Gå til innhold

Å kommentere gravides utseende?

Anbefalte innlegg

Gjest må tenke før man snakker?
Skrevet

Er det greit å kommentere? Folk er jo så ulike.

Jeg har opplevd at de fleste har syntes jeg har liten mage til å ha kommet så langt, men en venninne sa rett ut til meg

Så svær du har blitt, sikker på det ikke er tvillinger?

Jeg ble litt paff av kommentaren, rett og slett pga alle andre har sagt jeg var liten...

egentlig vet jeg ikke helt om det at magen var liten for å ha kommet så langt også var ille, før jeg var til ultralyd i uke 18 var jeg bekymret for at magen vokste sent og jeg kjente lite liv, og folk sa at jeg ikke så gravid ut... så ble utrolig lettet da jeg så det var en spire som vokste der :)

Men ser nå at magen har blitt veldig stor da, men det kommer an på hva jeg har på meg.

Den toppen jeg hadde på meg den dagen da hun venninne kommenterte magen

var litt stor i nr, jeg tenkte jeg måtte ha noe å vokse i, men nå har jeg ikke vokst så mye som jeg trodde hehe :D Hadde den på meg i går og jeg så ganske stor ut i den, nå har jeg på meg en annen mammatopp og ser ikke så stor ut da. Jeg prøvde å forklare henne at det kom jo litt an på hva jeg hadde på meg, men virket ikke som hun var lydhør for det.

Jeg vet ikke, ble jeg fornærmet? Var det ment som et kompliment at jeg var så stor?

Folk har forskjellige grenser, det vet jeg. Jeg vet jeg er stor, men sånn som hun sa det hørtes det jo ut som jeg var enorm :) så nå tør jeg ikke ha på meg den toppen jeg hadde den dagen, for føler jeg ser enorm ut i den...

Skrevet

Men, når man er gravid, så ER man jo unektelig en del større enn ellers. Og "enorm" i den sammenhengen kan rett og slett være at den som kommenterer, har et bilde av deg i hodet sitt fra før.

Og så plumper det ut "oi så stooooor" fordi man ellers er vant til å se ei lita flis! (Går det an at så små mennesker kan bli så runde uten å sprekke liksom) Og for min del er det ofte forbundet med jøss så fantastisk, tenk at det går an å kunne gjøre sånn! I positiv forstand. Men jeg henger gjerne på at magen er flott og at damen ser bra ut i svangerskapet også. (Husker nemlig meg selv, og jeg så IKKE bra ut. Sammenligning til Christian Radic er nærliggende. Og da er det litt misunnelse bak, at noen liksom bare får en stor kul)

En stor mage fører også tankene over på et stort sundt og friskt barn. ( I mitt hode i alle fall)

Det er ikke nødvendigvis slik at sånne kommentarer er ment å påpeke at du er altfor stor eller stygg.

Skrevet

Alle de kommentarene man får som gravid, noen mener en er liten andre stor.

Noen mener det er guttemage, andre jentemager osv

Hvis folk absolutt skal si noe, så burde det være noe positivt som: Så flott du er som gravid; eller at man gløder; flott mage osv osv

En er temmelig av å være allemannseie når man er gravid. Takk og lov for at jeg endelig fikk født (akkurat en måned siden i dag )

Gjest Elextra
Skrevet

Det må være greit å gi komplimenter, dvs. kommentere kropp og mage på en positiv måte! En sier f.eks. ikke til en man antar føler seg vel stor fra før at vedkommende er ekstra stor nå.

Når det er sagt er det ikke sikkert noen mener det negativt at magen er stor. Det spørsmålet om tvillinger kjenner jeg mange som har fått.

Gjest trådstarter
Skrevet

Alle de kommentarene man får som gravid, noen mener en er liten andre stor.

Noen mener det er guttemage, andre jentemager osv

Hvis folk absolutt skal si noe, så burde det være noe positivt som: Så flott du er som gravid; eller at man gløder; flott mage osv osv

En er temmelig av å være allemannseie når man er gravid. Takk og lov for at jeg endelig fikk født (akkurat en måned siden i dag )

Jah, syns det er teit med guttemage og jentemage, kjenner flere som har hatt guttemage og fått jente og omvendt.

Ei på jobben mente jeg hadde jentemage, mens alle andre sier jeg har guttemage.

Skrevet

Man kan jo komme med pene kommentarer, istedet for å kommentere atørrelsen på magen. Selv var jeg gigantisk da jeg skulle ha nr to, og alle sa: Nei, så stor du er blitt. Nå er det nok ikke lenge igjen. Og jeg var fire mnd på vei. En nabo av meg ble kjempefornærmet på meg fordi jeg ikke hadde kommentert graviditeten hennes. Men jeg så det rett og slett ikke, da hun var litt fyldig i forkant. Tror rett og slett man blir litt overfølsom i svangerskapaperioden og tolker det meste i fht dagsformen.

Gjest trådstarter
Skrevet

Man kan jo komme med pene kommentarer, istedet for å kommentere atørrelsen på magen. Selv var jeg gigantisk da jeg skulle ha nr to, og alle sa: Nei, så stor du er blitt. Nå er det nok ikke lenge igjen. Og jeg var fire mnd på vei. En nabo av meg ble kjempefornærmet på meg fordi jeg ikke hadde kommentert graviditeten hennes. Men jeg så det rett og slett ikke, da hun var litt fyldig i forkant. Tror rett og slett man blir litt overfølsom i svangerskapaperioden og tolker det meste i fht dagsformen.

Jeg har en bekjent som er ganske fyldig og har stor mage fra før, folk som ikke kjenner henne tror nok hun er gravid... i alle fall fikk hun en slik kommentar en gang som jeg hørte... så hun ble ganske brydd :D

Ikke noe kjekt nei :)

Selv tør jeg ikke spør om noen er gravide før de er i tredje trimester - da ser man jo tydelig at magen ikke er vanlig "feitemage" - som oftest :D

Men man trenger jo ikke si slike ting som så diger og svær osv,

bedre å si slikt som så fin mage og lignende... si det på en koselig måte.

Man er da klar over at man har blitt stor selv om ikke andre skal kommentere det.

En gravid er jo gjerne hormonell, noen blir glade om noen sier de har blitt store (tegn på at ungen vokser og trives), mens andre føler seg stygge og feite om de får slike kommentarer.... Så har man en viss sosial intelligens så passer man vel litt på hvordan man kommenterer det - om man må kommentere.

Gjest Tatjana
Skrevet

Jeg syns ikke det er greit, men folk gjør nå det. Som gravid er man "allemannseie" og alle mener noe om størrelsen på magen, vektøkning og kroppsform, antall barn og aldersforskjell mellom dem. Fryktelig irriterende og til tider uhøflig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...