Gå til innhold

Professor: Unødvendig pandemi-alarm

Anbefalte innlegg

Gjest svinesund
Skrevet

Fra Aftenposten i dag:

''Svineinfluensapandemien er ennå ikke over, ifølge WHO-direktør Margaret Chan. Fortsatt er det hemmelig hvem som gir henne råd. Norske eksperter mener det er en gåte hvorfor hun slo full pandemialarm i fjor.

I begynnelsen av juni holdt krisekomiteen i Verdens helseorganisasjon (WHO) nok et møte. Fortsatt er beredskapen på høyeste nivå, fase 6, og WHO vil ikke navngi de 16 medlemmene av den rådgivende komiteen.

Hemmeligholdet er blitt kraftig kritisert. Det anerkjente tidsskriftet British Medical Journal publiserte nylig en artikkel om at flere av arkitektene bak pandemiberedskapen skal ha hatt oppdrag for legemiddelindustrien.

Professor emeritus Lars R. Haaheim var tidligere leder for Influensasenteret i Bergen og har selv gitt råd til WHO-ledelsen tidligere. Han har lite til overs for konspirasjonsteorier om legemiddelindustriens påvirkning, men tror heller det handler om personlige egenskaper.

- Det virker som om lederen og de rundt henne gikk i vranglås. De hadde slått voldsomt alarm og ønsket nok ikke å innrømme feil, men ville heller gi inntrykk av at de hadde kontroll, sier Haaheim.

Han mener WHO ved å oppgradere svineinfluensaen til en pandemi bidro til å skremme en hel verden og presset unødig mange til å vaksinere seg.

- WHO hadde mye informasjon tilgjengelig som tilsa at svineinfluensaen ikke var så alvorlig at den måtte regnes som en pandemi, sier Haaheim.''

Konspirasjon, ren svindel eller bare dårlig ledelse?

Skrevet

''Han mener WHO ved å oppgradere svineinfluensaen til en pandemi''

Hvorvidt noe klassifiseres som en pandemi avhenger av geografisk utspredelse, så vidt jeg husker, og ikke av hvor alvorlig situasjonen er for de som blir smittet.

Utover det så er det langt bedre at WHO gjør for mye, i stedet for for lite. Ingen visste hvor lett viruset kunne mutere til noe virkelig dødelig.

I tillegg - husk at på samme tidspunkt var det et annet virus i deler av Kina (ikke så helt forskjellig fra dette) som de klarte å isolere. Det viruset var 100% (!) dødelig hvis man ikke fikk medisin innen 24 timer.

Jeg vil mye heller ha en vaksine for mye enn for lite.

Ad pengene: pengene som ble brukt på vaksine i Norge er en liten brøkdel av milliardene som blir brukt på tullete "alternativ behandling" hvert år.

Med vennlig hilsen

Gjest svinesund
Skrevet

''Han mener WHO ved å oppgradere svineinfluensaen til en pandemi''

Hvorvidt noe klassifiseres som en pandemi avhenger av geografisk utspredelse, så vidt jeg husker, og ikke av hvor alvorlig situasjonen er for de som blir smittet.

Utover det så er det langt bedre at WHO gjør for mye, i stedet for for lite. Ingen visste hvor lett viruset kunne mutere til noe virkelig dødelig.

I tillegg - husk at på samme tidspunkt var det et annet virus i deler av Kina (ikke så helt forskjellig fra dette) som de klarte å isolere. Det viruset var 100% (!) dødelig hvis man ikke fikk medisin innen 24 timer.

Jeg vil mye heller ha en vaksine for mye enn for lite.

Ad pengene: pengene som ble brukt på vaksine i Norge er en liten brøkdel av milliardene som blir brukt på tullete "alternativ behandling" hvert år.

Med vennlig hilsen

''Jeg vil mye heller ha en vaksine for mye enn for lite.''

Nei takk. Jeg vil IKKE ha en vaksine som ikke er testet skikkelig ut og som produsenten ikke vil, eller kan, garantere for.

Skrevet

''Jeg vil mye heller ha en vaksine for mye enn for lite.''

Nei takk. Jeg vil IKKE ha en vaksine som ikke er testet skikkelig ut og som produsenten ikke vil, eller kan, garantere for.

''Nei takk. Jeg vil IKKE ha en vaksine som ikke er testet skikkelig ut og som produsenten ikke vil, eller kan, garantere for.''

Som alltid ellers så kan prisen på medisin (eller hva som helst) senkes hvis andre tar risikoen, eller heves hvis produsenten tar risikoen. Det er jo det samme med biler - hvis du kunne kjøpe en bil uten garanti, så ville du få den billigere, for produsenten vet at de ikke må betale mer i fremtiden.

Når man ser på hvor mange som døde av influensaen, sammenlignet med vaksinen (jeg husker ikke om det var noen i Norge), så er det en meget god forsikring hvis man tenker etter.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg og barna vaksinerte oss. Og derfor velger jeg å tenke at det vil komme en bølge til, og da er vi litt beskyttet i alle fall.

Og så får de "kloke hoder" og de som organiserer penger, utstyr og folk diskutere.

Blir for mye for en stakkar å tenke på det der.

Skrevet

''Konspirasjon, ren svindel eller bare dårlig ledelse?''

Manglende evne til å se inn i fremtiden. Nå må en eller annen ta seg sammen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...