Gå til innhold

Å kommentere utseende.

Anbefalte innlegg

Gjest winda
Skrevet

Hvorfor er det så mange som kommenterer at noen er tynne? Er dette bedre enn å si at du er feit?

Begge deler går jo på utseende? Jeg opplever at noen får kommentarer på dette hele tiden og blir veldig lei seg.

Bruker dere å fortelle folk som er tynne at "nå må de begynne og spise", "du ser jo ikke ut" osv.?

Skrevet

Aldri. Jeg kommenterer ikke menneskers utseendet med mindre det er i positiv forstand og da er det mer generelt: "Du ser flott ut i dag!", "Så fin den skjorta var" osv.

Skrevet

Aldri. Jeg kommenterer ikke menneskers utseendet med mindre det er i positiv forstand og da er det mer generelt: "Du ser flott ut i dag!", "Så fin den skjorta var" osv.

Enig med du. Det koster en halv kalori å lysne noens dag med et hyggelig kompliment. Og greier man ikke det så kan man knipe igjen.

Gjest Shira :o)
Skrevet

''Bruker dere å fortelle folk som er tynne at "nå må de begynne og spise", "du ser jo ikke ut" osv.?''

Nei.

Jeg mottar endel slike kommentarer selv, spesielt at jeg må begynne å spise. (henger nok sammen med at de ser at jeg spiser lite ute blandt folk)

Jeg går utifra at de fleste mener det godt, så jeg blir ikke så lei meg lengre. Før var jeg litt mer var på det, siden jeg ikke styrer vekta mi selv.

Generelt kommenterer jeg ikke vekt og slike ting, men jeg kan godt si til folk at de ser bra ut, stråler, flott på håret, osv. Jeg legger i grunnen lite merke til om folk er store eller små, men jeg ser ofte i ansiktet deres om de er glade, trenger litt oppmuntring osv.

Klart kan jeg være med å skryte av stor vektnedgang, når de har gjort en god jobb så fortjenes det skryt, men det gjelder alt egentlig.

Dessuten merker jeg fort på folk om kommentarene deres er velmente, at de bryr seg om meg, eller om det er litt skarphet i dem av ymse grunner. Velmente, da fokuserer jeg på at de mener godt og ikke at de ordla seg litt teit.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Enig med du. Det koster en halv kalori å lysne noens dag med et hyggelig kompliment. Og greier man ikke det så kan man knipe igjen.

Enig jeg også! :o)

Gjest gale begge veier
Skrevet

Nei, det er jo direkte frekt...

Skal liksom være mer lov å si at noen er for tynn enn for tykk, men begge deler er jo like gale.

Unntaket er hvis noen har vært normalvektige, men så begynt å slanke seg,

og begynner å bli farlig tynn... da kan det være lurt at noen tør å si fra.

Moren min slanket seg masse da hun fikk meg, hun var helt hulkinnet...

hun trudde hun ble så lekker... men svogeren hennes så at dette ikke var bra og sa rett ut til henne at nå måtte hun spise, for magre kvinnfolk var det styggeste han så!.

Og denne kommentaren hjalp, hun begynte å spise normalt igjen.

Gjest Tatjana
Skrevet

Jeg syns ikke det er greit å kommentere andres utseende, med et unntak: Positive kommentarer av typen "Nå ser du godt ut". Nedsettende kommentarer, enten man er tynn eller tykk, er direkte uhøflig og viser etter min mening av avsender mangler sosiale antenner, i hvert fall til en viss grad.

For hva er poenget med slike kommentarer? Å fortelle folk at de er for tynne/tykke? Sannsynligheten er stor for at de selv allerede vet det...

Gjest trådstarter
Skrevet

Jeg syns ikke det er greit å kommentere andres utseende, med et unntak: Positive kommentarer av typen "Nå ser du godt ut". Nedsettende kommentarer, enten man er tynn eller tykk, er direkte uhøflig og viser etter min mening av avsender mangler sosiale antenner, i hvert fall til en viss grad.

For hva er poenget med slike kommentarer? Å fortelle folk at de er for tynne/tykke? Sannsynligheten er stor for at de selv allerede vet det...

Nå ser du godt ut kan også bli tatt i verste mening hos enkelte...

Å se godt ut vil egentlig si at du har litt å gå på, du har spist en del... litt kraftig.

Skrevet

Selvom begge deler gjelder utseende, så mener jeg det er en en viss forskjell på å kommentere at noen er "tynn", kontra å si at noen er "feit"

I vårt samfunn er det fortsatt jo den slanke/tynne figuren som er idealet, mens det å være lubben/overvektig/feit regnes som negativt.

Så selvom enkelte kan ta seg nær av å bli kalt "tynn" så er det nok langt flere som ville tatt seg nær av å bli kommentert som "feit"

Å være "tynn" kan for mange oppfattes som et kompliment, (og er ofte ment slik fra den som sier det!) mens "feit" er et negativt ladet ord som av de fleste vil bli oppfattet som sårende, og være ment som en fornærmelse

Om det generellt er ok å kommentere andres utseende, er jo en annen diskusjon.

Men jeg synes atså ikke at "tynn" og "feit" kan likestilles som kommentar til andres utseende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...