Gå til innhold

Gravide - ta et glass vin/øl!

Anbefalte innlegg

• Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

33

• hidi, the scorpion

16

• Mandolaika

9

• Glimtipper

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''_ikke_ løp til legen for abort!''

Det synes jeg faktisk de skal få bestemme selv.

Skrevet

Før to av mine graviditerer ante jeg ikke at jeg var gravid, og tok nok kanskje et glass eller to.. Heldigvis beholdt jeg begge, og begge er i fin form :-)

Gjest I know a few
Skrevet

Ja, et par jeg kjenner hadde drukket i svangerskapet, de oppdaget ikke de var gravide før de var rundt 3 mnd gravide, og hadde hatt seg noen fester og til og med røkt... pluss de hadde tatt p-piller hele denne tiden.

De dro til legen som sa at ungen mest sannsynlig var misdannet og de måtte ta abort. Heldigvis slo de seg ikke til ro med dette og fikk seg grundig undersøkt på sykehuset, til alt hell så alt bra ut med barnet :)

Skrevet

''_ikke_ løp til legen for abort!''

Det synes jeg faktisk de skal få bestemme selv.

Støttes til fulle, Sør :)

hidi, the scorpion
Skrevet

Før to av mine graviditerer ante jeg ikke at jeg var gravid, og tok nok kanskje et glass eller to.. Heldigvis beholdt jeg begge, og begge er i fin form :-)

Tror mange gravide har vært i samme situasjon;) Da jeg selv ble gravid første gang (28 år siden), så var det ikke snakk om alkoholbegrensninger i det hele tatt....!

Heldigvis går verden fremover, og vi blir klokere;)

Men leste et svar fra en lege på lommelegen. no, som anbefalte en nygravid kvinne abort, fordi hun hadde drukket endel de første fem ukene, og det synes jeg var et horribelt svar!

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, et par jeg kjenner hadde drukket i svangerskapet, de oppdaget ikke de var gravide før de var rundt 3 mnd gravide, og hadde hatt seg noen fester og til og med røkt... pluss de hadde tatt p-piller hele denne tiden.

De dro til legen som sa at ungen mest sannsynlig var misdannet og de måtte ta abort. Heldigvis slo de seg ikke til ro med dette og fikk seg grundig undersøkt på sykehuset, til alt hell så alt bra ut med barnet :)

Så godt å høre;)

Barn ble jo til før også....! Men tror at et sunt og fornuftig levesett under graviditeten er best for barnet, selvfølgelig;)

Skrevet

Tror mange gravide har vært i samme situasjon;) Da jeg selv ble gravid første gang (28 år siden), så var det ikke snakk om alkoholbegrensninger i det hele tatt....!

Heldigvis går verden fremover, og vi blir klokere;)

Men leste et svar fra en lege på lommelegen. no, som anbefalte en nygravid kvinne abort, fordi hun hadde drukket endel de første fem ukene, og det synes jeg var et horribelt svar!

Hva??? Det er jo skrekkelig! Snakk om at vitenskapen snur seg mot oss :(

hidi, the scorpion
Skrevet

Hva??? Det er jo skrekkelig! Snakk om at vitenskapen snur seg mot oss :(

Derfor tilføyde jeg siste setning om abort!

Legen fikk gjennomgå i stort sett alle avisene!

Gjest trådstarter
Skrevet

Så godt å høre;)

Barn ble jo til før også....! Men tror at et sunt og fornuftig levesett under graviditeten er best for barnet, selvfølgelig;)

Ja, det var jo bare hell...

hvis en tar ansvar - og planlegger graviditet bør en leve sunnest mulig tiden før man begynner å "lage barnet", dvs ta folat, leve sunt, ikke røyke eller drikke...

Vet om en del som sier de skal slutte å røyke NÅR de blir gravide... hallo, det er ikke så lett å bare slutte tvert å røyke for alle! Ei jeg kjenner aborterte - kan være pga hun ikke klarte å slutte å røyke, det øker i alle fall sjansen for abort skal man tro forskningen.

Så vil man det skal gå best mulig for barnet og gi det best mulig forutsetning for å overleve og ikke minst være velskapt, må man nesten ta ansvar for helsa til både seg og barnet.

Unntak er jo de som ikke planlegger å bli gravid - det kan jo skje det og :)

Men så sant man har planer om det og vet at man ikke lever "sikkert" med tanke på prevensjon, så bør man nesten ta ansvar.

hidi, the scorpion
Skrevet

hvis en tar ansvar - og planlegger graviditet bør en leve sunnest mulig tiden før man begynner å "lage barnet", dvs ta folat, leve sunt, ikke røyke eller drikke...

Vet om en del som sier de skal slutte å røyke NÅR de blir gravide... hallo, det er ikke så lett å bare slutte tvert å røyke for alle! Ei jeg kjenner aborterte - kan være pga hun ikke klarte å slutte å røyke, det øker i alle fall sjansen for abort skal man tro forskningen.

Så vil man det skal gå best mulig for barnet og gi det best mulig forutsetning for å overleve og ikke minst være velskapt, må man nesten ta ansvar for helsa til både seg og barnet.

