Gå til innhold

Lønn

Anbefalte innlegg

Mary Poppins
Skrevet

Leger har like lang utdannelse som alle andre som har hovedfag eller mastergrad. I offentlig sektor er det ingen yrkesgrupper med tilsvarende utdanningslengde som kan måle seg med lønnsnivået til legene. I kommunal sektor, der svært mange jobber, tjener de aller fleste leger en million eller mer. De fleste med tilsvarende utdanningslengde må ta til takke med det halve.

Vil du gjøre det bra i livet så bør du studere medisin og bli kommunelege i hemsedal.

Legeutdannelsen er lenger enn bacherlor + master (5 år). Jeg tror den er 6 eller 6,5 år. Pluss at de må jobbe turnus der de ikke tjener spesielt godt i det hele tatt.

Skrevet

Det stemmer ikke helt, bachelor + master kan unnagjøres på 5 år, medisinstudiet tar 6,5 år. Deretter følger turnustjenesten, der du tjener dritt og må bo i Indre Ytre Et-eller-annet, uten å ha så stor innflytelse på det selv.

Du har rett. Med det nye mastersystemet har kanskje legene et år lengere studietid siden studiet fremdeles er et embetsstudium (hvorfor tror du forresten det er netopp det?).

Turnustjeneste: Nei, fikk legene selv bestemme hadde de alle holdt til i en by. Det er godt det ikke er slik. Det er helt forferdelig at man må en tur innom bygda for å utføre en helsegjerning. Veldig mange andre må også dette (under helt andre vilkår) for i det hele tatt å få seg en jobb.

Skrevet

Leger har like lang utdannelse som alle andre som har hovedfag eller mastergrad. I offentlig sektor er det ingen yrkesgrupper med tilsvarende utdanningslengde som kan måle seg med lønnsnivået til legene. I kommunal sektor, der svært mange jobber, tjener de aller fleste leger en million eller mer. De fleste med tilsvarende utdanningslengde må ta til takke med det halve.

Vil du gjøre det bra i livet så bør du studere medisin og bli kommunelege i hemsedal.

''I kommunal sektor, der svært mange jobber, tjener de aller fleste leger en million eller mer.''

Har du noen referanse her?

Uansett, med tanke på utdanningslengde og ansvar, er det faktisk ikke så overraskende.

Skrevet

Du har rett. Med det nye mastersystemet har kanskje legene et år lengere studietid siden studiet fremdeles er et embetsstudium (hvorfor tror du forresten det er netopp det?).

Turnustjeneste: Nei, fikk legene selv bestemme hadde de alle holdt til i en by. Det er godt det ikke er slik. Det er helt forferdelig at man må en tur innom bygda for å utføre en helsegjerning. Veldig mange andre må også dette (under helt andre vilkår) for i det hele tatt å få seg en jobb.

Du ser jo hvor mye folk syter over at det må flytte til "byen" for å finne seg en jobb.

En turnuslege er gjerne i en alder hvor de har familie, og da må partner og unger også flytte i ett år, for så å flytte tilbake igjen.

Skrevet

Forsvarministeren har ikke mye ansvar bare fordi han bidrar til å unngå krig. Buss-sjåføren er ikke hyperansvarlig bare fordi han velger å oppføre seg på en slik måte at bussen holder seg på veien.

Du er ikke ansvarfull bare fordi du velger å ikke sette fyr på en barnehage.

'Forsvarministeren har ikke mye ansvar bare fordi han bidrar til å unngå krig.'

Hoi, nei krig er jo bare småtteri. Ikke så nøye om vi ryker utpå der.

'Buss-sjåføren er ikke hyperansvarlig bare fordi han velger å oppføre seg på en slik måte at bussen holder seg på veien. '

Bussjåføren har kontroll på sin buss, og på trafikkbildet som angår han. I trafikken har også hver enkelt farkost såpass oversikt fra førersetet at de kan ta selvstendige beslutninger i forhold til hvordan de skal forholde seg til bilene rundt.

Flygelederen har kontroll på alle fly i forhold til alle fly. Pilotene i de respektive flyene ser ikke hverandre, og er prisgitt informasjonen de får på øret. Farten er også bitteligg høyere en i bakketrafikk, så man skal reagere raskt dersom noen er på kollisjonskurs.

Barnehagepyromanen gidder jeg ikke kommentere :o)

Når alt det er sagt er jeg helt enig i at flygeledere tjener mye, særlig tatt i betraktning at de kun har 2 års (betalt!) utdannelse. Men vi lever i et markedsstyrt samfunn, så du kan jo bare bli flygeleder dersom det frister mer enn ditt nåværende yrke?

Skrevet

'Buss-sjåføren er ikke hyperansvarlig bare fordi han velger å oppføre seg på en slik måte at bussen holder seg på veien. '

Bussjåføren har kontroll på sin buss, og på trafikkbildet som angår han. I trafikken har også hver enkelt farkost såpass oversikt fra førersetet at de kan ta selvstendige beslutninger i forhold til hvordan de skal forholde seg til bilene rundt.

