Gå til innhold

Har han lov til dette?

Anbefalte innlegg

Persille1365381127
Skrevet

Tusen takk for svar:-) Har du en link?

Mitt råd er å ringe NAV direkte, jeg antar at dere vet hvilket NAV-kontor han bruker.

Dersom du melder fra at han har dratt til utlandet, og det ikke er søkt om/godkjent hos NAV - så vil de gjøre noe med saken. De lar ikke slikt gå upåaktet hen. Legen verken kan eller vil gjøre noe med en sak som dette. De har ikke noe med det heller, legen avgjør syk/ikke syk - og så er det NAV som avgjør penger/ikke penger.

Men til spørsmålet ditt om ferieuker; dersom NAV har godkjent utenlandsopphold, så kan han med full rett ta ut ferie på et senere tidspunkt.

Persille1365381127
Skrevet

Ja jeg regnet med det. Men da burde han heller ikke ha krav på betalt 4 uker ferie i et senere tidspunkt eller?

Men man har jo ikke betalt ferie uansett.

Feriepenger dekker ferien, og så får man 10,75 måneder med lønn. Dersom han har jobbet den måneden han fikk feriepenger, så har han selvfølgelig lov til å ta ut disse dagene på et senere tidspunkt. Da har han jo jobbet opp dager han ikke har fått lønn for.

Eks får man lønn januar - mai, feriepenger i juni, og lønn juli - desember. Om man da jobber i juni, så kan man da ut feriedagene sine i oktober i stedet uten å bli trukket i lønn.

Kort fortalt. Og i dette tilfellet er sykemelding lik jobb.

Gjest segunda
Skrevet

Moralsk forkastelig. Jeg vet om mange som gjør sånt og jeg lurer på hva i alle dager de sier til legen for å få sykmelding i utgangspunktet.

Jeg var engang sykemeldt i flere måneder. Jeg dro til utlandet to ganger i den perioden med anbefaling fra legen. Det faller meg ikke inn den dag i dag å ha dårlig samvittighet pga. det og jeg mener fullt ut at ingen hadde noe med det.

Legen var klar på at jeg skulle reise og det ville vært bra for meg. Skal ikke det holde for alle andre uten nærmere forklaringer?

Skrevet

Jeg var engang sykemeldt i flere måneder. Jeg dro til utlandet to ganger i den perioden med anbefaling fra legen. Det faller meg ikke inn den dag i dag å ha dårlig samvittighet pga. det og jeg mener fullt ut at ingen hadde noe med det.

Legen var klar på at jeg skulle reise og det ville vært bra for meg. Skal ikke det holde for alle andre uten nærmere forklaringer?

Jeg mente at det var moralsk forkastelig å gå ville gå til sak, "krangle" seg til en annen jobb, når man så får tilbud om det, så sykmelder man seg, tvilsom at han er syk kanskje, og i tillegg reiser til utlandet, tvilsomt om det er avklart med NAV. Den type måte å "bruke" sykmelding på.

Vet om så mye misbruk av sykmeldinger i min egen bedrift, at det lett blir sånn man tenker.

Forøvrig mener jeg at sykmelding i utgangspunktet kun skal være en sak mellom lege og pasient og jeg mente absolutt ikke at det du gjorde var moralsk forkastelig. :-)

Gjest dropper nick nå
Skrevet

Rent juridisk; ja. Jeg gidder ikke kommentere det moralske.

Når det kommer til sykepengene så må NAV bekrefte at han får beholde sykepenger under utenlandsoppholdet. Ettersom dette er i arbeidsgiverperioden, kan arbeidsgiver velge å kontakte NAV og melde fra om utenlandsoppholdet (det er ikke sladring, de vet jo ikke hva de skal gjøre), og høre om oppholdet er godkjent. Dersom det ikke er godkjent, mister han sykepenger frem til han er tilbake i landet.

Dersom NAV har godkjent utenlandsopphold, så har de ikke noe annet valg enn å betale.

Takk for svar. Utenlandsoppholdet er ikke avklart med NAV

Gjest dropper nick nå
Skrevet

Jeg tror du misforstår. Det er ingen som sier at man skal ha dårlig samvittighet om man reiser til utlandet under sykemeldings perioden. Tvert imot kan jo mange ha godt av det. Men i dette tilfelle så er det ikke avklart med NAV på forhånd.

Ellers er det veldig mye annet i denne saken som er moralsk forkastelig.

Skrevet

Neida, man kan søke NAV om å beholde sykepenger under utenlandsopphold dersom legen bekrefter at det ikke er noen helserisiko å reise utenlands.

Hva som kvalifiserer til å beholde pengene er jeg usikker på, men det er mulig.