Men så sant man har planer om det og vet at man ikke lever "sikkert" med tanke på prevensjon, så bør man nesten ta ansvar.

''Ei jeg kjenner aborterte - kan være pga hun ikke klarte å slutte å røyke, det øker i alle fall sjansen for abort skal man tro forskningen.''

Synes jeg er "farlig" sagt, nå viser det seg jo at forskningen ikke er uten løgner heller!

Gjest I know a few
Skrevet

''Ei jeg kjenner aborterte - kan være pga hun ikke klarte å slutte å røyke, det øker i alle fall sjansen for abort skal man tro forskningen.''

Synes jeg er "farlig" sagt, nå viser det seg jo at forskningen ikke er uten løgner heller!

Ja, men forskning viser at røyking gir dårligere blodsirkulasjon i morkake og økt fare for infarkt der, det er jo logisk, røyking får jo kapillærene og blodsirkulasjonen generelt til å bli dårlig. I tillegg har vi alle giftstoffene som ikke er bra for fosteret.

Vet man at man er gravid så må man ikke være så ego at man ikke klarer å holde ut noen abstinenser for å beskytte babyen.

(sorry trådstarter, jeg signerte forrige svar som trådstarter, glemte at det ikke var jeg som trådstarter)

Skrevet

Jeg klarte å slutte å røyke jeg, men kanskje 3 - 4 uker ute i svangerskapet. Det har blitt flotte barn av alle sammen :-)

Skrevet

''Synes jeg er "farlig" sagt, nå viser det seg jo at forskningen ikke er uten løgner heller!''

Seriøs forskning er uten løgner. Det betyr ikke at svaret er opplagt eller at man ikke kan ta feil.

Nå er det slik at på skalaen "veldig sikker" til "fremdeles usikker" så ligger farligheten av røyking under graviditeten under "veldig sikker".

Gjest Elextra
Skrevet

Det er da ikke uvanlig å ta seg en real fest i tidlig gravidfase. Det gjorde jeg også.

Kjenner også til flere som har røyket gjennom svangerskapet (inkl. min mor), og det går også i de aller fleste tilfeller bra.

Sier ikke dermed at ikke avholdenhet er det beste, og at en bør avstå fra både alkohol og tobakk når en er gravid. Derimot er jeg blant de som ikke synes et halvt glass kan gjøre noe, men det bør jo være like greit å la være. Skulle det mot formodning likevel skje noe galt med barnet, vet en i hvertfall at det ikke skyldes evt. alkoholbruk.

Skrevet

Nå forutsetter du at alle som planlegger, lykkes relativt raskt. Dessverre er ikke virkeligheten slik for alle.

De fleste som sliter i noen år med å avle barn, finner etter hvert ut at man blir nødt til å leve et normalt liv for ikke å tørne. For mange omfatter et normalt liv enkelte innslag av alkohol i moderate mengder. Det er urimelig å forlange at folk som fra før av er i en ikke helt ideell situasjon, i tillegg skal skru av deler av det livet de liker å leve.

hidi, the scorpion
Skrevet

''Synes jeg er "farlig" sagt, nå viser det seg jo at forskningen ikke er uten løgner heller!''

Seriøs forskning er uten løgner. Det betyr ikke at svaret er opplagt eller at man ikke kan ta feil.

Nå er det slik at på skalaen "veldig sikker" til "fremdeles usikker" så ligger farligheten av røyking under graviditeten under "veldig sikker".

Ikke enig med deg. Artikkelen jeg henviste til, beviste juks fra norsk helsemyndigheters side...

Jeg tror, at både røyking og alkoholbruk, er negativt for et foster. La det være helt klart. Men å overdrive eventuelle skader, slik at mødre tar abort, er en enda verre skam.....

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er da ikke uvanlig å ta seg en real fest i tidlig gravidfase. Det gjorde jeg også.

Kjenner også til flere som har røyket gjennom svangerskapet (inkl. min mor), og det går også i de aller fleste tilfeller bra.

Sier ikke dermed at ikke avholdenhet er det beste, og at en bør avstå fra både alkohol og tobakk når en er gravid. Derimot er jeg blant de som ikke synes et halvt glass kan gjøre noe, men det bør jo være like greit å la være. Skulle det mot formodning likevel skje noe galt med barnet, vet en i hvertfall at det ikke skyldes evt. alkoholbruk.

Du snakker sunn fornuft, Elextra;))))

Gjest Elextra
Skrevet

Du snakker sunn fornuft, Elextra;))))

''Du snakker sunn fornuft, Elextra;))))''

Det er da ikke noe nytt ;).

Skrevet

Hei,

''Sier ikke dermed at ikke avholdenhet er det beste, og at en bør avstå fra både alkohol og tobakk når en er gravid. Derimot er jeg blant de som ikke synes et halvt glass kan gjøre noe, men det bør jo være like greit å la være. Skulle det mot formodning likevel skje noe galt med barnet, vet en i hvertfall at det ikke skyldes evt. alkoholbruk.''

Hvilke undersøkelser/referanser har du for å påstå dette?

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...