Flygelederen har kontroll på alle fly i forhold til alle fly. Pilotene i de respektive flyene ser ikke hverandre, og er prisgitt informasjonen de får på øret. Farten er også bitteligg høyere en i bakketrafikk, så man skal reagere raskt dersom noen er på kollisjonskurs.

Når alt det er sagt er jeg helt enig i at flygeledere tjener mye, særlig tatt i betraktning at de kun har 2 års (betalt!) utdannelse. Men vi lever i et markedsstyrt samfunn, så du kan jo bare bli flygeleder dersom det frister mer enn ditt nåværende yrke?

Shit, det ble ikke noen sitatbokser av det. Jaja, dere skjønner hva jeg mener :o)

Skrevet

''Det er veldig få mennesker som skjønner hvorfor snørrunger fra NHH skal gjøre seg fortjent til 15 millioner i lønn, når de ikke gjør noe annet enn å flytte penger og verdipapirer. De færreste bidrar til produktivitet og næringen som helhet bidrar til lite verdiskapning.''

Vel deg og det. Du vet åpentbart lite om hva økonomer driver med om du tror vi alle bare flytter penger og verdipapirer.

Neida. Det sitter mange økonomer i korridoren her med doktorgrad som driver på med helt andre ting. Men det er interessant å høre på dem når de omtaler finanssektoren.

Skrevet

Poenget er ikke at det er "på bygda". Poenget er at det er et annet sted enn der du bor, og antakelig har familien din. Dermed blir det kjipt.

Skrevet

Du ser jo hvor mye folk syter over at det må flytte til "byen" for å finne seg en jobb.

En turnuslege er gjerne i en alder hvor de har familie, og da må partner og unger også flytte i ett år, for så å flytte tilbake igjen.

jaha - og hva er løsningen din? Avvikle turnusordningen?

Begynner jeg på medisinstudiet vet jeg at man må ha et turnusår.

Skrevet

jaha - og hva er løsningen din? Avvikle turnusordningen?

Begynner jeg på medisinstudiet vet jeg at man må ha et turnusår.

Klart man er forberedt, med det står jo på lista over kjipe ting man vet man skal gjennom. Det er med på å rettferdiggjøre lønnsnivået, som er det vi egentlig diskuterer.

Skrevet

Flygelederyrket frister ikke. Det blir nok for ensformig. Flygelederne er heller ikke arbeidstakere i et konkurransepreget arbeidsmarked. Det er nettopp derfor vilkårene deres er så gode.

Men jeg mener faktisk at det er galt at de skal ha en innganngsinntekt som ligger 100 000 over det som er inngangsinntekten i min egen bransje når du har doktorgrad.

Jeg synes f.eks det er synd at en hvilken som helst nyutdannet sivilingeniør kan velge seg en førstegangsjobb med en inntekt langt over den inntekten førsteamanuensene ved NTNU har. På lang sikt vil dette ha svekke kvaliteten på utdanningen, på faget og på konkurransekraften.

Skrevet

Klart man er forberedt, med det står jo på lista over kjipe ting man vet man skal gjennom. Det er med på å rettferdiggjøre lønnsnivået, som er det vi egentlig diskuterer.

Og hva tjener en turnuslege? Livsløpsinntekten til en lege er skyhøyt over gjennomsnittet. Her er det så mye godt i vente om du bare klarer å forholde deg til noe så lite problematisk som et turnusår.

Problemet med lønnsnivået er på sett og vis todelt. For det første får de relativt sett for mye sammenlignet med mange andre. For det andre (og viktigere) er nok at lønn har blitt en veldig viktig faktor for å velge nettopp dette yrket. Det signaliserer en verdidreining som jeg mener er uheldig.

Hvorfor tenker vi anderledes om leger enn om prester?

Skrevet

''I kommunal sektor, der svært mange jobber, tjener de aller fleste leger en million eller mer.''

Har du noen referanse her?

Uansett, med tanke på utdanningslengde og ansvar, er det faktisk ikke så overraskende.

Nei. Fordi statistikken finnes ikke samlet. Man har gjerne en grunnlønn fra kommunen som er lav: 5-600 000 for en en relativt begrenset arbeidsbyrde. Oppå dette kommer fastlegeavtaler og andre ytelser. Slik har jeg forstått det. Samlet har disse ytelsene passert en million i de kommuner hvor jeg har bodd.

Dette tror jeg er et vanlig problem:

http://www.dagbladet.no/nyheter/1998/03/05/65704.html

Skrevet

Og hva tjener en turnuslege? Livsløpsinntekten til en lege er skyhøyt over gjennomsnittet. Her er det så mye godt i vente om du bare klarer å forholde deg til noe så lite problematisk som et turnusår.

Problemet med lønnsnivået er på sett og vis todelt. For det første får de relativt sett for mye sammenlignet med mange andre. For det andre (og viktigere) er nok at lønn har blitt en veldig viktig faktor for å velge nettopp dette yrket. Det signaliserer en verdidreining som jeg mener er uheldig.

