Gå til innhold

Gravide - ta et glass vin/øl!

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Hei,

''Sier ikke dermed at ikke avholdenhet er det beste, og at en bør avstå fra både alkohol og tobakk når en er gravid. Derimot er jeg blant de som ikke synes et halvt glass kan gjøre noe, men det bør jo være like greit å la være. Skulle det mot formodning likevel skje noe galt med barnet, vet en i hvertfall at det ikke skyldes evt. alkoholbruk.''

Hvilke undersøkelser/referanser har du for å påstå dette?

Med vennlig hilsen

''Sier ikke dermed at ikke avholdenhet er det beste, og at en bør avstå fra både alkohol og tobakk når en er gravid.''

Det er da alment kjent fra forskning at fostre kan bli skadet av alkohol og tobakk. Nøyaktige referanser til forskning har jeg ikke, men antar det lett kan googles.

'' Derimot er jeg blant de som ikke synes et halvt glass kan gjøre noe''

Det var bare mitt personlige syn, og ikke noe jeg generelt vil anbefale andre.

''men det bør jo være like greit å la være. Skulle det mot formodning likevel skje noe galt med barnet, vet en i hvertfall at det ikke skyldes evt. alkoholbruk.''

De fleste vil vel synes det er en fordel å vite at de selv gjorde hva de kunne for å avverge skader på barnet, om det først skulle skje?

• Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

33

• hidi, the scorpion

16

• Mandolaika

9

• Glimtipper

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ikke enig med deg. Artikkelen jeg henviste til, beviste juks fra norsk helsemyndigheters side...

Jeg tror, at både røyking og alkoholbruk, er negativt for et foster. La det være helt klart. Men å overdrive eventuelle skader, slik at mødre tar abort, er en enda verre skam.....

Har du link?

Skrevet

''Synes jeg er "farlig" sagt, nå viser det seg jo at forskningen ikke er uten løgner heller!''

Seriøs forskning er uten løgner. Det betyr ikke at svaret er opplagt eller at man ikke kan ta feil.

Nå er det slik at på skalaen "veldig sikker" til "fremdeles usikker" så ligger farligheten av røyking under graviditeten under "veldig sikker".

Desto mer fasinerende er det med mødre som røyker gjennom hele svangerskapet, og når ungen er født, så går de UT for å røyke. For ikke å "utsette ungen for røyk".

Jada...

Skrevet

Desto mer fasinerende er det med mødre som røyker gjennom hele svangerskapet, og når ungen er født, så går de UT for å røyke. For ikke å "utsette ungen for røyk".

Jada...

Er jo bedre at de begrenser tiden barnet er utsatt for røyk, da. Jeg ville ikke oppfordret de til å fortsette trenden, for å si det slik ;)

Skrevet

''Sier ikke dermed at ikke avholdenhet er det beste, og at en bør avstå fra både alkohol og tobakk når en er gravid.''

Det er da alment kjent fra forskning at fostre kan bli skadet av alkohol og tobakk. Nøyaktige referanser til forskning har jeg ikke, men antar det lett kan googles.

''men det bør jo være like greit å la være. Skulle det mot formodning likevel skje noe galt med barnet, vet en i hvertfall at det ikke skyldes evt. alkoholbruk.''

De fleste vil vel synes det er en fordel å vite at de selv gjorde hva de kunne for å avverge skader på barnet, om det først skulle skje?

Klokt innlegg :-)

hidi, the scorpion
Skrevet

''Du snakker sunn fornuft, Elextra;))))''

Det er da ikke noe nytt ;).

LOL;)

Selvtillit er alltid bra;)

*i små mengder*

hidi, the scorpion
Skrevet

Hei,

''Sier ikke dermed at ikke avholdenhet er det beste, og at en bør avstå fra både alkohol og tobakk når en er gravid. Derimot er jeg blant de som ikke synes et halvt glass kan gjøre noe, men det bør jo være like greit å la være. Skulle det mot formodning likevel skje noe galt med barnet, vet en i hvertfall at det ikke skyldes evt. alkoholbruk.''

Hvilke undersøkelser/referanser har du for å påstå dette?

Med vennlig hilsen

Du kan jo begynne med å lese det jeg henviser til!

Skrevet

''De fleste vil vel synes det er en fordel å vite at de selv gjorde hva de kunne for å avverge skader på barnet, om det først skulle skje?''