"Hva som kvalifiserer til å beholde pengene er jeg usikker på, men det er mulig."

Dette må sikkert vurderes i hvert enkelt tilfelle, og avhenger nok mye av årsaken til sykmeldingen, og hva slags jobb man har..

Vurderingsgrunnlaget er: "At utenlandsoppholdet har gunstig effekt på din sykdom, og at det ikke forlenger sykmeldingen"

Hvis man f.eks er sykmeldt pga stress eller depresjon, så kan jo en sydenferie virke positivt på tilstanden.

Men det er nok ikke greit å dra på skiferie i Alpene hvis man er sykmeldt for rygg-plager...

Skrevet

Men man har jo ikke betalt ferie uansett.

Feriepenger dekker ferien, og så får man 10,75 måneder med lønn. Dersom han har jobbet den måneden han fikk feriepenger, så har han selvfølgelig lov til å ta ut disse dagene på et senere tidspunkt. Da har han jo jobbet opp dager han ikke har fått lønn for.

Eks får man lønn januar - mai, feriepenger i juni, og lønn juli - desember. Om man da jobber i juni, så kan man da ut feriedagene sine i oktober i stedet uten å bli trukket i lønn.

Kort fortalt. Og i dette tilfellet er sykemelding lik jobb.

????!!

Her skjønner jeg egentlig ikke hva du prøver å si....?

Hvis han ikke har brukt opp ferien sin for i år, så har han riktignok krav på ferie.

Men man kan ikke være sykmeldt og bruke ferieuker samtidig. Så hvis man er sykmeldt en lang periode, og skal feriere (utenlands) i denne perioden, må man avklare dette med arbeidsgiver og NAV.

Det finnes to muligheter: Man kan få tillatelse fra NAV (på grunnlag av en lege erklæring), om å få reise bort mens sykmeldingen gjelder.

Da bruker man ikke av sine ferie dager / uker, og vil ha disse tilgode til senere.

Er det derimot ikke grunnlag for å få tillatelse fra NAV, kan man allikevel feriere i en sykeperiode. Men da stoppes sykepengene de ukene man har ferie, og man bruker av sine feriedager.

Dette skal avklares på forhånd og skal fremkomme på sykmeldingen man sender arbeidsgiver.

Jeg forstår det som at denne mannen ikke har søkt NAV om lov til å feriere under sykmeldingen, og heller ikke har opplyst arbeidsgiver at han tar ut ferie mens han er syk.

Dette er ulovlig.

For da mottar han i realiteten uberettiget sykelønn fra NAV, og arbeidsgiver vil fortsatt "skylde" ham ferie han egentlig har hatt..

Persille1365381127
Skrevet

"Hva som kvalifiserer til å beholde pengene er jeg usikker på, men det er mulig."

Dette må sikkert vurderes i hvert enkelt tilfelle, og avhenger nok mye av årsaken til sykmeldingen, og hva slags jobb man har..

Vurderingsgrunnlaget er: "At utenlandsoppholdet har gunstig effekt på din sykdom, og at det ikke forlenger sykmeldingen"

Hvis man f.eks er sykmeldt pga stress eller depresjon, så kan jo en sydenferie virke positivt på tilstanden.

Men det er nok ikke greit å dra på skiferie i Alpene hvis man er sykmeldt for rygg-plager...

Nemlig.

Derfor er det også vanskelig å si noe om denne saken. Ikke vet vi sykemeldingsårsak - og vi vet heller ikke om han har vært på et NAV kontor dagen i forveien og fått avklart av årsaken tillater utenlandsopphold.

Persille1365381127
Skrevet

????!!

Her skjønner jeg egentlig ikke hva du prøver å si....?

Hvis han ikke har brukt opp ferien sin for i år, så har han riktignok krav på ferie.

Men man kan ikke være sykmeldt og bruke ferieuker samtidig. Så hvis man er sykmeldt en lang periode, og skal feriere (utenlands) i denne perioden, må man avklare dette med arbeidsgiver og NAV.

Det finnes to muligheter: Man kan få tillatelse fra NAV (på grunnlag av en lege erklæring), om å få reise bort mens sykmeldingen gjelder.

Da bruker man ikke av sine ferie dager / uker, og vil ha disse tilgode til senere.

Er det derimot ikke grunnlag for å få tillatelse fra NAV, kan man allikevel feriere i en sykeperiode. Men da stoppes sykepengene de ukene man har ferie, og man bruker av sine feriedager.

Dette skal avklares på forhånd og skal fremkomme på sykmeldingen man sender arbeidsgiver.

Jeg forstår det som at denne mannen ikke har søkt NAV om lov til å feriere under sykmeldingen, og heller ikke har opplyst arbeidsgiver at han tar ut ferie mens han er syk.

