Gå til innhold

tar dere mannens navn ved ekteskap nr to?

Anbefalte innlegg

Gjest navnendringer
Skrevet

Eller synes dere det er nok å skifte navn frem og tilbake en gang?

Skrevet

Jeg gjorde det. For meg føltes det mest naturlig. Men jeg beholdt pikenavnet som mellomnavn da. Og bruker stort sett begge to når jeg underskriver noe.

mariaflyfly
Skrevet

Jeg skifta ikke etternavn første gang jeg gifta meg, og om jeg skulle finne på å gjøre det igjen, ville jeg ikke skifta da heller. :)

WaxonWaxoff
Skrevet

Kunne ikke falt meg inn å ta mannens navn i det hele tatt, og i alle fall ikke om jeg giftet meg for andre gang (men så kunne det heller ikke falt meg inn å gifte meg to ganger. Hadde jeg blitt skilt første gangen hadde jeg aldri gifta meg igjen). Hva om ekteskap nummer to også ryker? Skal man gå tilbake til pikenavnet sitt da? Nei, vet du hva. Navnet mitt er MEG og jeg kunne aldri tatt en annens navn - ektemann eller ei.

Gjest navneendringer
Skrevet

Jeg gjorde det. For meg føltes det mest naturlig. Men jeg beholdt pikenavnet som mellomnavn da. Og bruker stort sett begge to når jeg underskriver noe.

men tok du mannens etternavn første gangen også?

Skrevet

men tok du mannens etternavn første gangen også?

Ja. Men det fjernet jeg da jeg skilte meg, samtidig som jeg også byttet etternavn på ungene. Da het vi alle sammen det samme til etternavn. Det er en av grunnene til at jeg denne gangen har beholdt pikenavnet som mellomnavn.

WaxonWaxoff
Skrevet

Ja. Men det fjernet jeg da jeg skilte meg, samtidig som jeg også byttet etternavn på ungene. Da het vi alle sammen det samme til etternavn. Det er en av grunnene til at jeg denne gangen har beholdt pikenavnet som mellomnavn.

Hvorfor byttet du etternavn på ungene kun fordi du skilte deg fra faren deres?

Gjest segunda
Skrevet

Det var kulturelt utenkelig å skifte navn den gangen jeg giftet meg. Jeg har ingen planer om å gifte meg igjen, og dersom navnet mitt er en del av min bakgrunn og kultur hvor ingen skifter navn og har aldri gjort ville jeg neppe skifte navn.

Jeg regner med at mine døtre kommer til å ta navnene til sine fremtidige ektemenn i tillegg til sine navn.

Skrevet

Det var flere grunner til det. En av grunnen var et til dels noe "belastet" etternavn, + endel andre veldig personlige grunner. Og den eldste syns det var helt greit. De andre var for små til at det spilte noen rolle for dem.

Gjest navneendringer
Skrevet

Det var kulturelt utenkelig å skifte navn den gangen jeg giftet meg. Jeg har ingen planer om å gifte meg igjen, og dersom navnet mitt er en del av min bakgrunn og kultur hvor ingen skifter navn og har aldri gjort ville jeg neppe skifte navn.

Jeg regner med at mine døtre kommer til å ta navnene til sine fremtidige ektemenn i tillegg til sine navn.

Problemet er hvis man har to etternavn fra før og gifter seg. Hvis man skal ta mannens etternavn så må en jo nesten kvitte seg med mellomnavnet for at det ikke skal bli alt for mange navn. Jeg vet om en som beholdt mellomnavnet og satte bindestrek mellom sitt eget etternavn og mannens. Det ble voldsomme greier.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Har du ikke hørt om det før? Jeg vet om flere som har byttet etternavn på barna ved skilsmisse, men enda flere der foreldrene bare var samboende. Her har fedrene hatt lite samvær med barna i etterkant. Jeg har aldri spurt om grunnen for navnebytte, men antar moren ønsket at barna skulle ha samme etternavn som seg selv, når hun ikke lenger var sammen med barnefaren.

Skrevet

Det er jo ingen selvfølge at man bytter navn første gang man gifter seg heller.Jeg har et veldig spesiellt etternavn og ville aldri byttet det.Da får heller han ta mitt.

Skrevet

Nei...jeg giftet meg veldig ung (altfor ung!) Og da byttet jeg navn. Så tok jeg tilbake mitt navn etter skillsmissen. Og nå har jeg det.. men barna har begges.. så jeg vurdere hele tida å ta hans navn også. Den som lever får se.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg byttet ikke navn første gangen og tviler sterkt på at jeg ville gjort det en evt. annen gang.

Muligens kunne jeg gjort unntak om det betydde svært mye for min mann at vi hadde felles etternavn og/eller navnet var knyttet til en slektsgård der vi bodde.

Skrevet

Tok det ikke ved første (og hittil eneste) heller :)

Skrevet

Niks. Blir ikke noe navneskifte om jeg skulle gifte meg en gang til. Ser ikke for meg at han vil skifte navn til mitt etternavn heller. :o)

Gjest navneendringer
Skrevet

Niks. Blir ikke noe navneskifte om jeg skulle gifte meg en gang til. Ser ikke for meg at han vil skifte navn til mitt etternavn heller. :o)

Det hadde jo vært litt kult om du tok hans navn, og han tok ditt!;))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...