For det første så mener jeg definitivt IKKE at man verken skal gi gravide dårlig samvittighet, eller bli hysterisk mtp alkohol.

Men nå du skriver:

'' Skulle det mot formodning likevel skje noe galt med barnet, vet en i hvertfall at det ikke skyldes evt. alkoholbruk.''

så blir det feil. Man vet ikke at det ikke skyldes alkoholforbruk. Det *kan* skyldes alkohol, eller det kan skyldes noe annet. Man kan ofte aldri vite.

Og det i seg selv er kanskje en god nok grunn til å unngå alkohol - fordi hvis det feiler barnet noe, så vil de fleste mødre aldri slutte å pine seg selv med dårlig samvittighet.

Med vennlig hilsen

hidi, the scorpion
Skrevet

Har du link?

Les artikkelen jeg henviser til;)

Skrevet

Du kan jo begynne med å lese det jeg henviser til!

Jeg har lest det. Det står, blant annet: "Vi kan derfor ikke utelukke at selv moderat alkoholinntak har negative konsekvenser. "

Han konkluderer med "alt mulig", og de fleste fornuftige mennesker vil derfor velge å avstå etter at man vet man er gravid.

hidi, the scorpion
Skrevet

''De fleste vil vel synes det er en fordel å vite at de selv gjorde hva de kunne for å avverge skader på barnet, om det først skulle skje?''

For det første så mener jeg definitivt IKKE at man verken skal gi gravide dårlig samvittighet, eller bli hysterisk mtp alkohol.

Men nå du skriver:

'' Skulle det mot formodning likevel skje noe galt med barnet, vet en i hvertfall at det ikke skyldes evt. alkoholbruk.''

så blir det feil. Man vet ikke at det ikke skyldes alkoholforbruk. Det *kan* skyldes alkohol, eller det kan skyldes noe annet. Man kan ofte aldri vite.

Og det i seg selv er kanskje en god nok grunn til å unngå alkohol - fordi hvis det feiler barnet noe, så vil de fleste mødre aldri slutte å pine seg selv med dårlig samvittighet.

Med vennlig hilsen

''så blir det feil. Man vet ikke at det ikke skyldes alkoholforbruk. Det *kan* skyldes alkohol, eller det kan skyldes noe annet. Man kan ofte aldri vite.''

Kan du lese?

Hun skriver jo nettopp at hvis man avholder seg fra alkohol, så vet man med sikkerhet, at det ikke skyldes alkohol!

Gjest Elextra
Skrevet

Men nå du skriver:

Med vennlig hilsen

Du gjentar jo bare det jeg skriver.

Har en ikke drukket alkohol når en er gravid, vet en nødvendigvis at eventuelle skader ikke skyldes alkohol. Dette kan ikke tolkes antitetisk.

Skrevet

Ja, det har jeg gjort. Og forskningen lyver ikke. Det du prøver å si er at de som videreformidler forskningsresultatene kan lyve/overdrive.

Skrevet

Du gjentar jo bare det jeg skriver.

Har en ikke drukket alkohol når en er gravid, vet en nødvendigvis at eventuelle skader ikke skyldes alkohol. Dette kan ikke tolkes antitetisk.

Unnskyld, jeg misforstod setningen din. Du har rett! :-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Er jo bedre at de begrenser tiden barnet er utsatt for røyk, da. Jeg ville ikke oppfordret de til å fortsette trenden, for å si det slik ;)

Jeg bare prøver å holde nebbet mitt jeg Så får de gjøre som de vil. ;0)

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, det har jeg gjort. Og forskningen lyver ikke. Det du prøver å si er at de som videreformidler forskningsresultatene kan lyve/overdrive.

Er det ok å lyve/overdrive om noen som helst helseralaterte spørsmål?

Skrevet

Er det ok å lyve/overdrive om noen som helst helseralaterte spørsmål?

Det er vel ingen som sier det er OK å lyve.

Gjest Elextra
Skrevet

Unnskyld, jeg misforstod setningen din. Du har rett! :-)

Med vennlig hilsen

:)

Gjest Elextra
Skrevet

''Les artikkelen jeg henviser til''

Link?

hidi, the scorpion
Skrevet

''Les artikkelen jeg henviser til''

Link?

I starten.... av tråden;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...