Gå til innhold

Lønn

Anbefalte innlegg

Gjest Per Lønning
Skrevet

Vet noen hva en flygeleder tjener?

Skrevet

Bare at de tjener alt for mye, men dette var selvfølgelig ikke svar på spørsmålet ditt.

Gjest segunda
Skrevet

Bare at de tjener alt for mye, men dette var selvfølgelig ikke svar på spørsmålet ditt.

Det er forskjell på å tjene mye og alt for mye.

Skrevet

Vi lever i et fritt land. Det er bare å sende inn søknadspapirer :-)

Jeg har nok allerede strøket på aldersgrensen ;-)

Skrevet

Det er forskjell på å tjene mye og alt for mye.

Utdannelse tatt i betraktning tjener de alt for mye.

Gjest Elextra
Skrevet

Startlønn 558.600,-, topplønn 921.000,-. Uten tillegg.

Jeg tror jeg skal omskolere meg...

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/flygeleder

Ja, det er utrolig gode betingelser, og du får til og med lønn under utdannelsen.

Jeg vet det er svært vanskelig å komme inn på denne utdannelsen, ergo er bare de aller beste kvalifisert, men likevel synes lønnen relativt høy.

Skrevet

Det er jo det kapitalistiske systemet, vet du... Tilbud og etterspørsel.

Skrevet

De har et visst ansvar, for å si det sånn... Vil tro at det kan være en stressende jobb. Gjør ikke meg noe at de tjener godt.

Skrevet

Det er jo det kapitalistiske systemet, vet du... Tilbud og etterspørsel.

Det er akkurat det det ikke er. Flygeledere, heismontører og leger har sterke interesser av å regulere inntaket til utdanningene slik at det blir knapphet på arbeidskraften. Derfor tjener disse gruppene alt for godt sammelignet med andre grupper der konkuransen om jobber og arbeidskraft er større.

Skrevet

De har et visst ansvar, for å si det sånn... Vil tro at det kan være en stressende jobb. Gjør ikke meg noe at de tjener godt.

De har ikke noe mer annsvar enn mange andre. De skal sørge for at trafikkavviklingen foregår på en skikkelig måte. Det er hva arbeidet består i.

Det gjør ikke meg så mye at de tjener godt heller. Problemet er at dette er en av de yrkesgruppene som er mest priviligerte. Likevel er dette en av de yrkesgruppene som har lettest for å syte. De streiker for goder og ytelser som andre bare kan se langt etter.

Skrevet

Det er akkurat det det ikke er. Flygeledere, heismontører og leger har sterke interesser av å regulere inntaket til utdanningene slik at det blir knapphet på arbeidskraften. Derfor tjener disse gruppene alt for godt sammelignet med andre grupper der konkuransen om jobber og arbeidskraft er større.

Med tanke på at leger har årelange studier, og i praksis plikter å hjelpe 24/7 (ved ulykker, osv), så virker det ikke akkurat som de er overbetalt.

Skrevet

De har ikke noe mer annsvar enn mange andre. De skal sørge for at trafikkavviklingen foregår på en skikkelig måte. Det er hva arbeidet består i.

Det gjør ikke meg så mye at de tjener godt heller. Problemet er at dette er en av de yrkesgruppene som er mest priviligerte. Likevel er dette en av de yrkesgruppene som har lettest for å syte. De streiker for goder og ytelser som andre bare kan se langt etter.

Og lønningene til folk i finansnæringen?

Skrevet

Med tanke på at leger har årelange studier, og i praksis plikter å hjelpe 24/7 (ved ulykker, osv), så virker det ikke akkurat som de er overbetalt.

Leger har like lang utdannelse som alle andre som har hovedfag eller mastergrad. I offentlig sektor er det ingen yrkesgrupper med tilsvarende utdanningslengde som kan måle seg med lønnsnivået til legene. I kommunal sektor, der svært mange jobber, tjener de aller fleste leger en million eller mer. De fleste med tilsvarende utdanningslengde må ta til takke med det halve.

Vil du gjøre det bra i livet så bør du studere medisin og bli kommunelege i hemsedal.

Skrevet

''De har ikke noe mer annsvar enn mange andre.''

Eeh. Neivel, nei....

Skrevet

Leger har like lang utdannelse som alle andre som har hovedfag eller mastergrad. I offentlig sektor er det ingen yrkesgrupper med tilsvarende utdanningslengde som kan måle seg med lønnsnivået til legene. I kommunal sektor, der svært mange jobber, tjener de aller fleste leger en million eller mer. De fleste med tilsvarende utdanningslengde må ta til takke med det halve.

Vil du gjøre det bra i livet så bør du studere medisin og bli kommunelege i hemsedal.

Det stemmer ikke helt, bachelor + master kan unnagjøres på 5 år, medisinstudiet tar 6,5 år. Deretter følger turnustjenesten, der du tjener dritt og må bo i Indre Ytre Et-eller-annet, uten å ha så stor innflytelse på det selv.

Skrevet

Og lønningene til folk i finansnæringen?

Det er et marked som er frikoplet all sunn fornuft, og ikke minst; offentlig styring. Det er alle enige om. Til og med legene.

Det er veldig få mennesker som skjønner hvorfor snørrunger fra NHH skal gjøre seg fortjent til 15 millioner i lønn, når de ikke gjør noe annet enn å flytte penger og verdipapirer. De færreste bidrar til produktivitet og næringen som helhet bidrar til lite verdiskapning. Men finansnæringen har en funskjon- det innser til og med jeg.

Skrevet

''De har ikke noe mer annsvar enn mange andre.''

Eeh. Neivel, nei....

Forsvarministeren har ikke mye ansvar bare fordi han bidrar til å unngå krig. Buss-sjåføren er ikke hyperansvarlig bare fordi han velger å oppføre seg på en slik måte at bussen holder seg på veien.

Du er ikke ansvarfull bare fordi du velger å ikke sette fyr på en barnehage.

Gjest Mary Poppins - NHH utdannet.
Skrevet

Det er et marked som er frikoplet all sunn fornuft, og ikke minst; offentlig styring. Det er alle enige om. Til og med legene.

Det er veldig få mennesker som skjønner hvorfor snørrunger fra NHH skal gjøre seg fortjent til 15 millioner i lønn, når de ikke gjør noe annet enn å flytte penger og verdipapirer. De færreste bidrar til produktivitet og næringen som helhet bidrar til lite verdiskapning. Men finansnæringen har en funskjon- det innser til og med jeg.

''Det er veldig få mennesker som skjønner hvorfor snørrunger fra NHH skal gjøre seg fortjent til 15 millioner i lønn, når de ikke gjør noe annet enn å flytte penger og verdipapirer. De færreste bidrar til produktivitet og næringen som helhet bidrar til lite verdiskapning.''

Vel deg og det. Du vet åpentbart lite om hva økonomer driver med om du tror vi alle bare flytter penger og verdipapirer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...