Dette er ulovlig.

For da mottar han i realiteten uberettiget sykelønn fra NAV, og arbeidsgiver vil fortsatt "skylde" ham ferie han egentlig har hatt..

''????!!

Her skjønner jeg egentlig ikke hva du prøver å si....? ''

Jeg sier det samme som deg egentlig. Trådstarter brukte begrepet "lønnet ferie", og det er det ingenting som heter.

Og som du sier ang sykemelding over lang tid, enten har man godkjenning til å reise utenlands og beholde sykepengene, da regnes det som sykeperiode, eller så har man det ikke og bruker feriedager.

''Jeg forstår det som at denne mannen ikke har søkt NAV om lov til å feriere under sykmeldingen, og heller ikke har opplyst arbeidsgiver at han tar ut ferie mens han er syk.

Dette er ulovlig. For da mottar han i realiteten uberettiget sykelønn fra NAV, og arbeidsgiver vil fortsatt "skylde" ham ferie han egentlig har hatt..''

Men dette vet vi jo ikke. Jeg var på NAV samme dag som jeg fikk sykemeldingen og fikk godkjent opphold i utlandet, fordi jeg skulle på en reise to dager senere og måtte ha en avklaring før det. For alt vi vet kan det hende han har gjort det samme, det vet jo ikke arbeidsgiver heller. Men dersom arbeidsgiver har rett, så er det som du sier ulovlig.

Persille1365381127
Skrevet

Jeg tror du misforstår. Det er ingen som sier at man skal ha dårlig samvittighet om man reiser til utlandet under sykemeldings perioden. Tvert imot kan jo mange ha godt av det. Men i dette tilfelle så er det ikke avklart med NAV på forhånd.

Hvordan vet du at det ikke er avklart med NAV?

Jeg hadde en sånn episode en gang hvor jeg ble sykemeldt for en del uker, og skulle på en reise to dager senere. Da var jeg på NAV-kontoret samme dag og fikk avklart at jeg fikk lov til å dra og beholde sykepengene.

Brevet lå i postkassen da jeg kom hjem, men så vidt jeg vet fikk ikke arbeidsgiveren min noe varsel om dette.

Gjest segunda
Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan du vet dette hvis ikke du er legen, eller jobber for NAV.

Gjest segunda
Skrevet

Jeg mente at det var moralsk forkastelig å gå ville gå til sak, "krangle" seg til en annen jobb, når man så får tilbud om det, så sykmelder man seg, tvilsom at han er syk kanskje, og i tillegg reiser til utlandet, tvilsomt om det er avklart med NAV. Den type måte å "bruke" sykmelding på.

Vet om så mye misbruk av sykmeldinger i min egen bedrift, at det lett blir sånn man tenker.

Forøvrig mener jeg at sykmelding i utgangspunktet kun skal være en sak mellom lege og pasient og jeg mente absolutt ikke at det du gjorde var moralsk forkastelig. :-)

Jeg vet altfor lite om denne konkrete saken som blir diskutert her til å ha noen mening om det. Jeg fortalte min historie som eksempel på reiser i sykemeldingstida. Det er mer enn mulig at noen trodde jeg var hjemme og koste meg i denne tiden, men dem om det. Jeg fortalte ingen på arbeidsplassen hva jeg diskuterte med legen.

Hvis legen sykemelder en pasient som ikke er syk så er det moralsk forkastelig. Pasientene sykemelder seg ikke selv uansett hvor mye lyst de har til det.

Skrevet

Jeg vet altfor lite om denne konkrete saken som blir diskutert her til å ha noen mening om det. Jeg fortalte min historie som eksempel på reiser i sykemeldingstida. Det er mer enn mulig at noen trodde jeg var hjemme og koste meg i denne tiden, men dem om det. Jeg fortalte ingen på arbeidsplassen hva jeg diskuterte med legen.

Hvis legen sykemelder en pasient som ikke er syk så er det moralsk forkastelig. Pasientene sykemelder seg ikke selv uansett hvor mye lyst de har til det.

Ja, jeg vet om så mye misbruk av sykmeldinger i min egen bedrift, uten at ledelsen får gjort noe, at jeg lett blir farget av det når jeg svarer. Det er synd det blir slik, for de aller fleste som blir sykmeldte er jo syke og det er heller ikke all sykdom som synes utenpå.

Skrevet

"Det er mer enn mulig at noen trodde jeg var hjemme og koste meg i denne tiden, men dem om det."

Det kan man lettere tro hvis det gjelder en person som ellers har en gi-faen-holdning, dårlig moral, lite samvittighet osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...