Hvorfor tenker vi anderledes om leger enn om prester?

''Hvorfor tenker vi anderledes om leger enn om prester?''

Fordi presten har brukt 6 år på tull og tøys og spøkelser, men legen på tilsvarede tid har lært å redde liv?

Mener en flåsete, men likevel alvorlig

Skrevet

''Hvorfor tenker vi anderledes om leger enn om prester?''

Fordi presten har brukt 6 år på tull og tøys og spøkelser, men legen på tilsvarede tid har lært å redde liv?

Mener en flåsete, men likevel alvorlig

Jeg tenkte konkret i forhold til utd.lengde og dette med å måtte søke en prestegjerning der hvor det faktisk er en ledig og denslags. Hvordan man individuelt verdsetter yrket får så være.

Skrevet

Lønna er bra, men veien dit er lang :) En gang i tiden søkte jeg opptak og kom ganske 'langt', ned til siste 200 søkere (av rundt 8000 søkere det året).

Jeg husker at første opptaksdag var like ved kunstnerenes hus, vi satt en god del i salen og en mann kom inn og sa 'de av dere som har venner og familie dere ikke kan dra fra, kan gå nå med en gang. For de som kommer inn på skolen vil gå pliktturnus i honningsvåg og tilsvarende steder i flere år'.

Jaja, verdt forsøket :)

Gjest Per Lønning
Skrevet

''Leger har like lang utdannelse som alle andre som har hovedfag eller mastergrad.''

Så en lege med ansvar for liv bør ikke tjene bedre enn en som har mastergrad i, la oss si, filosofi?

Gjest Per Lønning
Skrevet

Flygelederyrket frister ikke. Det blir nok for ensformig. Flygelederne er heller ikke arbeidstakere i et konkurransepreget arbeidsmarked. Det er nettopp derfor vilkårene deres er så gode.

Men jeg mener faktisk at det er galt at de skal ha en innganngsinntekt som ligger 100 000 over det som er inngangsinntekten i min egen bransje når du har doktorgrad.

Jeg synes f.eks det er synd at en hvilken som helst nyutdannet sivilingeniør kan velge seg en førstegangsjobb med en inntekt langt over den inntekten førsteamanuensene ved NTNU har. På lang sikt vil dette ha svekke kvaliteten på utdanningen, på faget og på konkurransekraften.

''Flygelederne er heller ikke arbeidstakere i et konkurransepreget arbeidsmarked. Det er nettopp derfor vilkårene deres er så gode. ''

Jeg jobber i et tilsvarende yrke, og vi har absolutt ikke gode vilkår. Det er nettopp derfor jeg lurte på hva hva flygeledere tjener. Tror jeg må bytte jobb, gitt!

Gjest Per Lønning
Skrevet

Lønna er bra, men veien dit er lang :) En gang i tiden søkte jeg opptak og kom ganske 'langt', ned til siste 200 søkere (av rundt 8000 søkere det året).

Jeg husker at første opptaksdag var like ved kunstnerenes hus, vi satt en god del i salen og en mann kom inn og sa 'de av dere som har venner og familie dere ikke kan dra fra, kan gå nå med en gang. For de som kommer inn på skolen vil gå pliktturnus i honningsvåg og tilsvarende steder i flere år'.

Jaja, verdt forsøket :)

Jeg trodde ikke de hadde flygeleder i Honningsvåg og andre småsteder, men personer med AFIS-utdanning? Fikk dere inngående beskrivelse av en flygeleders hverdag? Jeg ser at opptaket for i år er utløpt, men jeg snuser litt på å søke senere.

- Det er forresten godt gjort å komme blandt 200 når det er 8000 søkere! :-)

Skrevet

''Leger har like lang utdannelse som alle andre som har hovedfag eller mastergrad.''

Så en lege med ansvar for liv bør ikke tjene bedre enn en som har mastergrad i, la oss si, filosofi?

Her er mitt overordnede poeng: lønnsdannelsen i dag er i større grad frikoplet det som ligner på objektive kriterier enn før s.feks utdanningslengde og nivå.

Det vil i mange tilfeller være mye smartere å ta en yrkesskoleutdanning enn en universtitetsutdanning dersom man ser på livsinntekten. Et annet moment er yrkesvalg der noen grupper ser ut til å reise i fra lønnsmessig. Her kan nevnes leger og økonomer av høyere grad. Leger fordi etterspørselen er stor og tilbudet lite. Økonomene fordi de lager sine egne markeder og "logikker" og fordi de er ideologisk ledende.

Så var det dette med ansvar: Kommunelegen har et stort ansvar for sine pasienters helse. Det samme har kommunalsjefen som er legens sjef. Det samme har rådmannen som er administrativ sjef for hele kommunen. For ikke å snakke om politikerne som som gjør de store prioriteringene. Ansvar synes jeg er et argument som har begrenset verdi for legers, piloters og flygelederes avlønning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...