange reagensrøyr da jeg var liten, legene trodde jeg hadde intoleranse mot melk og melkeprodukter, men ble også testet for andre produkter uten at de fant noe. jeg syntes det er rett og slett skikkelig pinlig, tørr ikke stå "naken" forrand samboeren min engang... jeg har ikke beskrevet meg selv som feit eller tykk fordi jeg på en måte anser meg som det, pga magen, men alt annet er i normal "størrelse" har normal kroppsbygning utenom magen som ser ut som om er gravid i6 mnd. :(

Har lest litt i fedon lindbergs bøker og slikt, spiser mye fiber, knekkebrød og veldig grovt brød om jeg spiser brød, men kunne ønske at det fantes en skikkelig diett, en diett med ting alle liker, og ikke en med masse mat de færreste spiser...:(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/350586-stor-mage/#findComment-3004245
Del på andre sider

ja, jeg har tatt slike tester, med masse blod og mange reagensrøyr da jeg var liten, legene trodde jeg hadde intoleranse mot melk og melkeprodukter, men ble også testet for andre produkter uten at de fant noe. jeg syntes det er rett og slett skikkelig pinlig, tørr ikke stå "naken" forrand samboeren min engang... jeg har ikke beskrevet meg selv som feit eller tykk fordi jeg på en måte anser meg som det, pga magen, men alt annet er i normal "størrelse" har normal kroppsbygning utenom magen som ser ut som om er gravid i6 mnd. :(

Har lest litt i fedon lindbergs bøker og slikt, spiser mye fiber, knekkebrød og veldig grovt brød om jeg spiser brød, men kunne ønske at det fantes en skikkelig diett, en diett med ting alle liker, og ikke en med masse mat de færreste spiser...:(

Dette høres ordentlig kjipt ut og skjønner godt at du fortviler!

Altså ikke feit, bare veldig bulende mage.

Spørsmål 2 er jo om du har vondt i magen og føler deg oppblåst? Føler du at du har en velfungerende tarmfunksjon?

Vi må på en måte få en 'føling' med om det er oppblåsthet , eller om det er fett rundt indre organer, eller om det er 'tjukke tarmer (hittil ukjent diagnose tror jeg.. :-D) eller hva det er.

Jeg har aldri prøvd det, men noen er veldig opphengt i å innta flytende aloe vera, og mener det har en veldig 'tarmrensende' effekt. Det hevdes at man ofte har mye slagg i tarmene, noe som både fyller opp, men også hindrer god fordøyelse. Et skudd i mørke, men du kan jo google litt på flytende aloe vera eller ta en prat med en helsekost.

Ellers kan jeg bare sende deg en oppmuntrende klem, og minne deg om at samboern din er sammen med deg fordi han vil være sammen med deg, og at han garantert vil være glad for at du viser deg naken for ham. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/350586-stor-mage/#findComment-3004955
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...