Gå til innhold

Økonomisk mishandling av innvandrerkvinner

Anbefalte innlegg

Gjest the reader
Skrevet

Vet ikke om dere har lest dagens VG, men her står en interessant artikkel ang. innvandrerkvinner som bryter ut av sine ekteskap og ender opp med å bli gjeldsslaver og svartelistet slik at de ikke får lån eller mulighet til å starte på nytt.

Mennene har tatt opp kredittlån, mobilabonnement osv i deres navn uten at de har visst om dette, de har ikke vært vant til å ta ansvaret for økonomien i familien og trodd alt var greit. Men så skjer det noe, de klarer endelig å bryte ut av ekteskapet pga vold osv.. (neida, ikke alle innvandrermenn mishandler konene sine) men dette er altså

noe som kommer frem i tillegg til volden... de har rett og slett misbrukt konens navn!

Så som for å straffe kona ekstra - så havner hun i økonomisk uføre og vansker med å starte på nytt om hun så bryter ut av sitt ekteskap.

Han har tatt opp dyre lån som han har misligholdt, og gjelden står i hennes navn, dermed er hun ansvarlig og den som evnt blir svartelistet hos kreditorene.

petter smart
Skrevet

En får ikke lån uten å signere noe. Og en signerer aldri noe en ikke vet hva er.

Så dersom noen havner i dette uføret kan de enten skylde seg selv eller saksøke eksmannen for dokumentforfalskning.

Gjest trådstarter
Skrevet

En får ikke lån uten å signere noe. Og en signerer aldri noe en ikke vet hva er.

Så dersom noen havner i dette uføret kan de enten skylde seg selv eller saksøke eksmannen for dokumentforfalskning.

Men man ser ofte i slike tilfeller at kvinnene snakker dårlig norsk, mannen fungerer kanskje som tolk, så da kanskje han lurer henne til å signere på noe hun ikke vet hva er?

Skrevet

Man er solidarisk ansvarlig så lenge man er gift.

petter smart
Skrevet

Det gjelder vel ikke kredittkortgjeld og mobilabb.?

Og for huslånet så må de jo være medeiere i huset for å ha lån på det. Dersom mannen selger huset, beholder alle pengene og stikker av og lar henne være igjen med lånet så ser jeg ikke at de kan kreve inn pengene fra henne.

Men det var vel hovedsaklig snakk om å ta opp lån i hennes navn, og det forstår jeg ikke hvordan er mulig.

Skrevet

Det gjelder vel ikke kredittkortgjeld og mobilabb.?

Og for huslånet så må de jo være medeiere i huset for å ha lån på det. Dersom mannen selger huset, beholder alle pengene og stikker av og lar henne være igjen med lånet så ser jeg ikke at de kan kreve inn pengene fra henne.

Men det var vel hovedsaklig snakk om å ta opp lån i hennes navn, og det forstår jeg ikke hvordan er mulig.

Det gjelder all gjeld fra tiden de var gift. Jeg er usikker på separasjonsperioden.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Man er solidarisk ansvarlig så lenge man er gift.''

Er du sikker på dette? Jeg mener at hovedregelen er at man på egenhånd ikke kan stifte gjeld som også ektefelle hefter for. Det mest aktuelle unntaket er leie av felles bolig, her vil begge kunne bli solidarisk ansvarlig for leie.

Oppfatter det som at jurk ser det på samme måte som meg: http://www.jurk.no/no/publikasjoner/brosjyrer/Ektefellers%20rettsstilling%20i%20mal,%20oppdatert%20nov.2007.pdf

Se også http://www.nav.no/rettskildene/lov/L19910704-47_K8

Skrevet

''Man er solidarisk ansvarlig så lenge man er gift.''

Er du sikker på dette? Jeg mener at hovedregelen er at man på egenhånd ikke kan stifte gjeld som også ektefelle hefter for. Det mest aktuelle unntaket er leie av felles bolig, her vil begge kunne bli solidarisk ansvarlig for leie.

Oppfatter det som at jurk ser det på samme måte som meg: http://www.jurk.no/no/publikasjoner/brosjyrer/Ektefellers%20rettsstilling%20i%20mal,%20oppdatert%20nov.2007.pdf

Se også http://www.nav.no/rettskildene/lov/L19910704-47_K8

Hei,

Jeg er ikke 100% sikker. Jeg må sjekke hvordan det er nå, og f. eks. om man kan ta felles eiendeler hvis bare den ene har stiftet gjeld.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...